Varför elbilar är bättre för miljön
Elbilen får ses som det miljövänliga alternativet mot traditionella bränslebilar. Anledningarna är många, men den främsta är de minimala utsläppen. När elbilen är i rullning är de enda utsläppen de som uppstått vid elproduktionen. Genom att köra på helt ren grön energi, som solenergi från hustaket, blir utsläppen icke existerande. Elbilen är förvisso mer påfrestande på klimatet än bränslebilen på grund av batteriet. Men denna differens i utsläpp raderas ut på kort tid, här kan du läsa om elbil vs dieselbil.
Vi har kokat ner fördelarna med elbil till 5 kategorier:
- Miljöpåverkan: Elbilen är ett hållbart val som bidrar till minskade utsläpp
- Priset: I drift är elbilen flera gånger billigare än diesel eller bensinmotsvarigheterna
- Körglädje: Drivsystemet levererar konstant vridmoment från stillastående ända upp till höga varvtal. Det betyder att en elbil kan accelerera mycket snabbare än en bil som drivs med förbränningsmotor
- Ljudet: Med en elbil får du uppleva helt tyst körning och bidra till hållbar ljudnivå
- Enkelt: Vakna till en fulladdad bil varje morgon med en laddbox vid parkeringen.
Miljöpåverkan
Den största drivkraften bakom omställningen från fossildrift till el är klimathotet. Elbilens framfart är ett stort kliv i rätt riktning för en hållbar framtid. Laddas elbilen helt och hållet med förnyelsebar energi blir utsläppen i drift icke existerande. Värt att poängtera är elbilens batteri, en av de absolut viktigaste delarna men som står för förhållandevis stort utsläpp. Utsläppet från batteriet varierar otroligt mycket, en genomsnittlig elbilsproduktion motsvarar omkring 14,6 ton CO2 medan bensinbilsproduktionen hamnar omkring 9,2 ton CO2. Bensinbilen står för ett genomsnittligt utsläpp på 3 ton CO2 per år, medan en elbil inte släpper ut någonting i drift om den går på förnyelsebar el. I tabellen förutsätts ett visst utsläpp i drift för elbilen och då tar det endast omkring 1 till 2 år för att komma ikapp med utsläpp. Mycket viktigt att notera är att dessa siffror skiljer sig drastiskt mellan olika modeller, produktionsland, hur strömmen produceras med mera. Eftersom medellivslängden för personbilar i Sverige är omkring 17 år är elbilen totalt sett ett miljövänligare alternativ.
Produktion ton CO2 från produktion och årlig förbrukning
År | Elbil | Bensin |
---|---|---|
0 | 15 | 9,2 |
1 | 0,2 | 3 |
2 | 0,2 | 3 |
3 | 0,2 | 3 |
4 | 0,2 | 3 |
5 | 0,2 | 3 |
6 | 0,2 | 3 |
7 | 0,2 | 3 |
8 | 0,2 | 3 |
9 | 0,2 | 3 |
10 | 0,2 | 3 |
Totalt | 16,6 ton CO2 | 39,2 ton CO2 |
Hur farligt är elbilsbatteriet?
Batterierna är avgörande för helt eldrivna fordon (BEV) och laddhybrider (PHEV). Tillverkningen av elbilarnas litiumjonbatterier är definitivt inte klimatpositiv, både brytning av essentiella metaller och själva produktionen står för i snitt 61 till 106 kg koldioxid per kilowattimme. Med det sagt blir elbilen över sin livstid ändå det klimatsmarta valet.
Återvinning av batterier blir allt viktigare med ökande antal eldrivna fordon. Det skulle förhindra farliga ämnen från att förorena miljön vid avfallshantering och återinföra kritiska material i leveranskedjan. Batteriåtervinning kan ske genom smältning, där värdefulla metaller återvinns, direktåtervinning som är en energisnål process för material av batterikvalitet, eller mellanliggande processer som hanterar olika batterityper.
För att maximera återvinningspotentialen är batteridesign med tanke på demontering och återvinning viktig. Standardisering av batterier, material och cell-design skulle också underlätta och effektivisera återvinningsprocesserna för att göra eldrivna fordon än mer hållbara.
Priset
Kör du på el gör du inte enbart miljön en god gärning, du gör även dig själv en ekonomisk gärning. Med el som drivmedel sparar du in omkring 10 kronor milen jämfört med bensin och diesel. I uträkningen är priserna på bensin och diesel från juli månad 2022 medan elpriset är ett genomsnitt för 2021. Förbrukningssiffrorna för bensin och diesel är snitt hämtade från Naturvårdsverket. Utöver att elbilen är betydligt billigare i drift betalar du mindre skatt samt att servicen blir billigare och enklare tack vare färre rörliga delar. Idag är priset för en ny elbil fortfarande förhållandevis högt, men i takt med att elbilsflottan byggs ut och biltillverkarna ställer om sin produktion kommer dessa priser sjunka under de kommande åren.
Bensin | Diesel | El | |
---|---|---|---|
Pris | 21,93 kr/l | 25,26 kr/l | 1,75 kr/kWh |
Förbrukning per 100km | 5,8 l | 5,2 l | 20 kWh |
Kostnad per mil | 12,72 kr | 13,14 kr | 3,50 kr |
Körglädje
Att köra elbil är både smart och spännande. Spännande eftersom sättet elbilsmotorn är konstruerad på finns det inga delar som behöver ”varvas upp”, vilket betyder snabb acceleration. Smart blir den genom att erbjuda dig som förare så mycket, rent systemtekniskt och prestandamässigt, samtidigt som du kan köra med gott samvete för elbilens miljöpåverkan. Inte nog med det, med en elbil får du uppleva känslan att köra på framtidens energi.
Ljudet
Bortsett från hjulen som rullar fram över asfalten och minimalt motorljud tillåter elen dig att rulla fram i tystnad. Körningen blir på så sätt inte bara hållbar ur miljöperspektiv utan det tysta ljudet bidrar även till hållbar ljudnivå i exempelvis stadsmiljö, tätort eller var som helst egentligen. Elbilarna är faktiskt så tysta att det i vissa modeller har installerats en funktion som skickar ut ljud vid lägre hastigheter för att göra cyklister och fotgängare uppmärksamma.
Enkelt
I snitt står svenska personbilar parkerade 23h om dygnet, med andra ord finns gott om tid för laddning. En fulladdad bil tar dig längre än vad snittpersonen kör dagligen och skulle batteriet ta slut finns det över 15 211 laddpunkter i Sverige idag, varav 1 665 erbjuder snabbladdning, och fler kommer det bli. Med en komplett laddlösning från elbilsvaruhuset.se har du en färdigladdad bil utanför dörren varje morgon. Vi hjälper dig hitta rätt laddbox och ser till att den blir installerad precis som du vill ha den, plus att vi ser till att du drar full nytta av Grön Teknik bidraget.
Är elbilen framtidens bil?
Elbilen blir alltmer populär och är viktig för en fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Ekonomiska stöd som grön teknik eller det tidigare bonus malus stödjer elbilens genomslag. Fler laddstolpar och laddningsplatser behövs för att göra det bekvämt att använda elbilarna fullt ut. Forskning på batteriteknik och utökat modellutbud pågår för att förbättra elbilarnas räckvidd och attraktivitet. Kostnaderna för elbilsproduktion minskar och förväntas konkurrera med fossildrivna fordon så snart som år 2026. Prisutvecklingen gör elbilen till ett hållbart och överkomligt alternativ för framtidens fordonsflotta.