Vardagar 08:30 – 17:30
Vi har samlat marknadens smartaste produkter under ett och samma tak från välkända tillverkare. Levererar alltid snabbt över hela landet, oavsett var du bor.
Det finns flera faktorer som är avgörande för att din laddbox ska fungera optimalt och för att din bil ska laddas så effektivt som möjligt. Du behöver bland annat se till att laddboxens effekt går hand i hand med strömförningen i ditt hus, men du måste också se till att du väljer rätt laddkabel. Att välja laddkabel kan låta som en svår uppgift, men sanningen är att det är enklare än man kan tro.
Oavsett om du har en laddbox installerad hemma eller inte kommer du behöva välja en laddkabel. Med en laddkabel kommer det att bli möjligt för dig att ladda bilen på bästa sätt, även när du befinner dig hemifrån och är ute på vägarna. Vi erbjuder kabel till laddbox från kända och populära varumärken, bland annat DEFA eConnect, CTEK och Charge Amps.
Laddkablar kommer i många olika former och med olika egenskaper. För att du ska veta vilken laddkabel du behöver måste du först ta reda på vilket ladduttag du har. Det gäller inte bara uttaget i laddboxen, utan även uttaget i din bil. Idag är alla laddboxar utrustade med uttag Typ 2, vilket är ett standarduttag som återfinns på ca 99 % av alla laddboxar som är försedda med löstagbar kabel.
Beroende på årsmodell, elbil eller laddhybrid kan dock uttaget i bilen variera, även om Typ 2 är främst förekommande även här. På äldre bilar är det vanligast med Typ 1.
Vilken längd du ska välja på kabeln beror främst på hur långt avstånd det är mellan uttag på bilen och laddboxen. Se till att du mäter upp avståndet för att se vilken längd som passar dig bäst. Observera att längden inte har någon betydelse för laddningstiden, utan är en fråga om ren bekvämlighet. I Sverige är det vanligast med 5-7,5 meter och kabel Typ 2 20 A.
Utöver längd behöver du också fundera på amperestyrka. När du väljer kabel utifrån detta är det främst för att säkerställa att laddboxens laddstyrka kan levereras till bilen på bästa sätt. Enkelt förklarat kan man säga att en laddbox på 16A inte heller kommer kunna leverera mer än 16A till din bil och då räcker en kabel med samma amperestyrka. Det går att välja en kabel med högre amperestyrka än laddboxen, men kom ihåg att en “större” kabel också innebär en större vikt. Tunga kablar kan lätt bli otympliga.
Laddkabeln är enkel för dig att ta med dig, så att du kan ladda bilen på laddstationer eller när du befinner dig hemifrån och inte har tillgång till din fasta laddbox. Dessa kablar kräver ingen installation, mer än att du kopplar in dem till bilen. Ska du däremot montera en laddbox hemma behöver din Installation utföras av en behörig och certifierad elinstallatör.
Orsaken till detta är helt enkelt för att en ny elledning kommer att dras mellan laddboxen och säkringsskåpet i ditt hem. Att försöka installera en laddbox på egen hand är ingenting du bör ge dig in på. Ett litet misstag kan få förödande konsekvenser, t.ex. om säkringen blir överhettad och orsakar brand. Ta hjälp av en certifierad elinstallatör så kan du känna dig trygg med din laddbox.
Både elbilen och laddboxen på plats! Men det är inte till någon större hjälp utan en passande laddkabel. Hur ska man veta vilken kabel som passar till vilken bil och vad är skillnaden mellan 1-fas och 3-fas? Det är den typen av frågor vi ska bena ut i den här artikeln.
Laddboxen har en egen säkring vilket säkerställer att den blir betydligt mer trygg. När laddboxen väl är på plats behöver du själv inte oroa dig för något. Det enda du behöver göra är att koppla in bilen när du behöver och vänta på att laddningen är klar. Välkommen att läs mer om vår installation och hur det fungerar! Hos oss hittar du behöriga elektriker som vet vad som krävs för att arbetet ska bli snyggt och fackmannamässigt utfört.
Det här är en vanlig beteckning på en laddkabel, 5M Typ 2 3-fas 32A, rena grekiskan. Inte konstigt att det är svårt att greppa. Översatt till svenska betyder det, längd, typ av uttag, antal faser och strömstyrka. Något mer greppbart men det behövs en djupdykning i laddkabelsbegreppen.
Det finns inget rätt svar, längden är fullt beroende på avståndet mellan bil och laddbox. I Sverige är längden på laddkablar ofta mellan 5 och 7,5 meter, men det går absolut att hitta kortare modeller ner till 2,5 meter och längre modeller upp till 15m. Längden påverkar inte laddningsförmågan bortsett från att en för kort kabel blir oanvändbar.
