fbpx

StjärnbetygRing 08-502 350 61 för personlig rådgivning

Våra kunder säger
Elbil vs dieselbil – Vilken är den riktiga miljöboven?

Elbil vs dieselbil – Vilken är den riktiga miljöboven?

billaddare vs dieselpump

Den eviga frågan, elbil vs dieselbil! Många undrar om elbilen verkligen är en rimlig investering. Elbilen står för betydligt större tillverkningsutsläpp än både dieselbilen och bensinbilen. Men i längden visar det sig faktiskt att elbilen både är bättre för klimatet och betydligt billigare i drift. Vi har jämfört två av de populäraste modellerna bland elbilar respektive dieselbilar. Kommer du välja elbil eller dieselbil vid ditt nästa köp?

Hur mycket koldioxid släpper en elbil ut?

Tesla Model 3 Standard Range
Tillverkning ~19 000 kg CO2
Körning 20 000 mil ~10 200 kg CO2
Skrotning ~2 000 kg CO2
Totalt Utsläpp 31 200 kg CO2

Körning

En enkel fråga, utan ett enkelt svar. Sett till utsläppen kopplade till körningen är de nästintill obefintliga. Vid körning är utsläppen helt obefintliga, men den el bilen förbrukar står för ett visst koldioxidutsläpp. Illustrerad Vetenskap menar att det årliga utsläppet blir omkring 694 kilo koldioxid årligen, vilket får ses som en försumbar mängd i kontrast till dieselbilen. Detta ändras såklart beroende på vilken förbrukning din elbil har och hur mycket du kör.

Tillverkning

Det är som bekant inte under körningen elbilen har sitt stora koldioxidutsläpp, utan redan vid produktionen. Utsläppen kopplade till tillverkningen skiljer sig givetvis mellan olika modeller, men gemensamt är att batteriet är den stora boven i dramat. Svenska forskare menar att det släpps ut omkring 146 kilo koldioxid per kilowattimme i elbilens batteri, för en Tesla Model 3 Standard Range, med ett batteri på 60 kWh, motsvarar det cirka 9 ton koldioxid. Resten av bilen står för ett utsläpp på cirka 10 ton koldioxid, samma som för en Volkswagen Passat dieselbil.

Skrotning

Vid skrotning är återigen elbilen betydligt tråkigare att ha att göra med än dieselbilen. Nästan hela dieselbilen går enkelt att återanvändas, men det går inte att säga för elbilens batteri. Elbilsbatteriet måste antingen renoveras och användas i ett större batteripaket eller plockas isär så de mindre beståndsdelarna kan återvinnas. Utsläppet för en Tesla Model 3 Standard Range beräknas hamna runt 1 900 kilo koldioxid. 

Hur mycket koldioxid släpper en dieselbil ut?

Volkswagen Passat 1.6 TDI SCR
Tillverkning ~10 000 kg CO2
Körning 20 000 mil ~33 900 kg CO2
Skrotning ~70 kg CO2
Totalt Utsläpp 43 970 kg CO2

Körning

Här blir det inte rolig läsning, eller jo, rolig för dig som vill sätta elbilen i bästa möjliga ljus. För dieselbilens utsläpp är det bränslet som är boven. Det årliga utsläppet för en dieselbil är drygt 4,5 gånger högre än elbilens, räknat på en Volkswagen Passat dieselbil. Det krävs med andra ord inte många års körning för att elbilen ska bli ett bättre val ur miljösynpunkt. Efter tio år och 20 000 mils körning beräknas det totala utsläppet för dieselbilen Volkswagen Passat till 43 911 kilo koldioxid.

Tillverkning

Ungefär hälften av utsläppen kopplade till produktion av en elbil (Tesla Model 3 Standard Range). Det totala utsläppet för Volkswagen Passat diesel kopplat till tillverkningen är cirka 10 ton koldioxid. 

Skrotning

Dieselbilar är i stort sett helt återvinningsbara och utsläppen är minimala. Men efter dieselbilens hela livslängd har den stått för ett så stort utsläpp att skrotningen inte spelar någon större roll.

Tesla Model 3 Standard Range Volkswagen Passat 1.6 TDI SCR
Tillverkning ~19 000 kg CO2 ~10 000 kg CO2
Körning 20 000 mil ~10 200 kg CO2 ~33 900 kg CO2
Skrotning ~2 000 kg CO2 ~70 kg CO2
Totalt Utsläpp 31 200 kg CO2 43 970 kg CO2

Dieselbil eller elbil?

elbil vs diesel
Bild: Unsplash

Vilken ska du välja? Sett till inköpspris är dieselbilen i dagsläget betydligt mer tillgänglig för den breda massan. Men priset för elbilar letar sig successivt ner till mer rimliga prisnivåer, både nyinköp och begagnade. Bortsett från den höga investeringskostnaden för elbilar blir det betydligt billigare körning och inte minst kan du sova gott om natten när du drömmer om din klimatsmarta investering.

