Publika laddpunkter i alla län
Utbyggnaden av Sveriges nätverk av laddstationer är fortfarande bara i startgroparna. I augusti i år fanns drygt 16 000 publika laddpunkter utspridda över vårt avlånga land, med majoriteten i Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Av alla dessa 16 000 erbjuder strax under 2 000 snabbladdning, men vad innebär det egentligen?
Snabbladdning, vad betyder det?
Vad som skiljer en snabbladdare från en vanlig elbilsladdare är hur och var strömmen omvandlas. All ström i våra elnät är växelström (AC), när elbilen laddas behöver den omvandlas till likström (DC). En traditionell elbilsladdare (AC) levererar växelström till en AC/DC-omvandlare i bilen som därefter laddar batteriet. En snabbladdare står för den omvandlingen redan före laddning och levererar istället likström direkt till batteriet. Skillnaden mellan vanlig elbilsladdning och snabbladdning är väldigt förenklat var omvandlingen sker, eftersom snabbladdaren inte är en del av bilen kan AC/DC-omvandlaren vara mycket mer omfattande och behandla större strömstyrkor. Till skillnad från många laddboxar som kan leverera 22 kW kan snabbladdaren ge upp till 350 kW och ladda de flesta elbilar fullt inom en timme, ofta betydligt snabbare än så.
Hur lång tid det tar att ladda elbilen med snabbladdare är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt. Flera faktorer påverkar laddtiden, exempelvis hur laddat batteriet var vid påbörjad laddning, vilket väder som råder, vilken effekt snabbladdaren ger och för att inte glömma vilken bil du kör. Olika modeller klarar av att ta emot olika effekter, alltså kan olika elbilar laddas olika snabbt vid en och samma laddstation. Vissa modeller, ytterst få, är faktiskt inte kompatibla med snabbladdare.
Finns det gratis laddstationer?
Ja, faktiskt! Kan vara extra trevligt att veta nu när elpriserna ser ut att nå rekordnivåer. Inte helt överraskande så behöver man betala för elen vid de flesta laddstationer. Men i vissa fall går det att hitta gratis ström till bilen, ofta vid mataffärer, köpcenter, restauranger, hotell, garage med fler. På Chargefinder kan du välja att kryssa i filter för ”Gratis laddning”, du får då en karta med alla kostnadsfria laddpunkter.
Hur betalar man vid laddstationer?
Det är många aktörer som ser potentialen i elbilsmarknaden, det har lett till att betalningssystemet på många platser blivit ett störningsmoment. Anledningen till att det kan kännas osmidigt är att det bara är ett fåtal laddpunkter som accepterar vanliga betalkort.
I dagsläget sker majoriteten av betalningarna med så kallade laddkort. Laddkortet är en förutsättning för att kunna ladda på publika laddstationer. Där frustrationen uppstår är att det ofta inte räcker att bara ha ett laddkort. Laddkorten är knutna till en viss leverantör, vill du kunna välja mer fritt mellan olika laddstationer är den enklaste lösningen att bära på laddkort från flera leverantörer. Exempel på operatörer som erbjuder laddkort är Vattenfall InCharge, Mer, Circle K, Tesla Supercharger, E.ON, Ionity och Fortum. När du bestämt dig för vilket/vilka laddkort du vill ha beställer du det enkelt via operatören.
Laddstation som komplement
När vi står, som nu, inför en vinter som verkar bjuda på skräcksiffror på elräkningarna kan det vara en god idé att tänka sig för en extra gång innan man laddar på publika laddstationer. Ett av de enklaste sätten att spara ned på elkostnaderna, för dig med elbil, är att ladda hemifrån. I vissa fall är laddning på laddstationer oundvikligt, vi förespråkar att den laddning som kan göras på hemmaplan också gör det. Med en smart laddbox finns det mängder av tips på hur du kan spara ner på förbrukningen. På elbilsvaruhuset.se har vi både kompetensen att hjälpa dig till rätt laddbox efter dina behov och ett fantastiskt brett utbud.