Kinesisk elbil i Sverige – 12 vanligaste bilmärkena

Kinesiska elbilar har snabbt blivit ett reellt alternativ för svenska bilköpare, inte minst för att de kombinerar bra teknik, hög utrustningsnivå och attraktiva priser. Märken som BYD, MG och Zeekr har redan bevisat att de kan leverera både säkerhet och kvalitet som matchar (och ibland överträffar) europeiska konkurrenter. Men som med alla bilköp gäller det att göra sin research. Här går vi igenom alla kinesiska elbilar som finns i Sverige idag.

Kinesisk elbil i Sverige

Kina är världsledande på elbilsmarknaden

Globalt sett har Kina verkligen kommit längst när det gäller övergången till elektrisk körning. Det beror bland annat på den stora efterfrågan, den nationella batteritillverkningen och den omfattande laddinfrastrukturen. Under de senaste åren har flera tillverkare börjat exportera sina modeller, bland annat till Sverige.

Idag är det många som väljer en kinesisk elbil eftersom de ofta kommer med den senaste teknologin till ett betydligt lägre pris. Kinesiska elbilar har gjort sitt intåg på den svenska marknaden, vilket har pressat priserna och gjort det mer överkomligt att investera i en elbil.

Vilka är de vanligaste kinesiska elbilarna i Sverige?

Sannolikt känner du redan till flera av de kinesiska tillverkarna, men möjligtvis blir du överraskad av något märke. I den här listan av vi inte tagit med exempelvis Volvo eller Polestar som har huvudkontor i Sverige men stor del av tillverkningen i Kina. Följande är några av de vanligaste kinesiska elbilsmärkena:

MG

MG Marvel R Kinesisk Elbil
Bild: MG

För dig som letar efter en kinesisk elbil har du troligtvis redan gjort dig bekant med MG, ursprungligen ett brittiskt märke som nu ägs nu av kinesiska SAIC Motor. I Sverige har MG blivit populärt med modeller som MG ZS EV, MG4 och MG5. MG har redan tagit stora andelar av den svenska elbilsmakrnaden. Elbilarna från MG håller ofta hög teknisk kvalitet till attraktiva priser, det är en av de främsta anledningarna till varför MG lyckats så bra i Sverige. Billigast är MG5 som i maj 2025 går att köpa för 299 990 kr. MG4 startar på 399 990 kr och MG ZS på 319 990 kr. Om det är en plug-in-hybrid du letar efter har MG ett populärt alternativ där med, MG HS med ett pris från 439 990 kr.

Modeller från MG

Under 2025 (t.o.m april) har det registrerats 404 laddbara bilar från MG i Sverige, enligt MobilitySweden.

BYD

BYD ATTO3 Kinesisk Elbil
Bild: BYD

Kanske det mest uppmärksammade kinesiska märket just nu. BYD är en av världens största tillverkare av elbilar och batterier, och har lanserat flera modeller i Sverige, främst via återförsäljare som Hedin Automotive. Elbilsmärket BYD har inte fullständigt blommat ut i Sverige, än. Men globalt sett är BYD en riktig jätte på elbilsmarknaden. När det kommer till laddbara fordon (BEV + PHEV) är BYD världsledande. I Sverige finns laddhybriden BYD SEAL U DM-i och elbilarna BYD TANG, BYD DOLPHIN, BYD SEAL, BYD SEAL U, BYD ATTO 3 och BYD SEALION 7 som snart lanseras i Sverige.

Modeller från BYD

Under 2025 (t.o.m april) har det registrerats 315 laddbara bilar från BYD i Sverige, enligt MobilitySweden.

Lynk & Co

Lynk & Co 01 Kinesisk Elbil
Bild: Lynk & Co

Lynk & Co är ett kinesiskt systermärke till Volvo och Polestar och ägs av Geely. Elbilstillverkaren har använt sig av Volvos CMA-plattform för att bygga sina modeller. I Sverige har framförallt SUV:en Lynk & Co 01 blivit väldigt populär. Den kinesiska laddhybriden utlovar en räckvidd på upp till 75 km till ett pris från 449 995 kr. Utöver 01 har Lynk & Co lanserat två andra bilar, helt elektriska 02 och imponerande 08. Lynk & Co 02 finns tillgänglig från 429 995 kr och den imponerande laddhybriden med upp till 200 km elektrisk räckvidd finns tillgänglig från 549 995 kr. Modellen 08 har fortfarande inte släppts på den svenska marknaden, men du kan redan nu ställa dig i kö.

Modeller från Lynk & Co

Under 2025 (t.o.m april) har det registrerats 149 laddbara bilar från Lynk & Co i Sverige, enligt MobilitySweden.

