fbpx

StjärnbetygRing 08-502 350 61 för personlig rådgivning

Våra kunder säger
Kinesisk elbil i Sverige – 10 vanligaste bilmärkena

Kinesisk elbil i Sverige – 10 vanligaste bilmärkena

MG5 Electric i Sverige Kinesisk elbil

Kinesiska elbilar har på senare år blivit alltmer framträdande på den globala marknaden för elektriska fordon.
Med tillverkare som NIO, BYD, och XPeng har Kina blivit en ledande aktör inom elbilsindustrin. Dessa bilmärken erbjuder inte bara imponerande räckvidd och prestanda, utan också innovativa funktioner och konkurrenskraftiga priser. Utforska vår artikel för att lära dig mer om de senaste trenderna och framstegen inom kinesisk elbilsteknologi och hur dessa bilar positionerar sig på den globala scenen.

Kina är världsledande på elbilsmarknaden

Globalt sett har Kina kommit längst i övergången till elektrisk körning, delvis tack vare stor efterfrågan, nationell batteritillverkning och omfattande laddinfrastruktur. Under de senaste åren har flera tillverkare tagit sina modeller utanför landets gränser, bland annat till Sverige.

De främsta anledningarna till att många väljer en kinesisk elbil är eftersom bilarna oftast kommer med den senaste teknologin men till en betydligt lägre kostnad. De kinesiska elbilarnas intåg på den svenska marknaden har med andra ord pressat priserna på marknaden och gjort det billigare att investera i elbil.

Vilka är de vanligaste kinesiska elbilarna i Sverige?

Sannolikt känner du redan till flera av de kinesiska tillverkarna, men möjligtvis blir du överraskad av något märke. I den här listan av vi inte tagit med exempelvis Volvo eller Polestar som har huvudkontor i Sverige men stor del av tillverkningen i Kina. Följande är de 10 vanligaste kinesiska elbilsmärkena:

  • MG
  • Lynk & Co
  • BYD
  • Nio
  • Ora
  • Hongqi
  • Xpeng
  • Aiways
  • Skywell
  • Zeekr

MG

MG Marvel R Kinesisk Elbil
Bild: MG

För dig som letar efter en kinesisk elbil har du troligtvis redan gjort dig bekant med MG. Den numera kinesiska elbilstillverkaren har tagit stora marknadsandelar på den svenska elbilsmarknaden. Elbilarna från MG håller hög teknisk kvalitet till attraktiva priser, det är en av de främsta anledningarna till varför MG lyckats så bra i Sverige. Billigast är MG4 som i juni 2023 går att köpa för 329 990 kr. MG5 startar på 404 290 kr, MG ZS på 412 990 kr, MG EHS på 446 500 kr och MG Marvel R på 539 990 kr.

Modeller från MG

  • MG4
  • MG5
  • MG ZS EV
  • MG EHS
  • MG Marvel R

Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 3 122 elbilar från MG i Sverige, enligt MobilitySweden.

Lynk & Co

Lynk & Co 01 Kinesisk Elbil
Bild: Lynk & Co

Lynk & Co är ett kinesiskt bilföretag som ägs av Geely och Volvo Cars. Elbilstillverkaren har använt sig av Volvos CMA-plattform för att bygga sina modeller. I Sverige har framförallt SUV:en Lynk & Co 01 blivit väldigt populär. Den kinesiska laddhybriden utlovar en räckvidd på upp till 69 km till ett pris från 475 000 kr. Modellen från Lynk & Co går hem både i Sverige och flera andra delar av Europa. Trots att de är systerföretag till Volvo Cars anses de fortfarande vara en kinesisk biltillverkare. De är bekväma och tysta att köra och passar bra för alla typer av körning.

Modeller från Lynk & Co

  • Lynk & Co 01

Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 786 elbilar från Lynk & Co i Sverige, enligt MobilitySweden.

BYD

BYD ATTO3 Kinesisk Elbil
Bild: BYD

Elbilsmärket BYD har inte fullständigt blommat ut i Sverige, än. Men globalt sett är BYD en riktig jätte på elbilsmarknaden. När det kommer till laddbara fordon (BEV + PHEV) är BYD världsledande med 1 858 364 laddbara fordon tillverkade under 2022. Sett till renodlade elbilar är Tesla fortfarande världsledande, följt av BYD och Volkswagen. I Sverige finns det tre tillgängliga modeller, BYD ATTO 3, BYD HAN samt BYD TANG. Priset för en kinesisk elbil från BYD spänner mellan 532 900 kr och 825 000 kr.

