Elbilar minskar utsläppen med 73 procent – visar ny EU-studie

Elbilar är det överlägset bästa alternativet för att minska klimatpåverkan från personbilar i EU. Det konstateras i en ny rapport från International Council on Clean Transportation (ICCT), där man analyserat hela livscykelutsläppen för flera olika biltyper. Här presenterar vi rapportens viktigaste slutsatser.

elbilar utsläpp

I juli 2025 publicerade International Council on Clean Transportation (ICCT) en rapport i form av en omfattande livscykelanalys av utsläppen av olika personbilar och resultatet är tydligt, endast batteridrivna elbilar minskar utsläpp i den utsträckning som behövs för att hantera Europas mest förorenande transportsätt. ICCT är en oberoende, ideell forskningsorganisation som grundats för att tillhandahålla exceptionell, objektiv och aktuell forskning samt teknisk och vetenskaplig analys till miljömyndigheter.

Studien visar att livscykelutsläppen från elbilar i Europeiska unionen uppskattas vara 73 % lägre än utsläppen från bensindrivna förbränningsbilar.

Hur snabbt tjänar elbilen in batteriets klimatpåverkan?

Rapporten visar att elbilens högre utsläpp vid tillverkning, framför allt från batteriet, snabbt kompenseras. Redan efter cirka 17 000 km, alltså 1 700 mil, har elbilen lägre totala utsläpp än en bensinbil. Enligt en rapport från Trafikanalys från 2023 kör en personbil i genomsnitt 1 126 mil per år vilket enligt resultatet från analysen från ICCT betyder att det tar mindre än två år innan elbilen har lägre totala utsläpp än en bensinbil.

Även om elbilar uppskattades ha cirka 40 % högre produktionsutsläpp än förbränningsmotorer på grund av utsläpp från batteriets produktion, kompenseras dessa ytterligare utsläpp mer än väl efter cirka 17 000 km användning under de första ett eller två åren. Vid användning av endast förnybar el uppskattades elbilar producera livscykelutsläpp på 52 g CO2e/km, 78 % lägre än bensindrivna förbränningsmotorer.

Genom att köra elbil och välja ett elavtal med enbart grön energi och ladda bilen hemma med en laddbox som exempelvis Easee Charge Up eller Zaptec Go kan du få ner driftutsläppen till 0 g CO2e/km. Möjligheten finns även att bli självförsörjande genom att investera i solcellsanläggning tillsammans med ett batterilagringssystem som exempelvis Raymond Solid State. I Sverige finns det statliga skatteavdraget grön teknik vilket innebär att du har möjlighet att spara upp till 50% av kostnaden för material och installation.

Vilka andra resultat lyfts fram i rapporten?

  • Plug-in hybridbilar (PHEV) har 30 % lägre utsläpp än bensinbilar, men deras utsläpp är fortfarande tre gånger högre än elbilars (esitmerat 163 g CO2e/km).
  • Hybridbilar (HEV) minskar utsläppen med 20 % jämfört med bensin (esitmerat 188 g CO2e/km).
  • Bensin- och dieselbilar ligger på höga nivåer, 234–235 g CO₂e/km.
  • Gasbilar (CNG) är endast 13 % bättre än bensin (esitmerat 203 g CO2e/km).

Är vätgasbilar (FCEV) ett alternativ?

Det beror helt på hur vätgasen produceras. Med förnybar el är utsläppen låga, men med naturgasbaserad vätgas blir utsläppen nästan lika höga som för hybridbilar. ICCT menar att vätgasbilar uppskattas ha låga livscykelutsläpp endast när de använder förnybar elbaserad vätgas. Utsläppen från bränsledrivna fordon som körs på naturgasbaserad vätgas uppskattades till 175 g CO2e/km, vilket är 26 % lägre än livscykelutsläppen från bensindrivna fordon men högre än utsläppen från laddhybrider (PHEV). Endast när man använder förnybar elbaserad vätgas, som fortfarande inte är allmänt tillgänglig i EU, är livscykelutsläppen från vätgasbilar på 50 g CO2e/km, vilket är 79 % lägre än bensindrivna bilar.

Behövs elbilar för att nå klimatmålen?

elbilar minskar utsläpp
Bild: SweetBunFactory

Rapporten slår fast att elbilar är nödvändiga för att EU ska nå sina klimatmål. Övriga tekniker, inklusive hybrid och laddhybrid, är inte tillräckliga för att få ned utsläppen i tid. ICCTs analys visar bland annat att användningen av officiella testcykelvärden som WLTP underskatta livscykelutsläppen från laddhybrider med upp till 50%, vilket resulterar i en orealistisk jämförelse med andra drivlinor.

