Skillnaden mellan laddkabel typ 1 och typ 2 för elbilar

Skillnaden mellan laddkabel typ 1 och typ 2 för elbilar ligger huvudsakligen i deras anslutningsgränssnitt och kompatibilitet. Det går att enkelt jämföra med USB-C och Mirco-USB.

Laddkabel typ 1 & 2

Typ 1-kabeln, som ofta används i Nordamerika och delar av Asien, har en enfasanslutning och stöder upp till cirka 7,4 kW laddningskapacitet (230V / 32A). Den har en fem-polig kontakt designad för enklare laddningsbehov. Typ 2-kabeln är å andra sidan standarden i Europa, utformad för både enfas- och trefasladdning, vilket möjliggör en laddningskapacitet på upp till 43 kW. Typ 2 har en sju-polig kontakt som gör den mer flexibel och lämpad för snabbare laddning. Medan typ 1 huvudsakligen används i äldre elbilar och specifika regioner, har typ 2 blivit den mer globalt föredragna standarden, tack vare dess högre effektivitet och bredare kompatibilitet. Typ 2-kabeln är också EU-standard sedan 2014 i Europa.

Introduktion till laddkabel typ 1 och typ 2

Laddkablar är en essentiell del av elbilsinfrastrukturen, som kopplar samman fordonet med laddstationen för att överföra elektricitet. Det finns som nämnt två huvudtyper av laddkablar, typ 1 och typ 2, som skiljer sig åt i design, funktionalitet och geografisk användsningsområden.

Vad är laddkabel typ 1?

Typ 1-kabeln är en enfas laddkabel designad för att användas i länder med 120V eller 230V elnät. Den har en specifik design med en rund form och plats för fem stift, vilket inkluderar fas, neutral, jordförbindelse, och två kommunikationsstift. Denna kabeltyp är kapabel att leverera upp till 7,4 kW och är standard i Nordamerika och vissa asiatiska marknader. Denna kabeln ses ofta i Sverige som en äldra modell då detta användes initaialt när många av elbilarna introducerades i Sverige för många år sedan. Idag är det väldigt sällan man ser denna på nya elbilar men kan finnas på vissa hybridbilar, bl.a Mitsubishi Outlander.

Vad är laddkabel typ 2?

Typ 2-kabeln, är standarden i Europa och stöder både 1-fas – och 3-fasladdning. Den har en mer komplex design med en rektangulär form och plats för sju stift, vilket möjliggör en laddningskapacitet på upp till 43 kW. Denna mångsidighet gör typ 2 till den föredragna standarden i Europa och på väg att bli global standard, tack vare dess förmåga att stödja snabbladdning och högre effektivitet. Idag är det nästan vedertaget när man pratar om laddkablar i Sverige att denna är standard, men det finns som nämnt tidigare undantag. 

Vilka fordon använder laddkabel typ 1 och typ 2?

Typ 1-kabeln används huvudsakligen av fordon i Nordamerika och delar av Asien. Det inkluderar bilar som äldre versioner av Nissan Leaf och Chevrolet Volt. Denna kabeltyp är mindre vanlig på nya fordon idag, men den kvarstår som standard för vissa modeller och märken som fortfarande säljs i dessa regioner.

Typ 2-kabeln har blivit mer universell och är standard för nästan alla nya elbilar som säljs i Europa, inklusive Tesla, BMW, Volkswagen, och Volvo. Dessutom har många biltillverkare utanför Europa börjat anta typ 2 för dess förmåga att hantera högre strömmar och stödja snabbladdning, vilket gör den mer anpassningsbar till framtidens teknologier.

Genom att förstå dessa skillnader kan elbilsägare bättre utrusta sig för att möta sina laddningsbehov, oavsett var de befinner sig eller vilken typ av elbil de kör.

Tekniska skillnader mellan laddkabel typ 1 och typ 2

När vi utforskar laddkablar för elbilar är det viktigt att förstå de tekniska skillnaderna mellan typ 1 och typ 2. Dessa skillnader påverkar inte bara hur vi laddar våra fordon utan också hur effektivt och snabbt laddningsprocessen kan utföras.