Modeller från BYD

  • BYD ATTO 3
  • BYD HAN
  • BYD TANG

Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 415 elbilar från BYD i Sverige, enligt MobilitySweden.

NIO

NIO ET5 Kinesisk Elbil
Bild: NIO

När det kommer till kinesiska elbilar är det mångas tankar som går direkt till Nio. Elbilstillverkaren är känd för sin moderna teknik för nästa generation med bland annat självkörande fordon, artificiell intelligens samt teknik för att byta batteri. Förhoppningen med Nio:s elbilar är att man ska kunna byta batteri vid utplacerade stationer och på så sätt få en fulladdad bil direkt. Ser du dig själv som en framtida Nio-ägare får du vara beredd att betala från 556 000 kr för modellen ET5 som är tillverkarens billigaste alternativ.

Modeller från Nio

  • ET7
  • EL7
  • ET5

Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 75 elbilar från Nio i Sverige, enligt MobilitySweden.

Ora

Ora Funky Cat Kinesisk Elbil
Bild: Ora

I fjol gjorde en ytterligare en kinesisk elbil entré på svenska vägar, Ora Funky Cat. Modellen finns i två utföranden, 300 PRO och 400 PRO+. Med en räckvidd på 310 km respektive 420 km. Priset för Ora Funky Cat startar på 414 900 kr.

Modeller från Ora

  • Ora Funky Cat 300 PRO
  • Ora Funky Cat 400 PRO+

Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 47 elbilar från Ora i Sverige, enligt MobilitySweden.

Hongqi

Hongqi E-HS9 Kinesisk Elbil
Bild: Hongqi

Hongqi är känt för sin lyxiga och pampiga design. Den första modellen som säljs i Sverige är SUV-modellen E-HS9. SUV:en är till och med rymligare än Volvo XC90 och rymmer 7 personer, vilket gör den perfekt för större familjer. Modellen är dock inte gratis, utan prislappen ligger som lägst på 849 000 kr.

Modeller från Hongqi

  • Hongqi E-HS9

Under 2023 (t.o.m maj) har det registrerats 29 elbilar från Hongqi i Sverige, enligt MobilitySweden.

Xpeng (XiaoPeng)

Xpeng P7 Kinesisk Elbil
Bild: Xpeng

Tillverkaren Xpeng har snabbt gjort sig ett namn globalt, bland annat tack vare börsintroduktionen på New York Stock Exchange. På svenska marknaden är Xpeng fortfarande nya och försäljningen verkar inte riktigt tagit fart ännu. I dagsläget finns det två modeller tillgängliga för svenskarna, P7 och G9 som startar på 599 900 kr respektive 699 900 kr.

Modeller från Xpeng

  • Xpeng P7
  • Xpeng G9

Enligt MobilitySweden har Xpeng inte registrerat några bilar i Sverige under 2023.

Aiways

Aiways U5 Kinesisk Elbil
Bild: Aiways

Elbilstillverkaren Aiways grundades i Shanghai, Kina, redan 2017. Teamet på utvecklingsavdelningen och i produktionen har en bakgrund från både den japanska och europeiska bilindustrin. I Sverige blev Aiways U5 den första modellen, med U6 på ingång. Vill du lägga vantarna på en kinesisk elbil från Aiways är från-priset 459 990 kr eller med möjlighet till privatleasing från 5590 kr/mån.

Modeller från Aiways

  • Aiways U5

Enligt MobilitySweden har Aiways inte registrerat några bilar i Sverige under 2023.

Skywell

Skywell ET5 Kinesisk Elbil
Bild: Skywell

Skywell har sitt ursprung i Nanjing Sinlong Bus Manufacturing Co., Ltd, som grundades år 2000 för att producera små, medelstora och stora bussar för den asiatiska marknaden. Redan år 2015 tillverkades den första eldrivna stadsbussen och sedan dess har utvecklingen av eldrivna fordon tagit fart. Det var under första kvartalet 2023 som tillverkaren gjorde sitt intåg på den svenska marknaden. Och det gjorde man med modellen ET5 som startar på 569 900 kr och tar dig 400 km på el.

Modeller från Skywell

  • ET5

Enligt MobilitySweden har Skywell inte registrerat några bilar i Sverige under 2023.

