fbpx

StjärnbetygRing 08-502 350 61 för personlig rådgivning

Våra kunder säger
kr 0

Shopping Cart

0
No products in the cart.

Laddkablar

Kategorier

Pris - slider
1 995 kr5 995 kr
Pris
Pris - slider
1 995 kr5 995 kr
Varumärke
Varumärke
Kabel anslutning typ
Kabel anslutning typ
Längd
Längd
Effekt
Effekt
Bästa laddkablarna till elbil

Kategorier

Det finns flera faktorer som är avgörande för att din laddbox ska fungera optimalt och för att din bil ska laddas så effektivt som möjligt. Du behöver bland annat se till att laddboxens effekt går hand i hand med strömförningen i ditt hus, men du måste också se till att du väljer rätt laddkabel. Att välja laddkabel kan låta som en svår uppgift, men sanningen är att det är enklare än man kan tro.

Oavsett om du har en laddbox installerad hemma eller inte kommer du behöva välja en laddkabel. Med en laddkabel kommer det att bli möjligt för dig att ladda bilen på bästa sätt, även när du befinner dig hemifrån och är ute på vägarna. Vi erbjuder kabel till laddbox från kända och populära varumärken, bland annat DEFA eConnect, CTEK och Charge Amps. Läs mer

DEFA eConnect laddkabel

Ladduttag och kablar

Laddkablar kommer i många olika former och med olika egenskaper. För att du ska veta vilken laddkabel du behöver måste du först ta reda på vilket ladduttag du har. Det gäller inte bara uttaget i laddboxen, utan även uttaget i din bil. Idag är alla laddboxar utrustade med uttag Typ 2, vilket är ett standarduttag som återfinns på ca 99 % av alla laddboxar som är försedda med löstagbar kabel.

Beroende på årsmodell, elbil eller laddhybrid kan dock uttaget i bilen variera, även om Typ 2 är främst förekommande även här. På äldre bilar är det vanligast med Typ 1.

eConnect laddkabel

Kabelns längd 

Vilken längd du ska välja på kabeln beror främst på hur långt avstånd det är mellan uttag på bilen och laddboxen. Se till att du mäter upp avståndet för att se vilken längd som passar dig bäst. Observera att längden inte har någon betydelse för laddningstiden, utan är en fråga om ren bekvämlighet. I Sverige är det vanligast med 5-7,5 meter och kabel Typ 2 20 A.

Amperestyrka

Utöver längd behöver du också fundera på amperestyrka. När du väljer kabel utifrån detta är det främst för att säkerställa att laddboxens laddstyrka kan levereras till bilen på bästa sätt. Enkelt förklarat kan man säga att en laddbox på 16A inte heller kommer kunna leverera mer än 16A till din bil och då räcker en kabel med samma amperestyrka. Det går att välja en kabel med högre amperestyrka än laddboxen, men kom ihåg att en “större” kabel också innebär en större vikt. Tunga kablar kan lätt bli otympliga.

Installation
Laddbox installation

Installation

Laddkabeln är enkel för dig att ta med dig, så att du kan ladda bilen på laddstationer eller när du befinner dig hemifrån och inte har tillgång till din fasta laddbox. Dessa kablar kräver ingen installation, mer än att du kopplar in dem till bilen. Ska du däremot montera en laddbox hemma behöver din Installation utföras av en behörig och certifierad elinstallatör.

Orsaken till detta är helt enkelt för att en ny elledning kommer att dras mellan laddboxen och säkringsskåpet i ditt hem. Att försöka installera en laddbox på egen hand är ingenting du bör ge dig in på. Ett litet misstag kan få förödande konsekvenser, t.ex. om säkringen blir överhettad och orsakar brand. Ta hjälp av en certifierad elinstallatör så kan du känna dig trygg med din laddbox.

Laddkabel, vad ska jag tänka på?

Både elbilen och laddboxen på plats! Men det är inte till någon större hjälp utan en passande laddkabel. Hur ska man veta vilken kabel som passar till vilken bil och vad är skillnaden mellan 1-fas och 3-fas? Det är den typen av frågor vi ska bena ut i den här artikeln.