Utformning och strömstyrka

När vi utforskar laddkablar för elbilar är det viktigt att förstå de tekniska skillnaderna mellan typ 1 och typ 2. Dessa skillnader påverkar inte bara hur vi laddar våra fordon utan också hur effektivt och snabbt laddningsprocessen kan utföras.

Utformning: Typ 1-kabeln kännetecknas av sin unika rundade form och har en konnektor med fem stift. Denna design reflekterar dess huvudsakliga användning i enfas laddningssystem, typiskt för äldre och vissa nuvarande hybridfordon. Typ 2-kabeln har en mer rektangulär form med sju stift, vilket möjliggör både enfas- och trefasladdning. Denna mångsidighet gör den mer anpassningsbar till olika laddningsbehov och elnät.

Strömstyrka: Typ 1-kablar stöder vanligtvis upp till 32A strömstyrka, vilket översätter till en maximal laddningskapacitet på cirka 7,4 kW. Typ 2-kablar kan hantera högre strömstyrkor, upp till 63A för enfas och ännu högre för trefasladdning, vilket kan ge en laddningskapacitet på upp till 43 kW för växelström (AC). För likströmsladdning (DC) kan vissa typ 2-kablar och anslutningar hantera ännu högre effekt, vilket möjliggör snabbladdning.

Laddhastighet och effektivitet

Laddhastighet: Skillnaderna i strömstyrka och laddningskapacitet mellan typ 1 och typ 2 har en direkt inverkan på laddhastigheten. En typ 1-kabel kan vara tillräcklig för nattlig laddning hemma eller på arbetsplatsen, där tiden inte är en kritisk faktor. Å andra sidan, med sin förmåga att hantera högre effekt, kan en typ 2-kabel erbjuda mycket snabbare laddning, vilket är idealiskt för användning vid snabbladdningsstationer eller när snabb laddning behövs.

Effektivitet: Effektiviteten i laddningsprocessen påverkas inte bara av kabelns typ utan också av det specifika laddningssystemet och fordonets kapacitet att ta emot laddning. Typ 2-kablar, med sin högre kapacitet och flexibilitet, tenderar att vara mer effektiva i en bredare uppsättning laddningsscenarier, särskilt när de används i kombination med avancerade laddningstekniker som dynamisk laddningsjustering och trefasladdning.

Sammanfattning av skillnaderna

I sammanfattning skiljer sig laddkabel typ 1 och typ 2 åt i design, kompatibilitet och kapacitet. Typ 1-kabeln är enklare, designad för enfasanslutning och används främst i Nordamerika och delar av Asien, sällan man använder denna i Sverige. Typ 2-kabeln, å andra sidan, är mer flexibel och kraftfull, med stöd för både 1-fas- och 3-fasladdning upp till 43 kW, vilket gör den till standard i Europa och alltmer globalt accepterad. 

Vi på elbilsvaruhuset.se säljer givetvis bägge delarna och hjälper dig guida dig rätt om du skulle ha några funderingar om vilken som passar bäst. Vi har laddkablar som är allt från 5-20 meter långa och har både typ 1 och typ 2 kablar i vårt lager som passar just din bil.

Vi finns här för att guida dig rätt! 

För ett smidigare elbilsliv




GARO Entity Home Laddbox Elbilsvaruhuset.se
GARO Entity Home Laddbox
Finns i lager

Pris från7 490 kr
Zaptec Go laddbox
Zaptec Go Laddbox
Finns i lager

Pris från5 990 kr
S-line laddkabel, Typ 2, 3-fas, 16A, 5M
Laddkabel 5-20m (11kW)
Finns i lager

Pris från2 380 kr
DEFA Power Laddbox 22kW
DEFA Power Laddbox
Finns i lager

Pris från7 380 kr
Hur kan vi hjälpa dig?
Få snabba svar av våra experter.
Fyll i kontaktformulär