Vad är Kia EV5?
Kia EV5 är en helt eldriven SUV i mellanklassen, byggd på märkets Electric Global Modular Platform (E-GMP). Modellen placerar sig storleksmässigt mellan Kia EV3 och EV9, och blir ett nytt alternativ för svenska elbilsköpare som söker en rymlig men smidig bil i C-segmentet.
Kia EV5 är utvecklad för att passa europeiska förhållanden och köra på allt från motorvägar till mindre stadsgator med komfort och effektivitet. Modellen blir ytterligare ett tillskott i Kias växande EV-familj som redan rymmer EV6, EV9, EV3 och den kommande EV4. Designmässigt påminner EV5 mycket om storebror EV9, men i ett kompaktare format som passar fler hushåll och garage. Målet är tydligt: att ta marknadsandelar i Europas kanske mest konkurrensutsatta elbilssegment.
Dimensioner
Med en längd på 461 cm, bredd på 187,5 cm, höjd på 167,5 cm och en hjulbas på 275 cm, ger EV5 gott om utrymme både för passagerare och last. Markfrigången på 16,7 cm gör att bilen klarar de flesta trottoarkanter, uppfarter och enklare skogsvägar utan problem.
- Längd: 461 cm
- Bredd: 187,5 cm
- Höjd: 167,5 cm
- Hjulbas: 275 cm
- Markfrigång: 16,7 cm
EV5 är därmed något längre än Volvo EX40, och liknar designmässigt sin storebror EV9.
Räckvidd och batteri
EV5 kommer med ett batteri på 81,4 kWh, vilket ger en räckvidd på:
- 530 km för basmodellen
- 505 km för GT-Line (kortare räckvidd på grund av större 19-tumshjul istället för 18 tum)
Alla siffror är enligt WLTP och preliminära inför den svenska lanseringen.
Laddning och teknik
Till skillnad från Kias större modeller EV6 och EV9, som har 800-voltsarkitektur, använder EV5 en 400-voltsplattform och är utrustad med ett 81,4 kWh batteri. Det innebär en viss begränsning i laddhastighet men ger fördelar i form av lägre kostnad och enklare teknisk konstruktion.
- Max DC-snabbladdning: 150 kW (10–80 % på ca 30 minuter)
- AC-laddning: 11 kW
För att ladda en Kia EV5 med AC-laddning rekommenderas alltid en smart laddbox hemma, förslagsvis en Easee Charge Up eller Zaptec Go. Laddtiden från 20-80% blir då omkring 4 timmar.
Vehicle-to-Load och Vehicle-to-Grid
Bilen är även utrustad med Vehicle-to-Load (V2L), vilket innebär att den kan leverera upp till 3,6 kW ut från batteriet för att driva exempelvis campingutrustning, verktyg eller hushållsapparater. Dessutom är EV5 tekniskt förberedd för Vehicle-to-Grid (V2G), vilket öppnar upp möjligheten att på sikt återföra el till elnätet vid behov och därmed bidra till ett smartare energisystem.
- Vehicle-to-Load (V2L): Ger upp till 3,6 kW för att driva externa enheter, exempelvis campingutrustning eller elverktyg.
- Förberedd för Vehicle-to-Grid (V2G): Möjlighet att i framtiden återföra el till elnätet.
Motor och prestanda
Kia EV5 erbjuds initialt med framhjulsdrift och en elmotor på 160 kW (218 hk). Det ger ett vridmoment på 295 Nm, vilket räcker för en smidig och alert körupplevelse både i stadstrafik och på landsväg. Accelerationen 0–100 km/h klaras på 8,4 sekunder och topphastigheten är begränsad till 165 km/h, fullt tillräckligt för svenska motorvägar.
En praktisk detalj är att EV5 kan dra släp upp till 1 200 kg, vilket gör den användbar även för lättare husvagn, båttrailer eller släpvagn med byggmaterial.
I ett senare skede lanseras en sportigare GT-version, som bland annat kommer utrustad med 20-tumshjul och sannolikt högre prestanda.
- Effekt: 160 kW (218 hk)
- Vridmoment: 295 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Acceleration (0–100 km/h): 8,4 sekunder
- Toppfart: 165 km/h
- Dragkapacitet: 1 200 kg
Interiör och komfort

Kia har satsat på en minimalistisk men funktionell interiör, med fokus på hållbara material och smart teknik. Säten och mattor är tillverkade av återvunnet PET, sätes- och armstödsstoppning består av biobaserat skum och samtliga inredningsytor är målade med BTX-fri färg, vilket minskar miljöpåverkan och skapar en hälsosammare kupémiljö.
- Säten och mattor i återvunnet PET
- Biobaserat skum i säten och armstöd
- BTX-fri färg på inredningsytor
Infotainmentsystem
EV5 är utrustad med ett nytt infotainmentsystem som består av:
- 12,3-tums digitalt instrumentkluster
- 12,3-tums pekskärm
- 5,3-tums klimatdisplay
Klimatsystemet är tredelat för optimal temperaturkontroll, och Kia har valt att behålla fysiska knappar för viktiga funktioner, vilket många förare uppskattar i praktiken.
Bagage och praktiska lösningar
Bilen erbjuder 566 liter bagageutrymme, som växer till 1 650 liter med baksätena nedfällda. Baksätet kan dessutom fällas helt plant, vilket skapar upp till två meters lastutrymme för längre föremål. Utöver detta finns en frunk på 44,4 liter under motorhuven, perfekt för laddkablar eller mindre väskor
- Bagageutrymme: 566 liter (1 650 liter med baksäten nedfällda)
- Frunk: 44,4 liter
- Baksäten: Kan fällas helt plant för upp till 2 meter långt lastutrymme
Förarplatsen är välutrustad och erbjuder funktioner som massage, värme, ventilation och fyrvägs svankstöd, vilket gör längre resor betydligt bekvämare.
Säkerhet och assistanssystem
EV5 är utrustad med Kias senaste ADAS-system (Advanced Driver Assistance Systems) och har totalt sju krockkuddar samt förstärkningar i karossen för ökad krocksäkerhet. Det intelligenta Smart Regeneration System Plus justerar automatiskt bromskraftsåtervinningen baserat på navigation och vägdata, exempelvis inför rondeller eller hastighetssänkningar.
När kommer Kia EV5 till Sverige?

Kia EV5 planeras att lanseras hos svenska återförsäljare under hösten 2025, med första leveranserna i slutet av året. Svenska priser är ännu inte fastställda, men Kia positionerar modellen som ett starkt alternativ för elbilsköpare som vill ha en rymlig SUV med modern teknik och lång räckvidd.
Kia EV5 – en viktig pusselbit för Kia i Europa
Sjoerd Knipping, operativ chef för Kia Europe, beskriver EV5 som en ”hörnsten i Kias tillväxtstrategi i Europa”, och modellen ska ta upp kampen i det mest konkurrensutsatta elbilssegmentet.
“Vi går in i Europas mest konkurrensutsatta elbilssegment med en modell som kombinerar vår ikoniska designfilosofi ‘Opposites United’, vardaglig funktionalitet och innovation baserad på eldriven mobilitet.”
Sjoerd Knipping
Operativ Chef för Kia Europe
Kia EV5 blir ett nytt alternativ för svenska elbilsköpare som vill ha en rymlig SUV med god räckvidd, modern design och praktiska funktioner som V2L. Med lansering i höst blir den ett av de mest intressanta tillskotten i elbilssegmentet inför 2026.