fbpx

StjärnbetygRing 08-502 350 61 för personlig rådgivning

Våra kunder säger
Skillnaden mellan laddkabel typ 1 och typ 2 för elbilar

Skillnaden mellan laddkabel typ 1 och typ 2 för elbilar

Laddkabel typ 1 & 2

Skillnaden mellan laddkabel typ 1 och typ 2 för elbilar ligger huvudsakligen i deras anslutningsgränssnitt och kompatibilitet. Det går att enkelt jämföra med USB-C och Mirco-USB. 

Typ 1-kabeln, som ofta används i Nordamerika och delar av Asien, har en enfasanslutning och stöder upp till cirka 7,4 kW laddningskapacitet (230V / 32A). Den har en fem-polig kontakt designad för enklare laddningsbehov. Typ 2-kabeln är å andra sidan standarden i Europa, utformad för både enfas- och trefasladdning, vilket möjliggör en laddningskapacitet på upp till 43 kW. Typ 2 har en sju-polig kontakt som gör den mer flexibel och lämpad för snabbare laddning. Medan typ 1 huvudsakligen används i äldre elbilar och specifika regioner, har typ 2 blivit den mer globalt föredragna standarden, tack vare dess högre effektivitet och bredare kompatibilitet. Typ 2-kabeln är också EU-standard sedan 2014 i Europa.

Introduktion till laddkabel typ 1 och typ 2

Laddkablar är en essentiell del av elbilsinfrastrukturen, som kopplar samman fordonet med laddstationen för att överföra elektricitet. Det finns som nämnt två huvudtyper av laddkablar, typ 1 och typ 2, som skiljer sig åt i design, funktionalitet och geografisk användsningsområden.

Vad är laddkabel typ 1?

Typ 1-kabeln är en enfas laddkabel designad för att användas i länder med 120V eller 230V elnät. Den har en specifik design med en rund form och plats för fem stift, vilket inkluderar fas, neutral, jordförbindelse, och två kommunikationsstift. Denna kabeltyp är kapabel att leverera upp till 7,4 kW och är standard i Nordamerika och vissa asiatiska marknader. Denna kabeln ses ofta i Sverige som en äldra modell då detta användes initaialt när många av elbilarna introducerades i Sverige för många år sedan. Idag är det väldigt sällan man ser denna på nya elbilar men kan finnas på vissa hybridbilar, bl.a Mitsubishi Outlander.

Vad är laddkabel typ 2?

Typ 2-kabeln, är standarden i Europa och stöder både 1-fas – och 3-fasladdning. Den har en mer komplex design med en rektangulär form och plats för sju stift, vilket möjliggör en laddningskapacitet på upp till 43 kW. Denna mångsidighet gör typ 2 till den föredragna standarden i Europa och på väg att bli global standard, tack vare dess förmåga att stödja snabbladdning och högre effektivitet. Idag är det nästan vedertaget när man pratar om laddkablar i Sverige att denna är standard, men det finns som nämnt tidigare undantag. 

Vilka fordon använder laddkabel typ 1 och typ 2?

Typ 1-kabeln används huvudsakligen av fordon i Nordamerika och delar av Asien. Det inkluderar bilar som äldre versioner av Nissan Leaf och Chevrolet Volt. Denna kabeltyp är mindre vanlig på nya fordon idag, men den kvarstår som standard för vissa modeller och märken som fortfarande säljs i dessa regioner.

Typ 2-kabeln har blivit mer universell och är standard för nästan alla nya elbilar som säljs i Europa, inklusive Tesla, BMW, Volkswagen, och Volvo. Dessutom har många biltillverkare utanför Europa börjat anta typ 2 för dess förmåga att hantera högre strömmar och stödja snabbladdning, vilket gör den mer anpassningsbar till framtidens teknologier.

Genom att förstå dessa skillnader kan elbilsägare bättre utrusta sig för att möta sina laddningsbehov, oavsett var de befinner sig eller vilken typ av elbil de kör.

Tekniska skillnader mellan laddkabel typ 1 och typ 2

När vi utforskar laddkablar för elbilar är det viktigt att förstå de tekniska skillnaderna mellan typ 1 och typ 2. Dessa skillnader påverkar inte bara hur vi laddar våra fordon utan också hur effektivt och snabbt laddningsprocessen kan utföras.