NIO

NIO ET5 Kinesisk Elbil
Bild: NIO

När det kommer till kinesiska elbilar är det mångas tankar som går direkt till Nio. Elbilstillverkaren är känd för sin moderna teknik för nästa generation med bland annat självkörande fordon, artificiell intelligens samt teknik för att byta batteri. Förhoppningen med Nio:s elbilar är att man ska kunna byta batteri vid utplacerade stationer och på så sätt få en fulladdad bil direkt. Ser du dig själv som en framtida Nio-ägare får du vara beredd att betala från 556 000 kr för modellen ET5 som är tillverkarens billigaste alternativ.

Modeller från Nio

Under 2025 (t.o.m april) har det registrerats 14 elbilar från Nio i Sverige, enligt MobilitySweden.

GWM ORA

GWM ORA 03 Kinesisk Elbil
Bild: Ora

För några år sedan gjorde en ytterligare en kinesisk elbil entré på svenska vägar, GWM ORA. Modellen finns i två utföranden, 03 och 03+. Med en räckvidd på 310 km respektive 420 km. Priset för Ora 300 startar på 419 900 kr.

Modeller från Ora

Enligt MobilitySweden har GWM ORA inte registrerat några bilar i Sverige under 2025.

Xpeng (XiaoPeng)

Xpeng P7 Kinesisk Elbil
Bild: Xpeng

Tillverkaren Xpeng har snabbt gjort sig ett namn globalt, bland annat tack vare börsintroduktionen. På svenska marknaden är Xpeng fortfarande nya och försäljningen verkar inte riktigt tagit fart ännu. I dagsläget finns det tre modeller tillgängliga för svenskarna, G6 med ett pris från 529 900 kr, G9 från 719 900 kr och P7 599 900 kr.

Modeller från Xpeng

Under 2025 (t.o.m april) har det registrerats 301 elbilar från Xpeng i Sverige, enligt MobilitySweden.

Zeekr

ZEEKR 001 Kinesisk Elbil
Bild: ZEEKR

Zeekr är en kinesisk tillverkare av premium-elbilar, som grundades 2021 av Geely-koncernen, samma ägare som Volvo Cars och Polestar. Varumärket fokuserar på hög prestanda, lång räckvidd och modern teknik. I Sverige är bland andra Zeekr 001 och den kompakta SUV:en Zeekr X tillgängliga. Designarbetet sker till stor del i Göteborg, och märket växer snabbt i Europa.

Modeller från Zeekr

Under 2025 (t.o.m april) har det registrerats 353 elbilar från Zeekr i Sverige, enligt MobilitySweden.

Aiways

Aiways U5 Kinesisk Elbil
Bild: Aiways

Elbilstillverkaren Aiways grundades i Shanghai, Kina, redan 2017. Teamet på utvecklingsavdelningen och i produktionen har en bakgrund från både den japanska och europeiska bilindustrin. I Sverige blev Aiways U5 den första modellen, med U6 på väg in.

Modeller från Aiways

Enligt MobilitySweden har Aiways inte registrerat några bilar i Sverige under 2025.

Hongqi

Hongqi E-HS9 Kinesisk Elbil
Bild: Hongqi

Hongqi är kända för sin lyxiga och pampiga design. Den första modellen som såldes i Sverige är SUV-modellen E-HS9, som till och med är rymligare än Volvo XC90 och rymmer upp till 7 personer, vilket gör den perfekt för större familjer. Nu har E-HS9 fått sällskap av ytterligare två modeller, EHS7 och EH7.

Modeller från Hongqi

Under 2025 (t.o.m april) har det registrerats 12 elbilar från Hongqi i Sverige, enligt MobilitySweden.

Skywell

Skywell ET5 Kinesisk Elbil
Bild: Skywell

Skywell har sitt ursprung i Nanjing Sinlong Bus Manufacturing Co., Ltd, som grundades år 2000 för att producera små, medelstora och stora bussar för den asiatiska marknaden. Redan år 2015 tillverkades den första eldrivna stadsbussen och sedan dess har utvecklingen av eldrivna fordon tagit fart. Det var under första kvartalet 2023 som tillverkaren gjorde sitt intåg på den svenska marknaden. Och det gjorde man med modellen ET5. Idag har den bytts ut mot BE11 med upp till 642 km elektrisk körning.

Modeller från Skywell

Enligt MobilitySweden har Skywell inte registrerat några bilar i Sverige under 2025.