Zeekr

ZEEKR 001 Kinesisk Elbil
Bild: ZEEKR

Bildesignern Stefan Sielaff, som har fått mycket uppskattning, är ansvarig för ZEEKRs globala designverksamhet vid deras toppmoderna designcenter i Göteborg. På detta högtekniska och inspirerande center samlas kreativa individer från hela världen för att designa ZEEKRs framtid. Till Sverige kommer två modeller senare i år, ZEEKR 001 med upp till 600 km räckvidd och ZEEKR X som gör 0 till 100 på 3,7 sekunder.

Modeller från Zeekr

  • ZEEKR 001
  • ZEEKR X

Kommer de kinesiska elbilarna ta över europeiska marknaden?

Sannolikheten är stor att det är precis vad som kommer hända, det menar i alla fall flera källor runt om i världen som spekulerar i att elbilstillverkarna från Kina har så betydande kostnadsfördelar att det kommer bli omöjligt för den europeiska tillverkningen att hålla jämna steg.

Forvia, världens sjunde största leverantör av fordonskomponenter, menar att kinesiska elbilstillverkare har en enorm kostnadsfördel jämfört med europeiska tillverkare. Kostnadsfördelen uppges vara runt 100 000 kronor per tillverkad elbil. Enligt Forvia är kostnadsskillnaden på grund av flera faktorer, inklusive lägre löner, produktions- och utvecklingskostnader samt lägre priser på kinesiska produkter.

Jato Dynamics, en analysfirma, har också noterat att det genomsnittliga priset på kinesiska elbilar har sjunkit rejält sedan 2015. Å andra sidan har europeiska elbilar ökat i pris. Kina har också förbättrat kvaliteten och säkerheten i sina fordon och exporterar redan olika elbilsmärken till Europa.

Europeiska tillverkare tros endast ha övertag inom den övre premiummarknaden. Forvia bedömer att Kina redan idag har fördel inom övriga lägre elbilssegment som utgör den absolut största marknaden, vilket innebär att europeiska tillverkare inte kommer att kunna konkurrera.

Hur köper jag en kinesisk elbil?

Det absolut vanligaste och smidigaste sättet att köpa en kinesisk elbil är via återförsäljare. Då slipper du allt extra pappersarbete och övriga avgifter, samt att du ofta får provköra elbilen och får någon form av garanti på ditt nybilsköp.

Vill du istället gå direkt via tillverkaren har du möjlighet att pressa priset ytterligare, vilket kan vara värt mödan. Men då blir du ansvarig för allt pappersarbete och avgifter kopplade till köpet och importen av bilen. Ofta är priserna på kinesiska elbilsmodeller lägre än motsvarande europeiska elbilar oavsett var du köper dem.

Laddbox till kinesisk elbil

Som det ser ut i dagsläget kommer många av de kinesiska elbilarna anpassade för den europeiska marknaden med Typ-2 uttag. Som ett resultat av Kinas långt utvecklade elbilsmarknad håller bilarna allt som oftast lika hög nivå som sina europeiska motsvarigheter.

Urvalet av laddboxar som fungerar med kinesiska elbilar är väldigt brett. Exempelvis är bland andra Zaptec Go, Charge Amps Aura och Wallbox Pulsar Max bra och pålitliga alternativ som ger både dig och din kinesiska elbil trygg, säker och snabb laddning.

För att skydda både dig, din elbil och ditt hushåll rekommenderar vi alltid att du installerar en lastbalanserare. Den ser till att laddboxen endast får tillgång till den ström som finns tillgänglig i bostaden. Då behöver du alltså inte oroa dig för att hushållet strömförbrukning överbelastas och huvudsäkringen går.

Är kinesiska elbilar pålitliga?

Kina har under en lång tid haft ett dåligt rykte när det gäller tillverkning av fordon, mycket på grund av de bristfälliga kopior som har tillverkats i landet. Men nu har landet gjort ett tydligt skifte och lärt sig att bygga elbilar som är tilltalande även för västvärlden. Detta har skett tack vare kunskap som landet har fått genom investeringar från västerländska varumärken. Kinesiska elbilsplattformar utvecklas snabbt och effektivt vilket märks i deras konkurrenskraftiga koncept. Överlag finns det ingen uttalad eller bevisad risk med att välja en kinesisk elbil.