Kort och gott olika typer av uttag. Principen är densamma för uttag mellan laddbox och elbil som direkt ur ett vägguttag, bara att de ser väldigt olika ut. Frågan kvarstår, behöver du Typ 1 eller Typ 2. En kvalificerad gissning är Typ 2, det är nämligen standard i EU, alla laddningsbara bilar som säljs i Sverige från 2014 och framåt ska vara utrustade med Typ 2 uttag. Med det sagt finns det fortfarande vissa modeller med Typ 1 uttag, bilden nedan visar skillnaden mellan de olika kablarna. Det är inte alla laddboxar som fungerar för alla kablar, vissa har fast kabel, som oftast är av Typ 2, medan flera andra endast har ett uttag anpassat för både Typ 1 och Typ 2. Har din bil Typ 1 rekommenderas att du kollar en extra gång vilket uttag din laddbox stödjer.
Nu blir det lite mer tekniskt, men samtidigt inte. Föreställ dig att du ska fylla en stor hink med vatten. Du har tre identiska vattenslangar med samma tryck, använder du bara en av slangarna för att fylla hinken kommer det ta sin tid. Använder du istället alla tre slangar samtidigt kommer hinken fyllas betydligt snabbare. Precis så fungerar faser, fler faser ger dig snabbare laddning. För att få ut önskad effekt från faserna behöver du ha både en laddbox, bil och kabel som klarar av 3-fas laddning, vilket som flesta gör idag.
Kort och gott den strömstyrka kabeln kan transportera från laddbox till elbil. Inte helt förvånande ger högre strömstyrka snabbare laddning, förutsatt att både laddbox och bil kan hantera den. Om du vet kilowattkapaciteten på bilens inbyggda laddare kan du skräddarsy valet av laddkabel för att hitta den som passar dig bäst. Värt att tillägga är att högre strömstyrka också innebär tyngre kabel.
Bilens inbyggda laddare | Ampere (A) | Ampere (A) |
---|---|---|
3,6 kW | 20 A | 1 |
7,4 kW | 32 A | 1 |
11 kW | 20 A | 3 |
22 kW | 32 A | 3 |
Vi vill göra det så lätt som möjligt för dig att hitta den information du söker och att du ska känna dig trygg med den. Hittar du inte vad du söker är du alltid välkommen att kontakta oss för gratis rådgivning.
För din laddkabel kan det vara viktigt att hålla koll på de olika kontakterna som finns på marknaden.
Till att börja med finns det Typ 1 eller Typ 2 som används för normalladdning (AC), vilket är det du kommer ha för din hemmaladdning. Typ 1 används för 1-fas växelström och kan ladda upp till 7,4 kW (230V/32A). Typ 2 är mer flexibel, med den kan du ladda både växel- och likström såväl som 1-fas eller 3-fas.
Om du laddar din bil på bensinmack kan du stöta på kontakt-typ CCS eller CHAdeMO då de brukar användas för snabbladdning (DC). Dessa är ofta väldigt dyra men fördelen är att du kan korta ner laddtiden från 6 timmar till ca 20 minuter. CCS står för Combined Charging System och är två extra kontaktpunkter som sitter under Typ 2-uttaget. När dessa två används går laddningen enkelt över till snabbladdning som klarar av 125A med en laddningseffekt på 50kW. CHAdeMO har samma effekt och klarar samma ampere, men uttaget sitter istället bredvid ett Typ 1- eller 2-uttag.
Den europeiska standarden är Typ 2 och CCS, är din elbil köpt och tillverkade i Europa så är det en sådan kabel du har fått med.
Den europeiska standarden är Typ 2 och CCS och förmodligen är det just dessa som din elbil är kompatibla med. Vissa bilar har Typ 1 kabel och då kan du behöva ha en kabel som har Typ 1 i ena änden, och Typ 2 i andra änden, så att den passar både din bil och laddboxen.
När det kommer till snabbladdare är det CCS som i de flesta fall kommer passa din bil. CHAdeMO är den japanska standarden och förekommer främst bland asiatiska bilar.
Att dra en elkabel över gatan för att ladda din elbil kan vara möjligt men det finns regler och säkerhetsföreskrifter som måste följas. Du behöver vanligtvis tillstånd från din kommun eller väghållningsmyndighet för att göra detta och det kan krävas att du anlitar en behörig elektriker för installationen. Det är viktigt att följa alla lokala lagar och säkerhetskrav för att säkerställa att kabeln dras på ett säkert sätt och inte utgör en risk för trafiken eller allmänheten.
Nej, det är inte alltid nödvändigt att ha en egen laddkabel. Många offentliga laddstationer och tillhandahåller sina egna laddkablar för laddning. Men att ha en egen laddkabel kan vara praktiskt för laddning i hemmet och vid platser där en kabel inte tillhandahålls eller som reserv vid behov.
Vi håller dig uppdaterad med alla nyheter, trender och intressant fakta kring elbilsladdning och elbilsmarknaden.