Utformning och strömstyrka

När vi utforskar laddkablar för elbilar är det viktigt att förstå de tekniska skillnaderna mellan typ 1 och typ 2. Dessa skillnader påverkar inte bara hur vi laddar våra fordon utan också hur effektivt och snabbt laddningsprocessen kan utföras.

Utformning: Typ 1-kabeln kännetecknas av sin unika rundade form och har en konnektor med fem stift. Denna design reflekterar dess huvudsakliga användning i enfas laddningssystem, typiskt för äldre och vissa nuvarande hybridfordon. Typ 2-kabeln har en mer rektangulär form med sju stift, vilket möjliggör både enfas- och trefasladdning. Denna mångsidighet gör den mer anpassningsbar till olika laddningsbehov och elnät.

Strömstyrka: Typ 1-kablar stöder vanligtvis upp till 32A strömstyrka, vilket översätter till en maximal laddningskapacitet på cirka 7,4 kW. Typ 2-kablar kan hantera högre strömstyrkor, upp till 63A för enfas och ännu högre för trefasladdning, vilket kan ge en laddningskapacitet på upp till 43 kW för växelström (AC). För likströmsladdning (DC) kan vissa typ 2-kablar och anslutningar hantera ännu högre effekt, vilket möjliggör snabbladdning.

Laddhastighet och effektivitet

Laddhastighet: Skillnaderna i strömstyrka och laddningskapacitet mellan typ 1 och typ 2 har en direkt inverkan på laddhastigheten. En typ 1-kabel kan vara tillräcklig för nattlig laddning hemma eller på arbetsplatsen, där tiden inte är en kritisk faktor. Å andra sidan, med sin förmåga att hantera högre effekt, kan en typ 2-kabel erbjuda mycket snabbare laddning, vilket är idealiskt för användning vid snabbladdningsstationer eller när snabb laddning behövs.

Effektivitet: Effektiviteten i laddningsprocessen påverkas inte bara av kabelns typ utan också av det specifika laddningssystemet och fordonets kapacitet att ta emot laddning. Typ 2-kablar, med sin högre kapacitet och flexibilitet, tenderar att vara mer effektiva i en bredare uppsättning laddningsscenarier, särskilt när de används i kombination med avancerade laddningstekniker som dynamisk laddningsjustering och trefasladdning.

Sammanfattning av skillnaderna

I sammanfattning skiljer sig laddkabel typ 1 och typ 2 åt i design, kompatibilitet och kapacitet. Typ 1-kabeln är enklare, designad för enfasanslutning och används främst i Nordamerika och delar av Asien, sällan man använder denna i Sverige. Typ 2-kabeln, å andra sidan, är mer flexibel och kraftfull, med stöd för både 1-fas- och 3-fasladdning upp till 43 kW, vilket gör den till standard i Europa och alltmer globalt accepterad. 

Vi på elbilsvaruhuset.se säljer givetvis bägge delarna och hjälper dig guida dig rätt om du skulle ha några funderingar om vilken som passar bäst. Vi har laddkablar som är allt från 5-20 meter långa och har både typ 1 och typ 2 kablar i vårt lager som passar just din bil.

Vi finns här för att guida dig rätt! 

hugo300
Hugo Flygare Content Manager
Kom igång och ladda din bil idag!
Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!
Senaste artiklar
Marknadens mest prisvärda elbilsladdare

Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Nav bar

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Få offert – Form Test

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Få offert – Publik Laddare

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Om Oss
greenely-kampanj

Tillsammans med Greenely kan vi på elbilsvaruhuset erbjuda marknadens bästa pris på installerad Zaptec Go. För att ta del av erbjudandet krävs det att man är eller blir en aktiv kund hos Greenely och kopplar upp laddboxen i Greenely-appen inom 30 dagar från installation.

Greenelys timprisavtal baseras på de faktiska priserna på elmarknaden, vilket innebär att du får du en laddningsplan som visar hur mycket du sparar, när ditt fordon kommer att laddas och när den kommer att vara pausad. Det vill säga vi optimera din energianvändning för att spara pengar

Genom att ansluta din elbil med Greenelys smarta elbilsladdning kan du spara upp till 50 % på dina laddningskostnader.

Ta del av dagens och morgondagens spotpriser och se din estimerade faktura direkt i appen.

Vi säger upp ditt gamla elavtal och fixar ett smidigt byte till Greenely

Villkor för kampanjen:

För att ta del av erbjudandet krävs det att man är eller blir en aktiv kund hos Greenely och kopplar upp laddboxen i Greenely-appen inom 30 dagar från installation.