Kinesisk elbil i Sverige

Som listan visar finns det redan ett brett utbud av kinesiska elbilar i Sverige. Den mest populära kinesiska elbilen i Sverige 2023 är BYD Atto 3 enligt MobilitySweden (nyregistreringar 2023). Det är tydligt att de kinesiska elbilarna blir allt mer populära i Sverige. Det är inte bara BYD Atto 3 som finns bland Sveriges bästsäljare, utan bland de 15 mest sålda elbilarna 2023 finns 3 kinesiska elbilar. Kommer din nästa elbil bli en kinesisk?

Billig kinesisk elbil

Det är inte helt orimligt att koppla samman kinesisk produktion med låga priser. Men av de elbilsmodeller som gjort entré i Sverige hör majoriteten faktiskt till det övre prisskiktet. Vill du åt en billig kinesisk elbil är de bästa alternativen Ora 300 Pro som du kan leasa från 2 995 kr per månad, MG 4 eller MG 5.

Modell Nypris Leasingpris
MG4 fr. 329 990 kr fr. 2 995 kr/mån
ORA 300 PRO fr. 414 900 kr fr. 2 995 kr/mån
MG5 fr. 404 290 kr fr. 3 295 kr/mån

Kinesisk elbil SUV

För dig som är ute efter en SUV och vill veta vilka kinesiska alternativ det finns har vi sammanställt en lista åt dig.

Modell Nypris
MG ZS EV fr. 412 990 kr
MG Marvel R fr. 539 990 kr
BYD ATTO 3 fr. 532 900 kr
BYD TANG fr. 825 000 kr
Nio EL7 fr. 839 000 kr
Hongqi E-HS9 fr. 899 900 kr
Xpeng G9 fr. 699 900 kr
Aiways U5 fr. 459 990 kr
Skywell ET5 fr. 569 900 kr
ZEEKR X fr. 550 000 kr

Blir du övervakad av din kinesiska elbil?

Svaret är: kanske, men troligtvis blir du som privatperson inte övervakad. En undersökning utförd av Vi Bilägare och IT-säkerhetsstudenter vid KTH Royal Institute of Technology i Stockholm avslöjar att en populär elbil från biltillverkaren SAIC Motors som säljs i Europa skickar loggdata till en kinesisk server. MG, som ägs av den kinesiska staten, kommunicerar med en Tencent-ägd server. Även om det inte är olagligt att skicka data till en kinesisk server, så väcker det frågor särskilt eftersom biltillverkaren ägs av den kinesiska staten.

Enligt GDPR-lagstiftningen måste personuppgifter om EU-medborgare lagras på servrar som finns inom EU, med få undantag. Kinesiska servrar är inte bland dessa undantag, så denna dataöverföring är ifrågasättbar. MG hävdar att de inte skickar några personuppgifter till kinesiska servrar.

Undersökningen avslöjar också att Nissan Qashqai och Seat Leon skickar data till USA, vilket kan vara ett brott mot GDPR-lagstiftningen om personuppgifter överförs. Dessutom kan nästan all data som skickas från bilen klassas som personuppgift, enligt svenska GDPR-experten Joakim Söderberg. Även om bilarna skickar mycket data till många servrar, är allt krypterat. Biltillverkare har inte alltid bilägarnas intressen i åtanke när de utformar tjänster som samlar in data.

hugo300
Hugo Flygare Content Manager
Kom igång och ladda din bil idag!
Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!
Senaste artiklar
Marknadens mest prisvärda elbilsladdare

Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Nav bar

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Få offert – Form Test

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Få offert – Publik Laddare

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Om Oss
greenely-kampanj

Tillsammans med Greenely kan vi på elbilsvaruhuset erbjuda marknadens bästa pris på installerad Zaptec Go. För att ta del av erbjudandet krävs det att man är eller blir en aktiv kund hos Greenely och kopplar upp laddboxen i Greenely-appen inom 30 dagar från installation.

Greenelys timprisavtal baseras på de faktiska priserna på elmarknaden, vilket innebär att du får du en laddningsplan som visar hur mycket du sparar, när ditt fordon kommer att laddas och när den kommer att vara pausad. Det vill säga vi optimera din energianvändning för att spara pengar

Genom att ansluta din elbil med Greenelys smarta elbilsladdning kan du spara upp till 50 % på dina laddningskostnader.

Ta del av dagens och morgondagens spotpriser och se din estimerade faktura direkt i appen.

