Hur mycket koldioxid släpper en elbil ut?
Tesla Model 3 Standard Range | |
---|---|
Tillverkning | ~19 000 kg CO2 |
Körning 20 000 mil | ~10 200 kg CO2 |
Skrotning | ~2 000 kg CO2 |
Totalt utsläpp | 31 200 kg CO2 |
Körning
En enkel fråga, utan ett enkelt svar. Sett till utsläppen kopplade till körningen är de nästintill obefintliga. Vid körning är utsläppen helt obefintliga, men den el bilen förbrukar står för ett visst koldioxidutsläpp. Illustrerad Vetenskap menar att det årliga utsläppet blir omkring 694 kilo koldioxid årligen, vilket får ses som en försumbar mängd i kontrast till dieselbilen. Detta ändras såklart beroende på vilken förbrukning din elbil har och hur mycket du kör.
Tillverkning
Det är som bekant inte under körningen elbilen har sitt stora koldioxidutsläpp, utan redan vid produktionen. Utsläppen kopplade till tillverkningen skiljer sig givetvis mellan olika modeller, men gemensamt är att batteriet är den stora boven i dramat. Svenska forskare menar att det släpps ut omkring 146 kilo koldioxid per kilowattimme i elbilens batteri, för en Tesla Model 3 Standard Range, med ett batteri på 60 kWh, motsvarar det cirka 9 ton koldioxid. Resten av bilen står för ett utsläpp på cirka 10 ton koldioxid, samma som för en Volkswagen Passat dieselbil.
Skrotning
Vid skrotning är återigen elbilen betydligt tråkigare att ha att göra med än dieselbilen. Nästan hela dieselbilen går enkelt att återanvändas, men det går inte att säga för elbilens batteri. Elbilsbatteriet måste antingen renoveras och användas i ett större batteripaket eller plockas isär så de mindre beståndsdelarna kan återvinnas. Utsläppet för en Tesla Model 3 Standard Range beräknas hamna runt 1 900 kilo koldioxid.
Hur mycket koldioxid släpper en dieselbil ut?
Volkswagen Passat 1.6 TDI SCR | |
---|---|
Tillverkning | ~10 000 kg CO2 |
Körning 20 000 mil | ~33 900 kg CO2 |
Skrotning | ~70 kg CO2 |
Totalt utsläpp | 43 970 kg CO2 |
Körning
Här blir det inte rolig läsning, eller jo, rolig för dig som vill sätta elbilen i bästa möjliga ljus. För dieselbilens utsläpp är det bränslet som är boven. Det årliga utsläppet för en dieselbil är drygt 4,5 gånger högre än elbilens, räknat på en Volkswagen Passat dieselbil. Det krävs med andra ord inte många års körning för att elbilen ska bli ett bättre val ur miljösynpunkt. Efter tio år och 20 000 mils körning beräknas det totala utsläppet för dieselbilen Volkswagen Passat till 43 911 kilo koldioxid.
Tillverkning
Ungefär hälften av utsläppen kopplade till produktion av en elbil (Tesla Model 3 Standard Range). Det totala utsläppet för Volkswagen Passat diesel kopplat till tillverkningen är cirka 10 ton koldioxid.
Skrotning
Dieselbilar är i stort sett helt återvinningsbara och utsläppen är minimala. Men efter dieselbilens hela livslängd har den stått för ett så stort utsläpp att skrotningen inte spelar någon större roll
Tesla Model 3 Standard Range | Volkswagen Passat 1.6 TDI SCR | |
---|---|---|
Tillverkning | ~19 000 kg CO2 | ~10 000 kg CO2 |
Körning 20 000 mil | ~10 200 kg CO2 | ~33 900 kg CO2 |
Skrotning | ~2 000 kg CO2 | ~70 kg CO2 |
Totalt utsläpp | 31 200 kg CO2 | 43 970 kg CO2 |
Dieselbil eller elbil?