Olika typer av kablar

Det här är en vanlig beteckning på en laddkabel, 5M Typ 2 3-fas 32A, rena grekiskan. Inte konstigt att det är svårt att greppa. Översatt till svenska betyder det, längd, typ av uttag, antal faser och strömstyrka. Något mer greppbart men det behövs en djupdykning i laddkabelsbegreppen.

Vilken längd är rätt längd?

Det finns inget rätt svar, längden är fullt beroende på avståndet mellan bil och laddbox. I Sverige är längden på laddkablar ofta mellan 5 och 7,5 meter, men det går absolut att hitta kortare modeller ner till 2,5 meter och längre modeller upp till 15m. Längden påverkar inte laddningsförmågan bortsett från att en för kort kabel blir oanvändbar.

Typ 1 eller Typ 2? Vilket uttag?

Kort och gott olika typer av uttag. Principen är densamma för uttag mellan laddbox och elbil som direkt ur ett vägguttag, bara att de ser väldigt olika ut. Frågan kvarstår, behöver du Typ 1 eller Typ 2. En kvalificerad gissning är Typ 2, det är nämligen standard i EU, alla laddningsbara bilar som säljs i Sverige från 2014 och framåt ska vara utrustade med Typ 2 uttag. Med det sagt finns det fortfarande vissa modeller med Typ 1 uttag, bilden nedan visar skillnaden mellan de olika kablarna. Det är inte alla laddboxar som fungerar för alla kablar, vissa har fast kabel, som oftast är av Typ 2, medan flera andra endast har ett uttag anpassat för både Typ 1 och Typ 2. Har din bil Typ 1 rekommenderas att du kollar en extra gång vilket uttag din laddbox stödjer.

laddkabel typ 1 laddkabel typ 2

1-fas eller 3-fas laddkabel?

Nu blir det lite mer tekniskt, men samtidigt inte. Föreställ dig att du ska fylla en stor hink med vatten. Du har tre identiska vattenslangar med samma tryck, använder du bara en av slangarna för att fylla hinken kommer det ta sin tid. Använder du istället alla tre slangar samtidigt kommer hinken fyllas betydligt snabbare. Precis så fungerar faser, fler faser ger dig snabbare laddning. För att få ut önskad effekt från faserna behöver du ha både en laddbox, bil och kabel som klarar av 3-fas laddning, vilket som flesta gör idag.

Ampere

Kort och gott den strömstyrka kabeln kan transportera från laddbox till elbil. Inte helt förvånande ger högre strömstyrka snabbare laddning, förutsatt att både laddbox och bil kan hantera den. Om du vet kilowattkapaciteten på bilens inbyggda laddare kan du skräddarsy valet av laddkabel för att hitta den som passar dig bäst. Värt att tillägga är att högre strömstyrka också innebär tyngre kabel.

Bilens inbyggda laddare Ampere (A) Antal faser
3,6 kW 20 A 1
7,4 kW 32 A 1
11 kW 20 A 3
22 kW 32 A 3

Vanligaste frågor

För din laddkabel kan det vara viktigt att hålla koll på de olika kontakterna som finns på marknaden.

Till att börja med finns det Typ 1 eller Typ 2 som används för normalladdning (AC), vilket är det du kommer ha för din hemmaladdning. Typ 1 används för 1-fas växelström och kan ladda upp till 7,4 kW (230V/32A). Typ 2 är mer flexibel, med den kan du ladda både växel- och likström såväl som 1-fas eller 3-fas.

Om du laddar din bil på bensinmack kan du stöta på kontakt-typ CCS eller CHAdeMO då de brukar användas för snabbladdning (DC). Dessa är ofta väldigt dyra men fördelen är att du kan korta ner laddtiden från 6 timmar till ca 20 minuter. CCS står för Combined Charging System och är två extra kontaktpunkter som sitter under Typ 2-uttaget. När dessa två används går laddningen enkelt över till snabbladdning som klarar av 125A med en laddningseffekt på 50kW. CHAdeMO har samma effekt och klarar samma ampere, men uttaget sitter istället bredvid ett Typ 1- eller 2-uttag.