Maxus

Maxus Kinesisk elbil
Bild: Maxus

Maxus är ett kinesiskt bilmärke som ägs av SAIC Motor, en av Kinas största fordonstillverkare. Märket har etablerat sig i Sverige främst med eldrivna transportbilar, men tillhandahåller även personbilar och eldrivna familjebussar. Fokus ligger på praktiska och prisvärda elbilar med stort utrymme, vilket gör Maxus populärt bland både företag och större familjer.

Modeller från Maxus

Enligt MobilitySweden har Maxus inte registrerat några bilar i Sverige under 2025.

Seres

Seres Kinesisk Elbil
Bild: Seres

Seres är ett kinesiskt elbilsmärke med fokus på eldrivna SUV:ar. Märket är del av koncernen DFSK och har börjat etablera sig i Sverige med modeller som riktar sig till pris- och teknikmedvetna konsumenter. Utbudet är fortfarande begränsat, men Seres placerar sig som ett alternativ till den som söker en elbil med modern design till ett konkurrenskraftigt pris.

Modeller från Seres

Enligt MobilitySweden har Seres inte registrerat några bilar i Sverige under 2025.

Fördelar med kinesiska elbilar

Att kinesiska bilar vinner mark i Sverige är inte en slump. Här är några av de främsta anledningarna till att många svenskar väljer kinesiskt:

  • Mer bil för pengarna
    En typisk elbil från Kina är ofta betydligt billigare än motsvarande europeisk modell, i många fall utan att göra avkall på komfort eller säkerhet. I vissa fall ingår dessutom mycket utrustning som standard, som adaptiv farthållare och infotainmentsystem med röststyrning.
  • Egen batteriteknik
    Flera kinesiska tillverkare utvecklar sina egna batterier, vilket kan leda ökad kontroll och lägre kostnader. BYD:s Blade Battery är ett bra exempel, den är känd för att klara hög värme utan att riskera brand eller termisk rusning.
  • Låg energiförbrukning
    Även om det inte är något som kinesiska elbilar sticker ut med är flera modeller förhållandevis små och lätta, vilket ger dem ett övertag i stadstrafik och när det gäller energiförbrukning per mil. Men i takt med att marknaden utvecklats finns det idag en rad tillverkare som specialiserar sig på just små elbilar.

Kommer de kinesiska elbilarna ta över europeiska marknaden?

Sannolikheten är stor att det är precis vad som kommer hända, det menar i alla fall flera källor runt om i världen som spekulerar i att elbilstillverkarna från Kina har så betydande kostnadsfördelar att det kommer bli omöjligt för den europeiska tillverkningen att hålla jämna steg.

Forvia, världens sjunde största leverantör av fordonskomponenter, menar att kinesiska elbilstillverkare har en enorm kostnadsfördel jämfört med europeiska tillverkare. Kostnadsfördelen uppges vara runt 100 000 kronor per tillverkad elbil. Enligt Forvia är kostnadsskillnaden på grund av flera faktorer, inklusive lägre löner, produktions- och utvecklingskostnader samt lägre priser på kinesiska produkter.

Jato Dynamics, en analysfirma, har också noterat att det genomsnittliga priset på kinesiska elbilar har sjunkit rejält sedan 2015. Å andra sidan har europeiska elbilar ökat i pris. Kina har också förbättrat kvaliteten och säkerheten i sina fordon och exporterar redan flera elbilsmärken till Europa.

Europeiska tillverkare tros endast ha övertag inom den övre premium-marknaden. Forvia bedömer att Kina redan idag har fördel inom övriga lägre elbilssegment som utgör den absolut största marknaden, vilket innebär att europeiska tillverkare inte kommer att kunna konkurrera.

Hur köper jag en kinesisk elbil?

Det absolut vanligaste och smidigaste sättet att köpa en kinesisk elbil är via återförsäljare. Då slipper du allt extra pappersarbete och övriga avgifter, samt att du ofta får provköra elbilen och får någon form av garanti på ditt nybilsköp. Hos Hedin Automotive hittar du kinesiska elbilar från bland andra BYD, MG, Lynk & Co, Maxus med flera.

Vill du istället gå direkt via tillverkaren har du möjlighet att pressa priset ytterligare, vilket kan vara värt mödan. Men då blir du ansvarig för allt pappersarbete och avgifter kopplade till köpet och importen av bilen. Ofta är priserna på kinesiska elbilsmodeller lägre än motsvarande europeiska elbilar oavsett var du köper dem.

Laddbox till kinesisk elbil

Som det ser ut i dagsläget kommer många av de kinesiska elbilarna anpassade för den europeiska marknaden med Typ-2 uttag. Som ett resultat av Kinas långt utvecklade elbilsmarknad håller bilarna allt som oftast lika hög nivå som sina europeiska motsvarigheter.

