fbpx

StjärnbetygRing 08-502 350 61 för personlig rådgivning

Våra kunder säger
kr 0

Shopping Cart

0
No products in the cart.

HemNyheter & artiklar /

Rapport för laddinfrastruktur för elbilar – Sverige i botten

Rapport för laddinfrastruktur för elbilar – Sverige i botten

Laddinfrastruktur Sverige i botten

Medan försäljningen av laddbara bilar ständigt ökar så hänger inte utbyggnaden av publika laddplatser riktigt med, och Sverige ligger i botten. De uppsatta klimatmålen bromsas just nu av olika aktörer som fördröjer utbyggnaden av laddinfrastruktur i landet. Sverige ligger, enligt nya rapporter, på en bottenplacering när det kommer till laddinfrastrukturen i Europa. Bristen på laddmöjlighet runt om i landet kan i sin tur leda till att färre vågar ta steget till ett klimatvänligare alternativ, som elbil.

parkeringsplats med många laddboxar. laddinfrastruktur

Ny rapport om laddinfrastruktur

Precis som många andra länder strävar Sverige efter en hållbarhetsutveckling i landet. Dessvärre visar The Unsustainability Report 2023 att den gröna omställningen i Sverige har stött på många hinder på vägen, däribland lagar och byråkrati. För att förändring ska ske räcker det inte längre att bara sätta upp mål om dessa inte möts. The Unsustainability Report 2023 listar en del av de olika hindrena som har gjort att processen mot ett klimatvänligare samhälle har dragit ut på tiden. Läs hela “The Unsustainibility Report 2023” för mer information om hindren mot att nå klimatmålen.. 

Fler laddbara bilar än ladduttag

Det rullar omkring 450 000 laddbara bilar i Sverige och det beräknas bli fler. I den takt som elbilar och laddhybrider kommer ut på marknaden ökar behovet av en utökad laddinfrastruktur runt om i landet. Trots att laddningen av elbilar eller laddhybrider sker till ca. 85% i hemmet via en laddbox på uppfarten, så riskerar en brist på publika ladduttag att orsaka ångest och stress för att inte ha möjlighet att ladda sin bil på resande fot. Oron över att inte kunna ladda sin elbil vid exempelvis långresa ökar risken att fler konsumenter väljer ett annat alternativ än en elbil vid nästa köp.

Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, menar att anledningen till att Sveriges utveckling dröjer, beror på de regelverk som finns, samt att energibolagen inte ger besked om det finns tillräckligt med effekt snabbt nog. Bergman efterlyser mer standardiserade bygglov, tydliga effektkartor och bättre koordinering för att få processen att blir effektivare.

Från 2035 har EU beslutat att förbjuda försäljning av nya bilar och lätta lastbilar med förbränningsmotorer vilket gör det ännu viktigare att processen börjar ta fart. Beslutet togs till stor del utifrån det faktum att transportsektorn idag står för ca. en tredjedel av växthusgasutsläppen i landet. 

Försäljningsökning vs utbyggnad av ladduttag

statistik laddinfrastruktur sverige elbilsvaruhuset.se

Trots att det är en uppåtgående kurva för utbyggnad av laddinfrastrukturen i Sverige så går det alldeles för långsamt. Det räcker inte med de dryga 17 000 laddpunkterna och cirka 3 000 publika laddstationerna för att Sverige ska klara rekommendationerna från EU och hänga med i omställningen till eldrivna fordon för att nå klimatmålen.

Statistik hämtad från Uppladdning.nu

statistik laddinfrastruktur sverige

Enligt statistik från Riksförbundet M Sverige, är ökningen av publika laddstolpar jämfört med antal laddbilar lägst i Stockholms och Jönköpings län. Utbyggnaden av laddstolpar skiljer sig en aning från län till län men generellt är att det behövs fler i hela landet. Oavsett om man ser en förbättring i vissa län, som till exempel Norrbotten och Uppsala län, är det fortfarande en mycket låg generell ökning.

CPEV-talet

CPEV-talet, som står för Charging Points per Eletrical Vehicle, är ett värde som mäter antal laddbara bilar per publik laddstolpe. Sveriges CPEV-tal landar på 0,07. Utifrån EUs rekommendationer bör talet ligga på 0,1 (alternativt max tio bilar/publik laddstolpe). Sverige, tillsammans med tre andra länder når inte rekommendationerna och har därför hamnat på en bottenplacering.

Hinder mot klimatmålen

Varför Sverige hamnat på efterkälken beror delvis på att processerna för att få miljötillstånd blir utdragna. Eftersom processen för att få ett miljötillstånd är så pass lång är det flera stora företag som blir avskräckta eller inte längre har möjligheten att göra en miljösatsning eller en sådan investering. Stora företag som gruvbolaget LKAB, som aktivt arbetar tillsammans med Vattenfall och SSAB med Hybrit-projektet, som kortfattat är ett projekt för produktion av fossilfritt stål, är drivande för att få förbättrade processer. Biltillverkare som till exempel Volvo är intresserade av att använda stålet i framtida bilar.