Den europeiska standarden är Typ 2 och CCS, är din elbil köpt och tillverkade i Europa så är det en sådan kabel du har fått med.

Den europeiska standarden är Typ 2 och CCS och förmodligen är det just dessa som din elbil är kompatibla med. Vissa bilar har Typ 1 kabel och då kan du behöva ha en kabel som har Typ 1 i ena änden, och Typ 2 i andra änden, så att den passar både din bil och laddboxen.

När det kommer till snabbladdare är det CCS som i de flesta fall kommer passa din bil. CHAdeMO är den japanska standarden och förekommer främst bland asiatiska bilar.

Häng med i det senaste

Håll dig uppdaterad på allt vad elbil heter. ”Vilka är egentligen årets bästa elbilar?” ”Vad spelar det för roll vilken laddkabel jag väljer?” eller ”Hur drar jag ned på kostnaderna när jag laddar min elbil?” dessa och många andra frågor hittar du svaren på i våra artiklar. Här nedan hittar du våra senaste artiklar.

Koppla upp dig mot vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på nyhetsbrevet och ta del av alla nyheter och få personliga erbjudenden.

Zaptecpaket

Mälarvillans Enkla Elbilspaket
Kvinna laddar elbil hemma med Zaptec Go laddbox
Zaptec Go är en av de mest sålda laddboxarna på marknaden och passar alla typer av elbilar och hus. Detta paket passar för dig som vill ha en prisvärd och snygg laddbox som passar till din laddningsbara bil.
Tillägg
  • Förläng till 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 10M kabel: +500 SEK
  • Färgalternativ: svart, vit, mossgrön, mörkblå, brun

Wallboxpaket

Wallbox paket
Wallbox Pulsar Max
Wallbox Pulsar Max är den laddbox som passar bäst för hus med solceller med hjälp av Eco-Smart Solar EV Charging. Vi har då tagit fram ett paket för om du har både laddningsbar bil och solceller.
Tillägg
  • 7M fast kabel: +500 SEK
  • Endast färgen vit finns i lager

Charge Ampspaket

Rebels dubbla paketet
Charge Amps Aura

Om du har fler än en elbil är det självklart att ni vill kunna ladda båda elbilarna samtidigt. I produkten finns en inbyggd dynamisk lastbalanserare som gör att den reglerar effekten två uttagen laddar på beroende på om det är en eller två bilar som laddar. Därför har vi tagit fram ett standardpaket för om ni har två elbilar:

Tillägg

  • Förläng till 1x 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 1x 10M kabel: +500 SEK
  • Förläng till 2x 7M kabel: +300 SEK
  • Förläng till 2x 10M kabel: +1000 SEK

Regeringen eller Skatteverket har ännu inte informerat om hur framtiden för det gröna skatteavdraget kommer se ut. Vi har således ingen information om det kommer fortsätta under 2023 eller inte. Det finns en risk att avdraget tas bort, vilket skulle innebär att avdraget inte är berättigat och fulla priset behöver betalas.
 
Det nya gröna skatteavdraget trädde i kraft den 1 januari 2021 och gäller för alla installationer som slutförts mellan den 1 januari 2021 och den 31 januari 2023. För att kunna ta del av bidraget gäller det att din installation är betald innan den 31 december 2022.

För våra kunder ska känna sig trygga garanterar vi att om en order inkommer till oss senast 12:00 den 9 december 2022, kan vi säkerställa att vi hinner installera din laddbox innan sista ansökningsdag.

Det är viktigt att notera att nuvarande bestämmelser visar att privatpersoner bär ansvaret för betalningen och behöver själva se till att betalningen sker innan tidsfristen om det förmånliga skatteavdraget vill utnyttjas.
 
Branschen utgår idag från att regeringen kommer behålla skatteavdraget precis som det är utformat idag. Görs det inte kan det innebära att ditt köp blir dyrare då skatteavdraget inte längre kommer kunna nyttjas ifall installationen sker efter den 31 januari 2023.

Priset för vår standardinstallation inkluderad i priset. Denna kostnad täcker över 90% av alla våra installationer.

Alla delar av standardinstallation ovan ingår även i uppgraderingen till 22kW.

