Japanska elbilar i Sverige – 7 vanligaste märkena

Det har inte varit en spikrak resa för japanska elbilar på den svenska marknaden, men nu ställer de stora biltillverkarna om och lägger fokus på eldrift. Idag finns elbilar och laddhybrider från tillverkare som Toyota, Nissan och Honda bland andra på svenska vägar. Den här artikeln ger en inblick i de japanska elbilar som blivit populära i Sverige och vad framtiden har att vänta.

japanska elbilar

Vilka är de vanligaste japanska elbilarna i Sverige?

Japanska bränslebilar har rullat på svenska vägar i årtionden, med det är först under de senaste åren som elbilen börjat ta fart. Vi har sammanställt en lista med de vanligaste japanska bilmärkena och går igenom vilka laddbara alternativ som erbjuds. Följande är de 7 populäraste tillverkarna av japanska elbilar i Sverige.

  • Nissan
  • Toyota
  • Honda
  • Subaru
  • Lexus
  • Mazda
  • Mitsubishi

Nissan

nissan ariya japanska elbilar
Bild: Nissan

Nissan, en ledande japansk biltillverkare, satsar stort på elbilar med målet att endast sälja eldrivna fordon i Europa år 2030. Företaget har redan passerat en miljon sålda elbilar globalt, där Nissan Leaf är den mest framgångsrika modellen.

Som en del av sin “Ambition 2030”-strategi planerar Nissan att lansera 19 nya elbilsmodeller, inklusive eldrivna versioner av Qashqai och Juke. Företaget investerar också i solid-state-batterier, med målet att introducera dem i kommersiella fordon 2028.

För att stödja omställningen expanderar Nissan sin fabrik i Sunderland och bygger en ny batterifabrik. Genom dessa satsningar stärker Nissan sin position inom japanska elbilar och framtidens hållbara mobilitet.

Elbilar från Nissan

Mellan jan 2024 och jan 2025 har det registrerats 1 540 elbilar från Nissan i Sverige, enligt MobilitySweden.

Toyota

toyota bz4x japanska elbilar
Bild: Toyota

Toyota är en av världens största biltillverkare och har länge satsat på hybrider men ökar nu takten inom elbilar. Företaget planerar att lansera tio nya elbilsmodeller innan 2026 och investerar i ny batteriteknik som man hoppas kan fördubbla räckvidden jämfört med dagens modeller.

Trots detta håller Toyota fast vid sin “Multi Path”-strategi, där elbilar, hybrider och vätgasfordon utvecklas parallellt för att möta olika marknadsbehov. Samtidigt skruvas produktionsmålen för elbilar ned något, från 1,5 till 1 miljon bilar per år fram till 2026.

Elbilar från Toyota

Laddhybrider från Toyota

Mellan jan 2024 och jan 2025 har det registrerats 1 276 elbilar från Toyota i Sverige, enligt MobilitySweden.

Honda

honda e:ny1 japanska elbilar
Bild: Honda

Honda har kanske inte varit snabbast på elbilar, men nu växlar de upp. Med satsningen “Honda 0 Series” planerar de att lansera helt nya elbilsmodeller, där de första dyker upp 2026.

Redan nu finns elbilen e:Ny1, en kompakt SUV med 412 km räckvidd, som ger en första smak av Hondas elbilsframtid. Samtidigt fortsätter de att satsa på eldrivna motorcyklar och hållbara material. Med 30 nya elbilsmodeller på gång till 2030 visar Honda att de menar allvar, deras framtid är elektrisk.

Elbilar från Honda

Laddhybrider från Honda

Mellan jan 2024 och jan 2025 har det registrerats 342 elbilar från Honda i Sverige, enligt MobilitySweden.

Subaru

subaru solterra japanska elbilar
Bild: Subaru

Subaru tar steget in i elbilsvärlden med Solterra, en eldriven SUV som behåller märkets signatur, fyrhjulsdrift och äventyrskänsla. Med en räckvidd på upp till 46 mil och hög markfrigång är den lika redo för skogsvägar som stadskörning.

Men Solterra är bara början. Subaru planerar att lansera sex nya elbilsmodeller innan 2028 och siktar på att hälften av deras försäljning ska vara eldriven till 2030. För den som älskar Subaru, men vill köra el, ser framtiden ljus ut.

Elbilar från Subaru:

Mellan jan 2024 och jan 2025 har det registrerats 187 elbilar från Subaru i Sverige, enligt MobilitySweden.

Lexus

lexus rz japanska elbilar
Bild: Lexus

Lexus, Toyotas lyxmärke, har nu ställt om fokus mot elbilar. Med modellen RZ tar de steget in i elvärlden med en stilren SUV som erbjuder både fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 395 km.