Vilken ska du välja? Sett till inköpspris är dieselbilen i dagsläget betydligt mer tillgänglig för den breda massan. Men priset för elbilar letar sig successivt ner till mer rimliga prisnivåer, både nyinköp och begagnade. Bortsett från den höga investeringskostnaden för elbilar blir det betydligt billigare körning och inte minst kan du sova gott om natten när du drömmer om din klimatsmarta investering.
Ett argument som fortfarande talar för dieselbilen är att längre resor är betydligt smidigare, i dagsläget. Dieselbilar utlovar i allmänhet längre räckvidd än dagens elbilar, du behöver alltså stanna och ladda oftare med en elbil och själva laddningen tar mycket längre tid än att fylla upp dieseltanken. För den vardagliga körningen är elbilen överlägsen med en installerad laddbox hemma, du har alltså möjligheten att vakna till ett fulladdat batteri varje morgon utan att behöva tänka över på din laddning. Utvecklingen på elbilsmarknaden ökar i exponentiell takt och det blir allt tacksammare att leva som elbilsägare för var år som går.
Vad kostar det att köra elbil jämfört med dieselbil?
Driftkostnaden är väldigt individuell för just din bil och dagsaktuella priser för diesel och el. Enligt OKQ8 förbrukar en genomsnittlig elbil 1,9 kWh per mil. För en dieselbil är förbrukningen ungefär 0,52 liter per mil. Elpriset per kilowattimme för januari 2023 var mellan 70,4 öre och 104,4 öre, beroende på vilket elområde du tillhör. Dieselpriset för samma period låg på cirka 24,14 kronor litern. Den genomsnittliga årliga körsträckan i Sverige låg år 2021 på 1 112 mil enligt SCB.
Utifrån informationen i tabellen ser vi att en privatperson som kör 1 112 mil i en elbil sparar nästan 12 000 kr årligen. Detta är räknat på snittpris från januari 2023 och att all laddning görs med en privat elbilsladdare hemifrån. Vi har även valt att använda oss av elpriset för elområde 4, det dyraste området, för att visa hur stora skillnaderna verkligen är.
I takt med att priserna för nyproducerade elbilar sjunker blir ovanstående statistik ett argument som starkt talar för att elbil är det smarta valet.
Elbil | Dieselbil | |
---|---|---|
Pris för bränsle | 1,044 kr/kWh | 24,14 kr/l |
Förbrukning | 1,9 kWh/mil | 0,52 l/mil |
Årlig distans | 1 112 mil | 1 112 mil |
Total kostnad | 2 206 kr | 13 959 kr |
Elbil vs dieselbil, vem är vinnaren?
Enligt vår undersökning, våra kriterier samt prioriteringar talar nästan allt för att elbilen står som vinnare. I dagsläget är nästan det enda som talar för en traditionell förbränningsmotor, som dieselmotorn, att långdistansresor än så länge är bekvämare. Elbilen är både betydligt bättre ur miljöaspekt och klart billigare i drift, i nyproduktion kostar elbilen dessvärre mer än dieselbilen. Med det sagt finns det fortfarande många elbilar som fyller körbehoven för majoriteten av befolkningen till en “rimlig” prislapp.
Dra full nytta av din elbil med en smart laddbox
För att spara så mycket som möjligt på ditt elbilsägande är det ett smart beslut att investera i en laddbox vid din parkeringsplats. Argumenten för är många, inte minst för att du betalar ett betydligt lägre elpris jämfört med att ladda publika snabbladdningsstationer. Det är inte ovanligt att priset på offentlig laddpunkt ligger runt sju gånger högre jämfört med vad du betalat för att ladda hemifrån.
Väljer du dessutom en smart laddbox som tillåter schemaläggning av din laddning kan du snabbt spara ännu mer genom att ladda under natten då elpriset är som lägst. På elbilsvaruhuset.se hittar du ett brett sortiment av populära laddboxar och tillbehör som vi installerar där du vill. Vi sköter även hanteringen av Grön Teknik-bidraget åt dig, bra va? Hitta rätt elbilsladdare för dina behov redan idag.