Medan den svenska elbilsmarknaden har sett en stadig tillväxt under de senaste åren, var 2021 det år då omställningen till elbilar tog ordentlig fart. Andelen nyregistrerade bilar som var elbilar fördubblades till 18% 2021, jämfört med 9% under 2020. Trots denna kraftiga tillväxt har vi ännu bara sett början på elektrifieringen av denna marknad. Om tio år uppskattas fyra miljoner elbilar rulla bara i Norden.
I samband med denna växande marknad krävs nya lösningar för att förse slutkunderna med en enkel och smidig lösning för elbilsladdning i hemmet. Närmare 90% av laddningen av elfordon sker vid hemmet eller på jobbet när bilen står parkerad enligt Regeringskansliet, och därför är oerhört viktigt att de svenska elbilsägare ska kunna utrusta sina bilar och hem med en säker och enkel lösning när det kommer till just hemmaladdningen. Elbilsvaruhuset tillsammans med Doneservices.se har därför skapat en ny tjänst som underlättar för Sveriges alla nya elbilsägare.
Den nya tjänsten fokuserar på att erbjuda marknadens mest prisvärda och säkra elbilsladdare, samt förse slutkunden med en helhetslösning. Visionen är att hjälpa konsumenter med sitt köp av laddbox under hela processen, allt från själva köpet till installationen, samt hanteringen av det så kallade Grön Teknik bidraget. Tillsammans med Done, som har utvecklat en unik digital plattform för att underlätta processen att hitta och anlita hantverkare i hemmet, har man nu tagit ett stort steg in i elektrifieringen av fordonsindustrin.
Marknaden ser fortsatt stor tillväxt och under 2022 förväntas cirka 20 nya elektriska bilmodeller lanseras. Men en relativt ny marknad innebär också en del oklarheter och frågor som konsumenter måste reda ut samtidigt som de försöker navigera ett ännu ofullständigt landskap av tjänsteerbjudanden och nya tekniska termer. Elbilsvaruhuset.se såg denna komplexitet och osäkerhet från konsumenterna och valde att hitta en unik lösning som erbjuder dem en enkel ”one-stop-shop” lösning där alla dess frågor besvaras och tryggheten är första prioritet. Redan innan installationen erbjuds kunden en kostnadsfri konsultation genom videosamtal med Dones utvalda elektriker, och de båda parterna är övertygade om att de därmed kan erbjuda en ny dimension av trygga köp på denna extremt snabbt växande marknad.
Elbilsvaruhuset.se:s VD Filip Sernhede säger i en kommentar;
“I takt med kraftigt ökad efterfrågan av säkra och prisvärda laddare för elbilar har vi även noterat att det finns en osäkerhet gällande såväl val av produkter som kontakt med elektriker. Denna osäkerhet har vi minimerat genom vårt samarbete med Done samtidigt som vi även erbjuder en trygg hantering av miljöbidraget.”
Samtidigt som köpprocessen underlättas för konsumenten, hjälper elbilsvaruhuset.se även till med alla kringliggande frågor som berör elbilsladdningen och installationen, exempelvis guidning och hantering av miljöbidraget, så kallad Grön Teknik Bidrag, som ges ut av Skatteverket för installation av s.k. grön teknik, inkluderat installation av laddbox. Elbilsvaruhuset.se debiterar Skatteverket 50% av totalbeloppet (både laddbox och installation, max 50 000 kr) och fakturerar slutkunden resterande 50% efter genomförd installation. Det vill säga kunden behöver inte göra någonting för att få 50% i Grön Teknik Skattebidrag.
Både Done och elbilsvaruhuset.se ser detta som början på ett långsiktigt samarbete där ambitionen är att bli en ledande aktör på denna dynamiska marknad.
“Med Elbilsvaruhusets fokus på kvalitativa elbilsladdare till konkurrenskraftigt pris i kombination med Dones rikstäckande nätverk av elektriker och digitaliserade kundprocess skapar vi marknadens starkaste konsumenterbjudande. Vi ser detta som en möjlighet att tillsammans vinna marknadsandelar och bli den ledande aktören på den växande nordiska elbilsmarknaden,”
säger Malin Granlund, medgrundare och VD på Done.