Lexus erbjuder idag en uteslutande eldriven modell och två laddhybrider. Men Lexus nöjer sig inte där, fler elbilar är på väg. Den japanska tillverkaren satsar på att kombinera lyx, prestanda och hållbarhet i varje modell.

Elbilar från Lexus

Laddhyrbider från Lexus

Mellan jan 2024 och jan 2025 har det registrerats 57 elbilar från Lexus i Sverige, enligt MobilitySweden.

Mazda

mada 6e japanska elbilar
Bild: Mazda

Mazdas elbilsförsäljning har inte tagit fart i Sverige. Med elbilen MX-30 lyckades man bara få iväg två bilar. I dagsläget har Mazda inga renodlade elbilar tillgängliga, men Mazda 6e är påväg och kommer lanseras inom kort. Istället för elbilar finns det tre olika alternativ för laddhybrid med MX-30, CX-60 och CX-80.

Laddhybrider från Mazda

Mellan jan 2024 och jan 2025 har det registrerats 2 elbilar från Lexus i Sverige, enligt MobilitySweden.

Mitsubishi

mitsubishi outlander phev japanska elbilar
Bild: Mitsubishi

Mitsubishi har fortfarande inte tagit klivet över till renodlad eldrift. Med laddhybriden Mitsubishi Outlander gjorde man ett tydligt avtryck på laddhybridsmarknaden. Modellen finns inte tillgänglig längre, men det väntas en uppdaterad version inom kort. Tills dess finns det två andra laddhybrider tillgängliga, Eclipse och ASX.

Laddhybrider från Mitsubishi

Enligt MobilitySweden har Mitsubishi inte registrerat några elbilar i Sverige under 2024.

Hur ser det ut för japanska elbilar på svenska marknaden?

Ingen av tillverkarna i den här listan har tagit några större andelar av den totala marknaden, utan det är fortfarande grannlandet som med sina kinesiska elbilar tagit stor mark. Med det sagt är tillverkarna tydliga med att de planerar att göra omfattande satsningar inom eldrift, med tydliga mål om kommande lanseringar inom de närmsta åren. Så vi kan säkerligen räkna med en högre närvaro av japanska elbilar på svenska vägar i framtiden.

Vad kostar en japansk elbil?

Av de tillgängliga japanska elbilarna för privatperson är det vid februari 2025 ingen av tillverkarna som erbjuder en nyproducerad elbil för under 400 000 kr. Billigast idag är Honda e:Ny1 för strax över 400 000 kr. Här kan du läsa mer om de billigaste elbilarna i Sverige 2025.

ModellNypris
Toyota BZ4Xfr. 469 900 kr
Nissan Ariyafr. 463 500 kr
Honda e:Ny1fr. 439 900 kr
Subaru Solterrafr. 499 900 kr
Lexus RZfr. 549 000 kr

Laddbox till japanska elbilar

De flesta laddbara bilar som leveras till Europa är utrustade med ladduttag av Typ-2, den europeiska standarden. Det betyder med andra ord att de flesta laddboxar passar japanska elbilar. Men det kan ändå vara värt att kolla en extra gång, exempelvis var Mitsubishi Outlander en laddhybrid med Typ-1 uttag vilket förutsätter speciell laddkabel.

Vi hade rekommenderat Easee Charge Up, Zaptec Go eller Charge Amps Aura som bra och pålitliga alternativ. Då får du både säker och snabb laddning. Vi föreslår alltid att laddboxen kombineras med en lastbalanserare. Helt enkelt en lite enhet som installeras i din elcentral som sedan fördelar tillgänglig energi till elbilen baserat på hushållets förbrukning. Då slipper du oroa dig för att överbelasta elsystemet. Eftersom du är intresserad av elbilar tror vi att följande artiklar kan intressera dig:

För ett smidigare elbilsliv




Zaptec Go Laddbox 22kW
Zaptec Go Laddbox
Finns i lager

Pris från5 990 kr
Easee Charge Up Laddbox 22kW
Easee Charge Up Laddbox
Finns i lager
  • Svart
  • Vit
  • Grå
  • Mörkblå
  • Röd

Pris från6 490 kr
Charge Amps Aura Laddbox 22kW
Charge Amps Aura Laddbox
Finns i lager

Pris från14 480 kr
S-line laddkabel, Typ 2, 3-fas, 16A, 5M
Laddkabel 5-20m (11kW)
Finns i lager

Pris från2 380 kr
Hur kan vi hjälpa dig?
Få snabba svar av våra experter.
Fyll i kontaktformulär