En stor osäkerhet kring skattereduktionen på förnybara bränslen har också blivit en bromskloss. Många transportörer i Sverige oroar sig över att skattereduktionen kommer att försvinna och känner att det finns en osäkerhet kring om investeringen att satsa på biobränslen kommer att fungera ekonomisk långsiktigt för företaget. Här behövs det mer långsiktiga mål för att konsumenter och företag ska känna sig tryggare i valet att satsa på eldrivna fordon.

Effektbrist, att el inte kommer fram när den behövs har också bidragit till att Sverige inte riktigt når klimatmålen som önskat. Trots att det produceras tillräckligt med el, så sker produktionen av elen inte nödvändigtvis på samma plats där den ska nyttjas. Ibland blir sträckorna långa och belastningen på elnäten stor och det kan helt enkelt bli för trångt för elen att komma fram. Med andra ord så finns det el, men inte alltid där den behövs.

Fler ska kunna ladda

Även om laddning hemma är ett bra alternativ, är det inte alla som har möjlighet till det. För de som bor i bostadsrätter och samfälligheter ska det också finnas möjlighet att våga göra satsningen på att köpa ett mer klimatsmart alternativ utan att det ska drabba konsumenten. Fler ladduttag och mer möjlighet till att ladda överallt i landet gör det möjligt för fler att våga ta steget till en mer hållbar framtid. Lagar och byråkrati hindrar just nu Sverige från att nå de gröna målen. En snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen kommer att behövas för att nå målen och kunna hålla jämna steg med ökningen av nya laddbara bilar på marknaden.

Som nämnt är den vanligaste, smartaste och billigaste laddning direkt vid hemmet med en laddbox. På elbilsvaruhuset.se erbjuder vi en helhetslösning från idé till verklighet, komplett med installation. Så vad väntar du på, kontakta oss redan idag så hjälper vi dig vidare.

lisa copywriter
Lisa Persson Copywriter
Kom igång och ladda din bil idag!
Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!
Senaste artiklar
Marknadens mest prisvärda elbilsladdare

Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!

Börjessons Bil Zaptecpaket

Mälarvillans Enkla Elbilspaket
Laddar hemma med zaptec go
Zaptec Go är en av de mest sålda laddboxarna på marknaden och passar alla typer av elbilar och hus. Detta paket passar för dig som vill ha en prisvärd och snygg laddbox som passar till din laddningsbara bil.
Tillägg
  • Förläng till 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 10M kabel: +500 SEK
  • Färgalternativ: svart, vit, mossgrön, mörkblå, brun

Börjessons Bil Wallboxpaket

Wallbox paket vit
Wallbox Pulsar Plus
Wallbox Pulsar Plus är den laddbox som passar bäst för hus med solceller med hjälp av Eco-Smart Solar EV Charging. Vi har då tagit fram ett paket för om du har både laddningsbar bil och solceller.
Tillägg
  • 7M fast kabel: +555 SEK
  • Endast färgen vit finns i lager

Börjessons Bil Charge Ampspaket

Rebels dubbla paketet
Charge Amps Aura

Om du har fler än en elbil är det självklart att ni vill kunna ladda båda elbilarna samtidigt. I produkten finns en inbyggd dynamisk lastbalanserare som gör att den reglerar effekten två uttagen laddar på beroende på om det är en eller två bilar som laddar. Därför har vi tagit fram ett standardpaket för om ni har två elbilar:

Tillägg

  • Förläng till 1x 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 1x 10M kabel: +500 SEK
  • Förläng till 2x 7M kabel: +300 SEK
  • Förläng till 2x 10M kabel: +1000 SEK

Regeringen eller Skatteverket har ännu inte informerat om hur framtiden för det gröna skatteavdraget kommer se ut. Vi har således ingen information om det kommer fortsätta under 2023 eller inte. Det finns en risk att avdraget tas bort, vilket skulle innebär att avdraget inte är berättigat och fulla priset behöver betalas.
 
Det nya gröna skatteavdraget trädde i kraft den 1 januari 2021 och gäller för alla installationer som slutförts mellan den 1 januari 2021 och den 31 januari 2023. För att kunna ta del av bidraget gäller det att din installation är betald innan den 31 december 2022.

För våra kunder ska känna sig trygga garanterar vi att om en order inkommer till oss senast 12:00 den 9 december 2022, kan vi säkerställa att vi hinner installera din laddbox innan sista ansökningsdag.

Det är viktigt att notera att nuvarande bestämmelser visar att privatpersoner bär ansvaret för betalningen och behöver själva se till att betalningen sker innan tidsfristen om det förmånliga skatteavdraget vill utnyttjas.
 
Branschen utgår idag från att regeringen kommer behålla skatteavdraget precis som det är utformat idag. Görs det inte kan det innebära att ditt köp blir dyrare då skatteavdraget inte längre kommer kunna nyttjas ifall installationen sker efter den 31 januari 2023.