Du har möjlighet att uppgradera och framtidssäkra din laddbox till 22 kW (32 A trefas). Vid en uppgradering behövs det en grövre kabel som kostar mer än den som ingår i vår standardinstallation.

Det är alltså inte ett måste att ha 35 A huvudsäkring för att öka din effekt över 11kW. 35A är nödvändigt för att få ut 22 kW laddningseffekt men även med en huvudsäkring på 25 A kommer du att märka en skillnad med detta paket.

Du väljer till denna uppgradering i samband med ditt köp av laddbox.

När du väljer att även köpa till installation så får du möjlighet att ta del av ett statligt bidrag för grön teknik. Bidraget motsvarar 50% av det totala beloppet och appliceras automatiskt på din beställning.

Då vi vet att många av våra kunder har tidspress och kan få oväntad leverans av sin elbil tidigare än beräknat har vi nu valt att kunna erbjuda en express leverans och installation för de som önskar få sin box installerad snarast möjligt.

Express leverans innebär att våra installatörer måste lägga om sitt veckoschema och prioritera denna installation före andra. Därav den extra kostnaden för att snabbt få den installerad. Express innefattar i nuläget enbart Stockholm, Göteborg och Malmö regionen och innebär att du har en box installerad inom 5 arbetsdagar från det att ordern är lagt (innan 07:00 samma dag)

En lastbalanserare är en liten säkerhetsenhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att den känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset.

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedan går in i huset och startar tvätt- och diskmaskin, så sänker laddboxen laddeffekten. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till dina övriga energibehov.

Utan en lastbalanserare hade laddboxen fortsatt att ladda på samma effekt vilket hade riskerat ett överbelastat elsystem, oftast är det då ”proppen går”, men i värsta fall kan det leda till brand. Med en lastbalanserare behöver du inte tänka på att sätta i eller dra ut laddsladden när du gör olika hushållsaktiviteter, utan det räcker med att sätta in den direkt när du kommer hem.

Läs mer om lastbalanserare här

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar det alltid av säkerhetsskäl.

Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

De flesta hem i Sverige är säkrade mellan 16 – 25 Ampere. Med lastbalansering behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som din bil laddar så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.

Elförbrukning utan lastbalansering

Graf över total elförbrukning utan lastbalansering

Elförbrukning med lastbalansering

Graf över total elförbrukning med lastbalansering
Easee lastbalanserare Enegic

Lastbalanserare Enegic

Easee lastbalanserare Equalizer

Lastbalanserare Equalizer

Viktigt att känna till kring Kamstrup Elmätare

Har du en elmätare som har märket Kamstrup så fungerar lastbalanserare Equalizer om man lägger till en Kamstrup-Modul. Observera att det måste stå ”omnipower” på din Kamstrup-Elmätare för att det ska fungera. Se bild.

Kamstrup omnipower

Har du en Kamstrup-Elmätare där ”omnipower” INTE står med så kommer du att behöva välja en lastbalanserare Enegic.

Så kollar du om du har RJ12 eller RJ45-port

1. Kontakta din elleverantör

Ring din elleverantör och fråga om du har porten HAN RJ12 eller RJ45. Och om du har, bekräfta att den är/blir aktiverad. Detta brukar ta 2-3 dagar att få utfört.

2. Titta på din elmätare

Du kan själv kolla i ditt fasadskåp om du har någon av dessa två portar. Ofta finns de bakom en liten gummiflärp som skyddar dem. Porten ser ut som en vanlig nätverkskabel (sådan som du har till din router till ditt WI-FI hemma). Ofta sitter den dock bakom ett litet gummilock.

HAN port RJ12 RJ45

Exempel på elmätare och dess HAN-port placering :

En lastbalanserare är en liten enhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att laddboxen den  känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset. 

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedna går in i huset och sätter igång tvättmaskinen och diskmaskinen, så sänker laddboxen laddeffekten. Utan en lastbalansering finns risk att huvudsäkringar löser ut pga överbelastning. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till när det passar dig och ditt hus andra energibehov.

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar alltid att installera en lastbalanserare av säkerhetsskäl.
Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

Dessutom behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som du ser till att du laddar din bil så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.