I vår checkout fyller du i om du är ny eller befintlig Greenely-kund.

  • Vill du registrera dig som ny Greenely-kund kan du enkelt registrera dig till Greenely i kassan när du beställer laddbox.
  • För befintliga Greenely-kunder anger man sitt kundnummer i kassan.

Efter installation är genomförd kopplar du upp laddboxen mot Greenelys app och kan börja ladda smart. I samband med installation kommer du få instruktioner om hur du kopplar upp laddboxen. I samband med att du väljer att byta till Greenely säger Greenely upp ditt gamla elavtal och fixar ett smidigt byte till Greenely.

Kampanjpriset innebär en rabatt på 3 000 kr innan avdrag, (1 500 kr efter avdrag). Om din laddbox inte har blivit uppkopplad mot Greenelys app 30 dagar efter installationen anses rabatten ogiltig och du blir fakturerad mellanskillnaden till vårt ordinarie pris för Zaptec Go med installation. Detta skulle innebära att den totala kostnaden blir 3 000 kr mer. För att anses vara kvalificerad för rabatten krävs att den installerade laddboxen ska ha blivit uppkopplad mot Greenely-appen någon gång inom 30 dagar från installationsdatumet.

Erbjudandet på Zaptec Go gäller endast med installation.

anslutning till nyhetsbrev elbilsvaruhuset

Koppla upp dig mot vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på nyhetsbrevet och ta del av alla nyheter och få personliga erbjudenden.

Zaptecpaket

Mälarvillans Enkla Elbilspaket
Kvinna laddar elbil hemma med Zaptec Go laddbox
Zaptec Go är en av de mest sålda laddboxarna på marknaden och passar alla typer av elbilar och hus. Detta paket passar för dig som vill ha en prisvärd och snygg laddbox som passar till din laddningsbara bil.
Tillägg
  • Förläng till 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 10M kabel: +500 SEK
  • Färgalternativ: svart, vit, mossgrön, mörkblå, brun

Wallboxpaket

Wallbox paket
Wallbox Pulsar Max
Wallbox Pulsar Max är den laddbox som passar bäst för hus med solceller med hjälp av Eco-Smart Solar EV Charging. Vi har då tagit fram ett paket för om du har både laddningsbar bil och solceller.
Tillägg
  • 7M fast kabel: +500 SEK
  • Endast färgen vit finns i lager

Charge Ampspaket

Rebels dubbla paketet
Charge Amps Aura

Om du har fler än en elbil är det självklart att ni vill kunna ladda båda elbilarna samtidigt. I produkten finns en inbyggd dynamisk lastbalanserare som gör att den reglerar effekten två uttagen laddar på beroende på om det är en eller två bilar som laddar. Därför har vi tagit fram ett standardpaket för om ni har två elbilar:

Tillägg

  • Förläng till 1x 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 1x 10M kabel: +500 SEK
  • Förläng till 2x 7M kabel: +300 SEK
  • Förläng till 2x 10M kabel: +1000 SEK

Regeringen eller Skatteverket har ännu inte informerat om hur framtiden för det gröna skatteavdraget kommer se ut. Vi har således ingen information om det kommer fortsätta under 2023 eller inte. Det finns en risk att avdraget tas bort, vilket skulle innebär att avdraget inte är berättigat och fulla priset behöver betalas.
 
Det nya gröna skatteavdraget trädde i kraft den 1 januari 2021 och gäller för alla installationer som slutförts mellan den 1 januari 2021 och den 31 januari 2023. För att kunna ta del av bidraget gäller det att din installation är betald innan den 31 december 2022.

För våra kunder ska känna sig trygga garanterar vi att om en order inkommer till oss senast 12:00 den 9 december 2022, kan vi säkerställa att vi hinner installera din laddbox innan sista ansökningsdag.

Det är viktigt att notera att nuvarande bestämmelser visar att privatpersoner bär ansvaret för betalningen och behöver själva se till att betalningen sker innan tidsfristen om det förmånliga skatteavdraget vill utnyttjas.
 
Branschen utgår idag från att regeringen kommer behålla skatteavdraget precis som det är utformat idag. Görs det inte kan det innebära att ditt köp blir dyrare då skatteavdraget inte längre kommer kunna nyttjas ifall installationen sker efter den 31 januari 2023.