Ett argument som fortfarande talar för dieselbilen är att längre resor är betydligt smidigare, i dagsläget. Dieselbilar utlovar i allmänhet längre räckvidd än dagens elbilar, du behöver alltså stanna och ladda oftare med en elbil och själva laddningen tar mycket längre tid än att fylla upp dieseltanken. För den vardagliga körningen är elbilen överlägsen med en installerad laddbox hemma, du har alltså möjligheten att vakna till ett fulladdat batteri varje morgon utan att behöva tänka över på din laddning. Utvecklingen på elbilsmarknaden ökar i exponentiell takt och det blir allt tacksammare att leva som elbilsägare för var år som går. 

Vad kostar det att köra elbil jämfört med dieselbil?

Driftkostnaden är väldigt individuell för just din bil och dagsaktuella priser för diesel och el. Enligt OKQ8 förbrukar en genomsnittlig elbil 1,9 kWh per mil. För en dieselbil är förbrukningen ungefär 0,52 liter per mil. Elpriset per kilowattimme för januari 2023 var mellan 70,4 öre och 104,4 öre, beroende på vilket elområde du tillhör. Dieselpriset för samma period låg på cirka 24,14 kronor litern. Den genomsnittliga årliga körsträckan i Sverige låg år 2021 på 1 112 mil enligt SCB.

Utifrån informationen i tabellen ser vi att en privatperson som kör 1 112 mil i en elbil sparar nästan 12 000 kr årligen. Detta är räknat på snittpris från januari 2023 och att all laddning görs med en privat elbilsladdare hemifrån. Vi har även valt att använda oss av elpriset för elområde 4, det dyraste området, för att visa hur stora skillnaderna verkligen är.

I takt med att priserna för nyproducerade elbilar sjunker blir ovanstående statistik ett argument som starkt talar för att elbil är det smarta valet. 

Elbil Dieselbil
Pris för bränsle 1,044 kr/kWh 24,14 kr/l
Förbrukning 1,9 kr/kWh 0,52 l/mil
Årlig distans 1 112 mil 1 112 mil
Total kostnad 2 206 kr 13 959 kr

Elbil vs dieselbil, vem är vinnaren?

Enligt vår undersökning, våra kriterier samt prioriteringar talar nästan allt för att elbilen står som vinnare. I dagsläget är nästan det enda som talar för en traditionell förbränningsmotor, som dieselmotorn, att långdistansresor än så länge är bekvämare. Elbilen är både betydligt bättre ur miljöaspekt och klart billigare i drift, i nyproduktion kostar elbilen dessvärre mer än dieselbilen. Med det sagt finns det fortfarande många elbilar som fyller körbehoven för majoriteten av befolkningen till en “rimlig” prislapp.

Dra full nytta av din elbil med en smart laddbox

laddbox placering zaptec go
Bild: Zaptec

För att spara så mycket som möjligt på ditt elbilsägande är det ett smart beslut att investera i en laddbox vid din parkeringsplats. Argumenten för är många, inte minst för att du betalar ett betydligt lägre elpris jämfört med att ladda publika snabbladdningsstationer. Det är inte ovanligt att priset på offentlig laddpunkt ligger runt sju gånger högre jämfört med vad du betalat för att ladda hemifrån.

Väljer du dessutom en smart laddbox som tillåter schemaläggning av din laddning kan du snabbt spara ännu mer genom att ladda under natten då elpriset är som lägst. På elbilsvaruhuset.se hittar du ett brett sortiment av populära laddboxar och tillbehör som vi installerar där du vill. Vi sköter även hanteringen av Grön Teknik-bidraget åt dig, bra va? Hitta rätt elbilsladdare för dina behov redan idag.

hugo 500a
Hugo Flygare Content Manager
Kom igång och ladda din bil idag!
Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!
Senaste artiklar
Marknadens mest prisvärda elbilsladdare

Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Nav bar

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Få offert – Form Test

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Få offert – Publik Laddare

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Om Oss
greenely-kampanj

Tillsammans med Greenely kan vi på elbilsvaruhuset erbjuda marknadens bästa pris på installerad Zaptec Go. För att ta del av erbjudandet krävs det att man är eller blir en aktiv kund hos Greenely och kopplar upp laddboxen i Greenely-appen inom 30 dagar från installation.