Urvalet av laddboxar som fungerar med kinesiska elbilar är väldigt brett. Exempelvis är bland andra Easee Charge Up, Zaptec Go, Charge Amps Aura och Wallbox Pulsar Max bra och pålitliga alternativ som ger både dig och din kinesiska elbil trygg, säker och snabb laddning.

För att skydda både dig, din elbil och ditt hushåll rekommenderar vi alltid att du installerar en lastbalanserare. Den ser till att laddboxen endast får tillgång till den ström som finns tillgänglig i bostaden. Då behöver du alltså inte oroa dig för att förbrukningen överbelastar hushållet och huvudsäkringen går.

Utmaningar och vanliga farhågor med kinesisk elbil

Trots alla fördelar finns det fortfarande viss skepsis. Här är några av de vanligaste invändningarna, och vad som faktiskt stämmer:

  • Får man tag på reservdelar?
    De största märkena som MG och BYD har nu etablerade återförsäljarnätverk i Sverige, ofta via större aktörer som Hedin Automotive. Men om du väljer ett mindre märke eller en importbil, kan tillgången på reservdelar och service bli mer begränsad.
  • Finns det några politiska risker?
    Frågan om Kina som stormakt och EU:s inställning till kinesiska produkter diskuteras flitigt. Under 2024 inleddes en EU-utredning om kinesiska elbilar och eventuella subventioner. I teorin kan det påverka tullar och framtida priser, men det är inget som påverkar din bil som privatperson idag.

Laddhybrider från Kina

Även om fokus i Sverige tydligt ligger på elbilar, finns det några laddhybrider från kinesiska märken som letat sig hit. Exempel:

  • Lynk & Co 01 – Del av Geely-koncernen (som också äger Volvo). En populär laddhybrid med ett unikt upplägg med abonnemang.
  • MG EHS Plug-in Hybrid – SUV med blandad körning på el och bensin, och upp till 100 km elräckvidd.

Laddhybrider kan vara ett alternativ för dig som inte har möjlighet att ladda varje dag men ändå vill minska ditt bensinberoende. Dock blir de alltmer utkonkurrerade av rena elbilar i samma prisklass.

Är kinesiska elbilar pålitliga?

Kina har länge haft ett dåligt rykte när det gäller tillverkning av fordon. Men nu har man gjort ett tydligt skifte och börjat designa elbilar för västvärlden. Detta har skett tack vare kunskap som landet har fått genom investeringar från västerländska varumärken. Kinesiska elbilsplattformar utvecklas snabbt och effektivt vilket märks i deras konkurrenskraftiga koncept. Överlag finns det ingen uttalad eller bevisad risk med att välja en kinesisk elbil.

Kinesisk elbil i Sverige

Som listan visar finns det redan ett brett utbud av kinesiska elbilar i Sverige. Den mest populära kinesiska elbilen i Sverige 2025 är Zeekr X enligt MobilitySweden (nyregistreringar 2025). Det är tydligt att de kinesiska elbilarna är rotat sig i Sverige. Men det är fortfarande långt till toppen bland Sveriges bästsäljande elbilar, de kinesiska märkena har inte lyckats nå hela vägen ut till svenska hem, än.

Intresserad av elbilar från Asien? Då rekommenderar vi att du kikar på dessa japanska elbilar.

Billig kinesisk elbil

Det är inte helt orimligt att koppla samman kinesisk produktion med låga priser. Men av de elbilsmodeller som gjort entré i Sverige hör majoriteten faktiskt till det övre prisskiktet. Vill du åt en billig kinesisk elbil är de bästa alternativen sannolikt MG 5, MG ZS EV eller GWM ORA 03.

ModellNyprisLeasingpris
MG5fr. 299 990 krfr. 2 995 kr/mån
MG ZS EVfr. 319 990 krfr. 3 995 kr/mån
GWM ORA 03fr. 419 900 krfr. 2 995 kr/mån

Kinesisk elbil SUV

För dig som är ute efter en SUV och vill veta vilka kinesiska alternativ det finns har vi sammanställt en lista åt dig.

ModellNypris
MG 4fr. 399 990 kr
MG Cybersterfr. 799 990 kr
BYD SEAL U DM-Ifr. 469 900 kr
BYD SEALfr. 589 900 kr
BYD TANGfr. 799 900 kr
Nio ET5fr. 556 000 kr
Nio ET7fr. 799 000 kr
Nio EL8fr. 999 000 kr
Nio EL6fr. 639 000 kr
Nio EL7fr. 839 000 kr
Hongqi E-HS7fr. 679 000 kr
Hongqi E-HS9fr. 779 900 kr
Xpeng G6fr. 529 900 kr
Xpeng P7fr. 599 900 kr
Xpeng G9fr. 719 900 kr
ZEEKR 001fr. 677 000 kr
ZEEKR Xfr. 529 000 kr
ZEEKR 7Xfr. 579 000 kr

Blir du övervakad av din kinesiska elbil?