Priset för vår standardinstallation inkluderad i priset. Denna kostnad täcker över 90% av alla våra installationer.

Alla delar av standardinstallation ovan ingår även i uppgraderingen till 22kW.

Du har möjlighet att uppgradera och framtidssäkra din laddbox till 22 kW (32 A trefas). Vid en uppgradering behövs det en grövre kabel som kostar mer än den som ingår i vår standardinstallation.

Det är alltså inte ett måste att ha 35 A huvudsäkring för att öka din effekt över 11kW. 35A är nödvändigt för att få ut 22 kW laddningseffekt men även med en huvudsäkring på 25 A kommer du att märka en skillnad med detta paket.

Du väljer till denna uppgradering i samband med ditt köp av laddbox.

När du väljer att även köpa till installation så får du möjlighet att ta del av ett statligt bidrag för grön teknik. Bidraget motsvarar 50% av det totala beloppet och appliceras automatiskt på din beställning.

Då vi vet att många av våra kunder har tidspress och kan få oväntad leverans av sin elbil tidigare än beräknat har vi nu valt att kunna erbjuda en express leverans och installation för de som önskar få sin box installerad snarast möjligt.

Express leverans innebär att våra installatörer måste lägga om sitt veckoschema och prioritera denna installation före andra. Därav den extra kostnaden för att snabbt få den installerad. Express innefattar i nuläget enbart Stockholm, Göteborg och Malmö regionen och innebär att du har en box installerad inom 5 arbetsdagar från det att ordern är lagt (innan 07:00 samma dag)

En lastbalanserare är en liten säkerhetsenhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att den känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset.

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedan går in i huset och startar tvätt- och diskmaskin, så sänker laddboxen laddeffekten. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till dina övriga energibehov.

Utan en lastbalanserare hade laddboxen fortsatt att ladda på samma effekt vilket hade riskerat ett överbelastat elsystem, oftast är det då ”proppen går”, men i värsta fall kan det leda till brand. Med en lastbalanserare behöver du inte tänka på att sätta i eller dra ut laddsladden när du gör olika hushållsaktiviteter, utan det räcker med att sätta in den direkt när du kommer hem.

Läs mer om lastbalanserare här

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar det alltid av säkerhetsskäl.

Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

De flesta hem i Sverige är säkrade mellan 16 – 25 Ampere. Med lastbalansering behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som din bil laddar så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.

Elförbrukning utan lastbalansering

Graf över total elförbrukning utan lastbalansering

Elförbrukning med lastbalansering

Graf över total elförbrukning med lastbalansering
Easee lastbalanserare Enegic

Lastbalanserare Enegic

Easee lastbalanserare Equalizer

Lastbalanserare Equalizer

Viktigt att känna till kring Kamstrup Elmätare

Har du en elmätare som har märket Kamstrup så fungerar lastbalanserare Equalizer om man lägger till en Kamstrup-Modul. Observera att det måste stå ”omnipower” på din Kamstrup-Elmätare för att det ska fungera. Se bild.

Kamstrup omnipower

Har du en Kamstrup-Elmätare där ”omnipower” INTE står med så kommer du att behöva välja en lastbalanserare Enegic.

Så kollar du om du har RJ12 eller RJ45-port

1. Kontakta din elleverantör

Ring din elleverantör och fråga om du har porten HAN RJ12 eller RJ45. Och om du har, bekräfta att den är/blir aktiverad. Detta brukar ta 2-3 dagar att få utfört.

2. Titta på din elmätare

Du kan själv kolla i ditt fasadskåp om du har någon av dessa två portar. Ofta finns de bakom en liten gummiflärp som skyddar dem. Porten ser ut som en vanlig nätverkskabel (sådan som du har till din router till ditt WI-FI hemma). Ofta sitter den dock bakom ett litet gummilock.

HAN port RJ12 RJ45

Exempel på elmätare och dess HAN-port placering :

En lastbalanserare är en liten enhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att laddboxen den  känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset. 

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedna går in i huset och sätter igång tvättmaskinen och diskmaskinen, så sänker laddboxen laddeffekten. Utan en lastbalansering finns risk att huvudsäkringar löser ut pga överbelastning. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till när det passar dig och ditt hus andra energibehov.

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar alltid att installera en lastbalanserare av säkerhetsskäl.
Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

Dessutom behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som du ser till att du laddar din bil så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.