Vi säger upp ditt gamla elavtal och fixar ett smidigt byte till Greenely

Villkor för kampanjen:

För att ta del av erbjudandet krävs det att man är eller blir en aktiv kund hos Greenely och kopplar upp laddboxen i Greenely-appen inom 30 dagar från installation.

I vår checkout fyller du i om du är ny eller befintlig Greenely-kund.

  • Vill du registrera dig som ny Greenely-kund kan du enkelt registrera dig till Greenely i kassan när du beställer laddbox.
  • För befintliga Greenely-kunder anger man sitt kundnummer i kassan.

Efter installation är genomförd kopplar du upp laddboxen mot Greenelys app och kan börja ladda smart. I samband med installation kommer du få instruktioner om hur du kopplar upp laddboxen. I samband med att du väljer att byta till Greenely säger Greenely upp ditt gamla elavtal och fixar ett smidigt byte till Greenely.

Kampanjpriset innebär en rabatt på 3 000 kr innan avdrag, (1 500 kr efter avdrag). Om din laddbox inte har blivit uppkopplad mot Greenelys app 30 dagar efter installationen anses rabatten ogiltig och du blir fakturerad mellanskillnaden till vårt ordinarie pris för Zaptec Go med installation. Detta skulle innebära att den totala kostnaden blir 3 000 kr mer. För att anses vara kvalificerad för rabatten krävs att den installerade laddboxen ska ha blivit uppkopplad mot Greenely-appen någon gång inom 30 dagar från installationsdatumet.

Erbjudandet på Zaptec Go gäller endast med installation.

anslutning till nyhetsbrev elbilsvaruhuset

Koppla upp dig mot vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på nyhetsbrevet och ta del av alla nyheter och få personliga erbjudenden.

Zaptecpaket

Mälarvillans Enkla Elbilspaket
Kvinna laddar elbil hemma med Zaptec Go laddbox
Zaptec Go är en av de mest sålda laddboxarna på marknaden och passar alla typer av elbilar och hus. Detta paket passar för dig som vill ha en prisvärd och snygg laddbox som passar till din laddningsbara bil.
Tillägg
  • Förläng till 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 10M kabel: +500 SEK
  • Färgalternativ: svart, vit, mossgrön, mörkblå, brun

Wallboxpaket

Wallbox paket
Wallbox Pulsar Max
Wallbox Pulsar Max är den laddbox som passar bäst för hus med solceller med hjälp av Eco-Smart Solar EV Charging. Vi har då tagit fram ett paket för om du har både laddningsbar bil och solceller.
Tillägg
  • 7M fast kabel: +500 SEK
  • Endast färgen vit finns i lager

Charge Ampspaket

Rebels dubbla paketet
Charge Amps Aura

Om du har fler än en elbil är det självklart att ni vill kunna ladda båda elbilarna samtidigt. I produkten finns en inbyggd dynamisk lastbalanserare som gör att den reglerar effekten två uttagen laddar på beroende på om det är en eller två bilar som laddar. Därför har vi tagit fram ett standardpaket för om ni har två elbilar:

Tillägg

  • Förläng till 1x 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 1x 10M kabel: +500 SEK
  • Förläng till 2x 7M kabel: +300 SEK
  • Förläng till 2x 10M kabel: +1000 SEK

Regeringen eller Skatteverket har ännu inte informerat om hur framtiden för det gröna skatteavdraget kommer se ut. Vi har således ingen information om det kommer fortsätta under 2023 eller inte. Det finns en risk att avdraget tas bort, vilket skulle innebär att avdraget inte är berättigat och fulla priset behöver betalas.
 
Det nya gröna skatteavdraget trädde i kraft den 1 januari 2021 och gäller för alla installationer som slutförts mellan den 1 januari 2021 och den 31 januari 2023. För att kunna ta del av bidraget gäller det att din installation är betald innan den 31 december 2022.

För våra kunder ska känna sig trygga garanterar vi att om en order inkommer till oss senast 12:00 den 9 december 2022, kan vi säkerställa att vi hinner installera din laddbox innan sista ansökningsdag.

Det är viktigt att notera att nuvarande bestämmelser visar att privatpersoner bär ansvaret för betalningen och behöver själva se till att betalningen sker innan tidsfristen om det förmånliga skatteavdraget vill utnyttjas.
 
Branschen utgår idag från att regeringen kommer behålla skatteavdraget precis som det är utformat idag. Görs det inte kan det innebära att ditt köp blir dyrare då skatteavdraget inte längre kommer kunna nyttjas ifall installationen sker efter den 31 januari 2023.