Svaret är: kanske, men troligtvis blir du som privatperson inte övervakad. En undersökning utförd av Vi Bilägare och IT-säkerhetsstudenter vid KTH Royal Institute of Technology i Stockholm avslöjar att en populär elbil från biltillverkaren SAIC Motors som säljs i Europa skickar loggdata till en kinesisk server. Kinesiskt ägda MG kommunicerar med en Tencent-ägd server. Även om det inte är olagligt att skicka data till en kinesisk server, så väcker det frågor särskilt eftersom biltillverkaren ägs av den kinesiska staten.

Enligt GDPR-lagstiftningen måste personuppgifter om EU-medborgare lagras på servrar som finns inom EU, med få undantag. Kinesiska servrar är inte bland dessa undantag, så denna dataöverföring går att ifrågasätt. MG hävdar att de inte skickar några personuppgifter till kinesiska servrar.

Undersökningen avslöjar också att Nissan Qashqai och Seat Leon skickar data till USA, vilket kan vara ett brott mot GDPR-lagstiftningen om personuppgifter överförs. Dessutom kan nästan all data som skickas från bilen klassas som personuppgift, enligt svenska GDPR-experten Joakim Söderberg. Även om bilarna skickar mycket data till många servrar, är allt krypterat. Biltillverkare har inte alltid bilägarnas intressen i åtanke när de utformar tjänster som samlar in data.

Vanliga frågor om kinesiska elbilar

Ja, flera modeller har fått fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. Säkerheten varierar dock mellan olika märken och modeller, så kolla alltid upp testresultat för just den bil du är intresserad av.

I Sverige kan kan du hitta elbilar från flera kinesiska biltillverkare, exempelvis:

Ja, om du köper en bil från ett etablerat märke som säljs via svenska återförsäljare (t.ex. Hedin Automotive), finns både service och reservdelar tillgängligt. För importerade eller ovanliga modeller kan det vara svårare.

Kinesiska tillverkare har ofta lägre produktionskostnader och statligt stöd, vilket gör att de kan hålla lägre priser. Dessutom är utrustningsnivån ofta hög redan i basversionerna, vilket ger mycket bil för pengarna.

Det kan finnas vissa nackdelar: mjukvaran kan upplevas som mindre användarvänlig, vissa märken har ännu inte helt etablerade servicekanaler, och framtida EU-tullar kan påverka priserna. Men i många fall väger fördelarna upp. I slutändan är det upp till dig som bilköpare att avgöra vad du prioriterar i din nya bil.

För ett smidigare elbilsliv




zaptec go laddboxpaket
Zaptec Go Laddboxpaket
Finns i lager

Pris från5 990 kr
Zaptec Go laddbox
Zaptec Go Laddbox
Finns i lager

Pris från5 990 kr
Easee Charge Up Laddbox
Easee Charge Up Laddbox
Finns i lager
  • Svart
  • Vit
  • Grå
  • Mörkblå
  • Röd

Pris från5 990 kr
Charge Amps Aura laddbox 22 kW
Charge Amps Aura Laddbox
Finns i lager

Pris från12 990 kr
Hur kan vi hjälpa dig?
Få snabba svar av våra experter.
Fyll i kontaktformulär
Sekretessöversikt
Elbilsvaruhuset.se logotyp svart

Den här webbplatsen använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookie-information lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.

Strikt nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies behövs för att vi ska kunna visa webbplatsen och för att du ska kunna logga in. Dessa cookies kan inte stängas av. De ställs in utifrån det du gör på webbplatsen och används för att komma ihåg dina inställningar så att du ska kunna logga in och dina val gällande cookies. De är aktiva under en session och tas bort samtidigt som du stänger ner webbläsaren.

Om du avaktiverar nödvändiga cookies innebär det att du t.ex. måste göra val för cookies varje gång du besöker vår webbplats.

Tredjepartscookies

Tredjepartscookies är cookies som tillhör andra domäner än de som visas i adressfältet. Google Analytics: Webbanalysverktyg som inhämtar data om hur webbplatsen används.

Vi hanterar dina personuppgifter varsamt och du måste godkänna vår integritetspolicy innan vi samlar in personuppgifter, inklusive användandet av cookies.

Läs hela vår integritetspolicy

Läs mer om Googles integritetspolicy och användarvillkor