Greenelys timprisavtal baseras på de faktiska priserna på elmarknaden, vilket innebär att du får du en laddningsplan som visar hur mycket du sparar, när ditt fordon kommer att laddas och när den kommer att vara pausad. Det vill säga vi optimera din energianvändning för att spara pengar

Genom att ansluta din elbil med Greenelys smarta elbilsladdning kan du spara upp till 50 % på dina laddningskostnader.

Ta del av dagens och morgondagens spotpriser och se din estimerade faktura direkt i appen.

Vi säger upp ditt gamla elavtal och fixar ett smidigt byte till Greenely

Villkor för kampanjen:

För att ta del av erbjudandet krävs det att man är eller blir en aktiv kund hos Greenely och kopplar upp laddboxen i Greenely-appen inom 30 dagar från installation.

I vår checkout fyller du i om du är ny eller befintlig Greenely-kund.

  • Vill du registrera dig som ny Greenely-kund kan du enkelt registrera dig till Greenely i kassan när du beställer laddbox.
  • För befintliga Greenely-kunder anger man sitt kundnummer i kassan.

Efter installation är genomförd kopplar du upp laddboxen mot Greenelys app och kan börja ladda smart. I samband med installation kommer du få instruktioner om hur du kopplar upp laddboxen. I samband med att du väljer att byta till Greenely säger Greenely upp ditt gamla elavtal och fixar ett smidigt byte till Greenely.

Kampanjpriset innebär en rabatt på 3 000 kr innan avdrag, (1 500 kr efter avdrag). Om din laddbox inte har blivit uppkopplad mot Greenelys app 30 dagar efter installationen anses rabatten ogiltig och du blir fakturerad mellanskillnaden till vårt ordinarie pris för Zaptec Go med installation. Detta skulle innebära att den totala kostnaden blir 3 000 kr mer. För att anses vara kvalificerad för rabatten krävs att den installerade laddboxen ska ha blivit uppkopplad mot Greenely-appen någon gång inom 30 dagar från installationsdatumet.

Erbjudandet på Zaptec Go gäller endast med installation.

anslutning till nyhetsbrev elbilsvaruhuset

Koppla upp dig mot vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på nyhetsbrevet och ta del av alla nyheter och få personliga erbjudenden.

Zaptecpaket

Mälarvillans Enkla Elbilspaket
Kvinna laddar elbil hemma med Zaptec Go laddbox
Zaptec Go är en av de mest sålda laddboxarna på marknaden och passar alla typer av elbilar och hus. Detta paket passar för dig som vill ha en prisvärd och snygg laddbox som passar till din laddningsbara bil.
Tillägg
  • Förläng till 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 10M kabel: +500 SEK
  • Färgalternativ: svart, vit, mossgrön, mörkblå, brun

Wallboxpaket

Wallbox paket
Wallbox Pulsar Max
Wallbox Pulsar Max är den laddbox som passar bäst för hus med solceller med hjälp av Eco-Smart Solar EV Charging. Vi har då tagit fram ett paket för om du har både laddningsbar bil och solceller.
Tillägg
  • 7M fast kabel: +500 SEK
  • Endast färgen vit finns i lager

Charge Ampspaket

Rebels dubbla paketet
Charge Amps Aura

Om du har fler än en elbil är det självklart att ni vill kunna ladda båda elbilarna samtidigt. I produkten finns en inbyggd dynamisk lastbalanserare som gör att den reglerar effekten två uttagen laddar på beroende på om det är en eller två bilar som laddar. Därför har vi tagit fram ett standardpaket för om ni har två elbilar:

Tillägg

  • Förläng till 1x 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 1x 10M kabel: +500 SEK
  • Förläng till 2x 7M kabel: +300 SEK
  • Förläng till 2x 10M kabel: +1000 SEK

Regeringen eller Skatteverket har ännu inte informerat om hur framtiden för det gröna skatteavdraget kommer se ut. Vi har således ingen information om det kommer fortsätta under 2023 eller inte. Det finns en risk att avdraget tas bort, vilket skulle innebär att avdraget inte är berättigat och fulla priset behöver betalas.
 
Det nya gröna skatteavdraget trädde i kraft den 1 januari 2021 och gäller för alla installationer som slutförts mellan den 1 januari 2021 och den 31 januari 2023. För att kunna ta del av bidraget gäller det att din installation är betald innan den 31 december 2022.

För våra kunder ska känna sig trygga garanterar vi att om en order inkommer till oss senast 12:00 den 9 december 2022, kan vi säkerställa att vi hinner installera din laddbox innan sista ansökningsdag.

Det är viktigt att notera att nuvarande bestämmelser visar att privatpersoner bär ansvaret för betalningen och behöver själva se till att betalningen sker innan tidsfristen om det förmånliga skatteavdraget vill utnyttjas.
 