Priset för vår standardinstallation inkluderad i priset. Denna kostnad täcker över 90% av alla våra installationer.

Alla delar av standardinstallation ovan ingår även i uppgraderingen till 22kW.

Du har möjlighet att uppgradera och framtidssäkra din laddbox till 22 kW (32 A trefas). Vid en uppgradering behövs det en grövre kabel som kostar mer än den som ingår i vår standardinstallation.

Det är alltså inte ett måste att ha 35 A huvudsäkring för att öka din effekt över 11kW. 35A är nödvändigt för att få ut 22 kW laddningseffekt men även med en huvudsäkring på 25 A kommer du att märka en skillnad med detta paket.

Du väljer till denna uppgradering i samband med ditt köp av laddbox.

När du väljer att även köpa till installation så får du möjlighet att ta del av ett statligt bidrag för grön teknik. Bidraget motsvarar 50% av det totala beloppet och appliceras automatiskt på din beställning.

Då vi vet att många av våra kunder har tidspress och kan få oväntad leverans av sin elbil tidigare än beräknat har vi nu valt att kunna erbjuda en express leverans och installation för de som önskar få sin box installerad snarast möjligt.

Express leverans innebär att våra installatörer måste lägga om sitt veckoschema och prioritera denna installation före andra. Därav den extra kostnaden för att snabbt få den installerad. Express innefattar i nuläget enbart Stockholm, Göteborg och Malmö regionen och innebär att du har en box installerad inom 5 arbetsdagar från det att ordern är lagt (innan 07:00 samma dag)

En lastbalanserare är en liten säkerhetsenhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att den känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset.

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedan går in i huset och startar tvätt- och diskmaskin, så sänker laddboxen laddeffekten. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till dina övriga energibehov.

Utan en lastbalanserare hade laddboxen fortsatt att ladda på samma effekt vilket hade riskerat ett överbelastat elsystem, oftast är det då ”proppen går”, men i värsta fall kan det leda till brand. Med en lastbalanserare behöver du inte tänka på att sätta i eller dra ut laddsladden när du gör olika hushållsaktiviteter, utan det räcker med att sätta in den direkt när du kommer hem.

Läs mer om lastbalanserare här

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar det alltid av säkerhetsskäl.

Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

De flesta hem i Sverige är säkrade mellan 16 – 25 Ampere. Med lastbalansering behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som din bil laddar så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.

Elförbrukning utan lastbalansering

Graf över total elförbrukning utan lastbalansering

Elförbrukning med lastbalansering

Graf över total elförbrukning med lastbalansering
Easee lastbalanserare Enegic

Lastbalanserare Enegic

Easee lastbalanserare Equalizer

Lastbalanserare Equalizer

Viktigt att känna till kring Kamstrup Elmätare

Har du en elmätare som har märket Kamstrup så fungerar lastbalanserare Equalizer om man lägger till en Kamstrup-Modul. Observera att det måste stå ”omnipower” på din Kamstrup-Elmätare för att det ska fungera. Se bild.

Kamstrup omnipower

Har du en Kamstrup-Elmätare där ”omnipower” INTE står med så kommer du att behöva välja en lastbalanserare Enegic.

Så kollar du om du har RJ12 eller RJ45-port

1. Kontakta din elleverantör

Ring din elleverantör och fråga om du har porten HAN RJ12 eller RJ45. Och om du har, bekräfta att den är/blir aktiverad. Detta brukar ta 2-3 dagar att få utfört.

2. Titta på din elmätare

Du kan själv kolla i ditt fasadskåp om du har någon av dessa två portar. Ofta finns de bakom en liten gummiflärp som skyddar dem. Porten ser ut som en vanlig nätverkskabel (sådan som du har till din router till ditt WI-FI hemma). Ofta sitter den dock bakom ett litet gummilock.

HAN port RJ12 RJ45

Exempel på elmätare och dess HAN-port placering :

En lastbalanserare är en liten enhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att laddboxen den  känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset. 

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedna går in i huset och sätter igång tvättmaskinen och diskmaskinen, så sänker laddboxen laddeffekten. Utan en lastbalansering finns risk att huvudsäkringar löser ut pga överbelastning. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till när det passar dig och ditt hus andra energibehov.

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar alltid att installera en lastbalanserare av säkerhetsskäl.
Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

Dessutom behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som du ser till att du laddar din bil så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.