Studien visar att trots vissa skillnader är det tydligt att förbränningsbilar (som använder bensin, diesel eller naturgas) generellt har en betydande klimatpåverkan och skillnaderna under livscykeln är förhållandevis små. Även om vi skulle använda mer avancerade biobränslen i bensin och diesel, skulle det bara minska utsläppen med en liten procent (0,5–0,6 % för bensin/hybrider och 3 % för dieselbilar).

Vad är rapportens slutsats?

Elbilar (BEV) och vätgasbilar (FCEV) leder vägen sett till livscykelutsläpp.

  • Elbilar (BEV) är de klaraste vinnarna när det gäller låga utsläpp. En elbil som säljs 2025 och körs på genomsnittlig elmix förväntas ha 73 % lägre utsläpp än en bensinbil (63 g CO2e/km jämfört med 235 g CO2e/km). Om elbilen bara körs på förnybar el blir utsläppen ännu lägre – 78 % lägre än en bensinbil (52 g CO2e/km).
  • Vätgasbilar (FCEV) som kör på förnybar vätgas är till och med bättre, med 79 % lägre utsläpp än bensinbilar (50 g CO2e/km). Men om vätgasen produceras från naturgas är utsläppen betydligt högre (175 g CO2e/km). Detta visar att vätgasbilar bara är klimatvänliga om vätgasen är “grön”. Och som vi tidigare nämnt är förnybar elbaserad vätgas fortfarande inte tillgängligt i EU.

Bensin-, diesel- och hybridbilar har högre utsläpp över sin livstid.

  • Bensin- och dieselbilar (ICEV) har fortsatt höga utsläpp under sin livscykel, runt 234-235 g CO2e/km.
  • Naturgasbilar (CNG ICEV) är något bättre, med 203 g CO2e/km, vilket är 13 % lägre än bensinbilar.
  • Hybridbilar (HEV) och laddhybrider (PHEV) har lägre utsläpp än vanliga bensinbilar (188 g CO2e/km respektive 163 g CO2e/km), vilket är 20–30 % lägre. Dock är denna minskning liten jämfört med potentialen hos elbilar och vätgasbilar som drivs med förnybar el.

Studien pekar på att fortsätta fasa ut försäljningen av nya förbränningsbilar och alla typer av hybrider senast 2035 skulle snabba på omställningen i EU. Elbilar som säljs idag minskar utsläppen med 73 % jämfört med bensin/diesel, medan hybrider bara ger 20-30 % minskning. Vi behöver också fokusera på att minska utsläppen under bilarnas produktion, till exempel genom krav på återvunnet material i batterier och fordon, samt användning av grönare material som “grönt stål”.

Om du är intresserad av att lära dig mer om elbilar och elbilsladdning rekommenderar vi följande läsning:

För ett smidigare elbilsliv




zaptec go laddboxpaket
Zaptec Go Laddboxpaket
Finns i lager

Pris från5 990 kr
Zaptec Go laddbox
Zaptec Go Laddbox
Finns i lager

Pris från5 990 kr
Easee Charge Up Laddbox
Easee Charge Up Laddbox
Finns i lager
  • Svart
  • Vit
  • Grå
  • Mörkblå
  • Röd

Pris från5 990 kr
Charge Amps Aura laddbox 22 kW
Charge Amps Aura Laddbox
Finns i lager

Pris från12 990 kr
Hur kan vi hjälpa dig?
Få snabba svar av våra experter.
Fyll i kontaktformulär
Sekretessöversikt
Elbilsvaruhuset.se logotyp svart

Den här webbplatsen använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookie-information lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.

Strikt nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies behövs för att vi ska kunna visa webbplatsen och för att du ska kunna logga in. Dessa cookies kan inte stängas av. De ställs in utifrån det du gör på webbplatsen och används för att komma ihåg dina inställningar så att du ska kunna logga in och dina val gällande cookies. De är aktiva under en session och tas bort samtidigt som du stänger ner webbläsaren.

Om du avaktiverar nödvändiga cookies innebär det att du t.ex. måste göra val för cookies varje gång du besöker vår webbplats.

Tredjepartscookies

Tredjepartscookies är cookies som tillhör andra domäner än de som visas i adressfältet. Google Analytics: Webbanalysverktyg som inhämtar data om hur webbplatsen används.

Vi hanterar dina personuppgifter varsamt och du måste godkänna vår integritetspolicy innan vi samlar in personuppgifter, inklusive användandet av cookies.

Läs hela vår integritetspolicy

Läs mer om Googles integritetspolicy och användarvillkor