Branschen utgår idag från att regeringen kommer behålla skatteavdraget precis som det är utformat idag. Görs det inte kan det innebära att ditt köp blir dyrare då skatteavdraget inte längre kommer kunna nyttjas ifall installationen sker efter den 31 januari 2023.

Priset för vår standardinstallation inkluderad i priset. Denna kostnad täcker över 90% av alla våra installationer.

Alla delar av standardinstallation ovan ingår även i uppgraderingen till 22kW.

Du har möjlighet att uppgradera och framtidssäkra din laddbox till 22 kW (32 A trefas). Vid en uppgradering behövs det en grövre kabel som kostar mer än den som ingår i vår standardinstallation.

Det är alltså inte ett måste att ha 35 A huvudsäkring för att öka din effekt över 11kW. 35A är nödvändigt för att få ut 22 kW laddningseffekt men även med en huvudsäkring på 25 A kommer du att märka en skillnad med detta paket.

Du väljer till denna uppgradering i samband med ditt köp av laddbox.

När du väljer att även köpa till installation så får du möjlighet att ta del av ett statligt bidrag för grön teknik. Bidraget motsvarar 50% av det totala beloppet och appliceras automatiskt på din beställning.

Då vi vet att många av våra kunder har tidspress och kan få oväntad leverans av sin elbil tidigare än beräknat har vi nu valt att kunna erbjuda en express leverans och installation för de som önskar få sin box installerad snarast möjligt.

Express leverans innebär att våra installatörer måste lägga om sitt veckoschema och prioritera denna installation före andra. Därav den extra kostnaden för att snabbt få den installerad. Express innefattar i nuläget enbart Stockholm, Göteborg och Malmö regionen och innebär att du har en box installerad inom 5 arbetsdagar från det att ordern är lagt (innan 07:00 samma dag)

En lastbalanserare är en liten säkerhetsenhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att den känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset.

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedan går in i huset och startar tvätt- och diskmaskin, så sänker laddboxen laddeffekten. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till dina övriga energibehov.

Utan en lastbalanserare hade laddboxen fortsatt att ladda på samma effekt vilket hade riskerat ett överbelastat elsystem, oftast är det då ”proppen går”, men i värsta fall kan det leda till brand. Med en lastbalanserare behöver du inte tänka på att sätta i eller dra ut laddsladden när du gör olika hushållsaktiviteter, utan det räcker med att sätta in den direkt när du kommer hem.

Läs mer om lastbalanserare här

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar det alltid av säkerhetsskäl.

Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

De flesta hem i Sverige är säkrade mellan 16 – 25 Ampere. Med lastbalansering behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som din bil laddar så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.

Elförbrukning utan lastbalansering

Graf över total elförbrukning utan lastbalansering

Elförbrukning med lastbalansering

Graf över total elförbrukning med lastbalansering
Easee lastbalanserare Enegic

Lastbalanserare Enegic

Easee lastbalanserare Equalizer

Lastbalanserare Equalizer

Viktigt att känna till kring Kamstrup Elmätare

Har du en elmätare som har märket Kamstrup så fungerar lastbalanserare Equalizer om man lägger till en Kamstrup-Modul. Observera att det måste stå ”omnipower” på din Kamstrup-Elmätare för att det ska fungera. Se bild.

Kamstrup omnipower

Har du en Kamstrup-Elmätare där ”omnipower” INTE står med så kommer du att behöva välja en lastbalanserare Enegic.

Så kollar du om du har RJ12 eller RJ45-port

1. Kontakta din elleverantör

Ring din elleverantör och fråga om du har porten HAN RJ12 eller RJ45. Och om du har, bekräfta att den är/blir aktiverad. Detta brukar ta 2-3 dagar att få utfört.

2. Titta på din elmätare

Du kan själv kolla i ditt fasadskåp om du har någon av dessa två portar. Ofta finns de bakom en liten gummiflärp som skyddar dem. Porten ser ut som en vanlig nätverkskabel (sådan som du har till din router till ditt WI-FI hemma). Ofta sitter den dock bakom ett litet gummilock.

HAN port RJ12 RJ45

Exempel på elmätare och dess HAN-port placering :

En lastbalanserare är en liten enhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att laddboxen den  känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset. 

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedna går in i huset och sätter igång tvättmaskinen och diskmaskinen, så sänker laddboxen laddeffekten. Utan en lastbalansering finns risk att huvudsäkringar löser ut pga överbelastning. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till när det passar dig och ditt hus andra energibehov.

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar alltid att installera en lastbalanserare av säkerhetsskäl.
Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

Dessutom behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som du ser till att du laddar din bil så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.