Priset för vår standardinstallation inkluderad i priset. Denna kostnad täcker över 90% av alla våra installationer.

Alla delar av standardinstallation ovan ingår även i uppgraderingen till 22kW.

Du har möjlighet att uppgradera och framtidssäkra din laddbox till 22 kW (32 A trefas). Vid en uppgradering behövs det en grövre kabel som kostar mer än den som ingår i vår standardinstallation.

Det är alltså inte ett måste att ha 35 A huvudsäkring för att öka din effekt över 11kW. 35A är nödvändigt för att få ut 22 kW laddningseffekt men även med en huvudsäkring på 25 A kommer du att märka en skillnad med detta paket.

Du väljer till denna uppgradering i samband med ditt köp av laddbox.

När du väljer att även köpa till installation så får du möjlighet att ta del av ett statligt bidrag för grön teknik. Bidraget motsvarar 50% av det totala beloppet och appliceras automatiskt på din beställning.

Då vi vet att många av våra kunder har tidspress och kan få oväntad leverans av sin elbil tidigare än beräknat har vi nu valt att kunna erbjuda en express leverans och installation för de som önskar få sin box installerad snarast möjligt.

Express leverans innebär att våra installatörer måste lägga om sitt veckoschema och prioritera denna installation före andra. Därav den extra kostnaden för att snabbt få den installerad. Express innefattar i nuläget enbart Stockholm, Göteborg och Malmö regionen och innebär att du har en box installerad inom 5 arbetsdagar från det att ordern är lagt (innan 07:00 samma dag)

SÅ GÅR DET TILL
Installerad elbilsladdare hemma hos dig
Laddbox ikon

Välj din laddbox

Du beställer en elbilsladdare med installation på vår hemsida.

Bekräftelse & formulär

Du får en orderbekräftelse på din mail med installationsformulär.

Samtal ikon

Samtal med elektriker

Du blir kontaktad av en installatör och bestämmer tid för installation.

Installation ikon

Installation

En elektriker kommer hem till dig för installation på uttalad tid.

En lastbalanserare är en liten säkerhetsenhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att den känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset.

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedan går in i huset och startar tvätt- och diskmaskin, så sänker laddboxen laddeffekten. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till dina övriga energibehov.

Utan en lastbalanserare hade laddboxen fortsatt att ladda på samma effekt vilket hade riskerat ett överbelastat elsystem, oftast är det då ”proppen går”, men i värsta fall kan det leda till brand. Med en lastbalanserare behöver du inte tänka på att sätta i eller dra ut laddsladden när du gör olika hushållsaktiviteter, utan det räcker med att sätta in den direkt när du kommer hem.

Läs mer om lastbalanserare här

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar det alltid av säkerhetsskäl.

Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

De flesta hem i Sverige är säkrade mellan 16 – 25 Ampere. Med lastbalansering behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som din bil laddar så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.

Elförbrukning utan lastbalansering

Graf över total elförbrukning utan lastbalansering

Elförbrukning med lastbalansering

Graf över total elförbrukning med lastbalansering
Easee lastbalanserare Enegic

Lastbalanserare Enegic

Easee lastbalanserare Equalizer

Lastbalanserare Equalizer

Viktigt att känna till kring Kamstrup Elmätare

Har du en elmätare som har märket Kamstrup så fungerar lastbalanserare Equalizer om man lägger till en Kamstrup-Modul. Observera att det måste stå ”omnipower” på din Kamstrup-Elmätare för att det ska fungera. Se bild.

Kamstrup omnipower

Har du en Kamstrup-Elmätare där ”omnipower” INTE står med så kommer du att behöva välja en lastbalanserare Enegic.

Så kollar du om du har RJ12 eller RJ45-port

1. Kontakta din elleverantör

Ring din elleverantör och fråga om du har porten HAN RJ12 eller RJ45. Och om du har, bekräfta att den är/blir aktiverad. Detta brukar ta 2-3 dagar att få utfört.

2. Titta på din elmätare

Du kan själv kolla i ditt fasadskåp om du har någon av dessa två portar. Ofta finns de bakom en liten gummiflärp som skyddar dem. Porten ser ut som en vanlig nätverkskabel (sådan som du har till din router till ditt WI-FI hemma). Ofta sitter den dock bakom ett litet gummilock.

HAN port RJ12 RJ45

Exempel på elmätare och dess HAN-port placering :

En lastbalanserare är en liten enhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att laddboxen den  känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset. 

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedna går in i huset och sätter igång tvättmaskinen och diskmaskinen, så sänker laddboxen laddeffekten. Utan en lastbalansering finns risk att huvudsäkringar löser ut pga överbelastning. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till när det passar dig och ditt hus andra energibehov.

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar alltid att installera en lastbalanserare av säkerhetsskäl.
Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

Dessutom behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som du ser till att du laddar din bil så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.

Laddbox snabbköp