Ny rapport om laddinfrastruktur för elbilen
Precis som många andra länder strävar Sverige efter en hållbarhetsutveckling i landet. Dessvärre visar The Unsustainability Report 2023 att den gröna omställningen i Sverige har stött på många hinder på vägen, däribland lagar och byråkrati. För att förändring ska ske räcker det inte längre att bara sätta upp mål om dessa inte möts. The Unsustainability Report 2023 listar en del av de olika hindrena som har gjort att processen mot ett klimatvänligare samhälle har dragit ut på tiden. Läs hela “The Unsustainibility Report 2023” för mer information om hindren mot att nå klimatmålen..
Fler laddbara bilar än ladduttag
Det rullar omkring 450 000 laddbara bilar i Sverige och det beräknas bli fler. I den takt som elbilar och laddhybrider kommer ut på marknaden ökar behovet av en utökad laddinfrastruktur runt om i landet. Trots att laddningen av elbilar eller laddhybrider sker till ca. 85% i hemmet via en laddbox på uppfarten, så riskerar en brist på publika ladduttag att orsaka ångest och stress för att inte ha möjlighet att ladda sin bil på resande fot. Oron över att inte kunna ladda sin elbil vid exempelvis långresa ökar risken att fler konsumenter väljer ett annat alternativ än en elbil vid nästa köp.
Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, menar att anledningen till att Sveriges utveckling dröjer, beror på de regelverk som finns, samt att energibolagen inte ger besked om det finns tillräckligt med effekt snabbt nog. Bergman efterlyser mer standardiserade bygglov, tydliga effektkartor och bättre koordinering för att få processen att blir effektivare.
Från 2035 har EU beslutat att förbjuda försäljning av nya bilar och lätta lastbilar med förbränningsmotorer vilket gör det ännu viktigare att processen börjar ta fart. Beslutet togs till stor del utifrån det faktum att transportsektorn idag står för ca. en tredjedel av växthusgasutsläppen i landet.
Försäljningsökning vs utbyggnad av ladduttag
Trots att det är en uppåtgående kurva för utbyggnad av laddinfrastrukturen i Sverige så går det alldeles för långsamt. Det räcker inte med de dryga 17 000 laddpunkterna och cirka 3 000 publika laddstationerna för att Sverige ska klara rekommendationerna från EU och hänga med i omställningen till eldrivna fordon för att nå klimatmålen.
Statistik hämtad från Uppladdning.nu
Enligt statistik från Riksförbundet M Sverige, är ökningen av publika laddstolpar jämfört med antal laddbilar lägst i Stockholms och Jönköpings län. Utbyggnaden av laddstolpar skiljer sig en aning från län till län men generellt är att det behövs fler i hela landet. Oavsett om man ser en förbättring i vissa län, som till exempel Norrbotten och Uppsala län, är det fortfarande en mycket låg generell ökning.
CPEV-talet
CPEV-talet, som står för Charging Points per Eletrical Vehicle, är ett värde som mäter antal laddbara bilar per publik laddstolpe. Sveriges CPEV-tal landar på 0,07. Utifrån EUs rekommendationer bör talet ligga på 0,1 (alternativt max tio bilar/publik laddstolpe). Sverige, tillsammans med tre andra länder når inte rekommendationerna och har därför hamnat på en bottenplacering.
Hinder mot klimatmålen
Varför Sverige hamnat på efterkälken beror delvis på att processerna för att få miljötillstånd blir utdragna. Eftersom processen för att få ett miljötillstånd är så pass lång är det flera stora företag som blir avskräckta eller inte längre har möjligheten att göra en miljösatsning eller en sådan investering. Stora företag som gruvbolaget LKAB, som aktivt arbetar tillsammans med Vattenfall och SSAB med Hybrit-projektet, som kortfattat är ett projekt för produktion av fossilfritt stål, är drivande för att få förbättrade processer. Biltillverkare som till exempel Volvo är intresserade av att använda stålet i framtida bilar.
En stor osäkerhet kring skattereduktionen på förnybara bränslen har också blivit en bromskloss. Många transportörer i Sverige oroar sig över att skattereduktionen kommer att försvinna och känner att det finns en osäkerhet kring om investeringen att satsa på biobränslen kommer att fungera ekonomisk långsiktigt för företaget. Här behövs det mer långsiktiga mål för att konsumenter och företag ska känna sig tryggare i valet att satsa på eldrivna fordon.
Effektbrist, att el inte kommer fram när den behövs har också bidragit till att Sverige inte riktigt når klimatmålen som önskat. Trots att det produceras tillräckligt med el, så sker produktionen av elen inte nödvändigtvis på samma plats där den ska nyttjas. Ibland blir sträckorna långa och belastningen på elnäten stor och det kan helt enkelt bli för trångt för elen att komma fram. Med andra ord så finns det el, men inte alltid där den behövs.
Fler ska kunna ladda
Även om laddning hemma är ett bra alternativ, är det inte alla som har möjlighet till det. För de som bor i lägenheter och vill ha elbilsladdare till bostadsrättsföreningen ska det också finnas möjlighet att våga göra satsningen på att köpa ett mer klimatsmart alternativ utan att det ska drabba konsumenten. Fler ladduttag och mer möjlighet till att ladda överallt i landet gör det möjligt för fler att våga ta steget till en mer hållbar framtid. Lagar och byråkrati hindrar just nu Sverige från att nå de gröna målen. En snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen kommer att behövas för att nå målen och kunna hålla jämna steg med ökningen av nya laddbara bilar på marknaden.
Som nämnt är den vanligaste, smartaste och billigaste laddning direkt vid hemmet med en laddbox. På elbilsvaruhuset.se erbjuder vi en helhetslösning från idé till verklighet, komplett med installation. Så vad väntar du på, kontakta oss redan idag så hjälper vi dig vidare.