För din laddkabel kan det vara viktigt att hålla koll på de olika kontakterna som finns på marknaden.
Till att börja med finns det Typ 1 eller Typ 2 som används för normalladdning (AC), vilket är det du kommer ha för din hemmaladdning. Typ 1 används för 1-fas växelström och kan ladda upp till 7,4 kW (230V/32A). Typ 2 är mer flexibel, med den kan du ladda både växel- och likström såväl som 1-fas eller 3-fas.
Om du laddar din bil på bensinmack kan du stöta på kontakt-typ CCS eller CHAdeMO då de brukar användas för snabbladdning (DC). Dessa är ofta väldigt dyra men fördelen är att du kan korta ner laddtiden från 6 timmar till ca 20 minuter. CCS står för Combined Charging System och är två extra kontaktpunkter som sitter under Typ 2-uttaget. När dessa två används går laddningen enkelt över till snabbladdning som klarar av 125A med en laddningseffekt på 50kW. CHAdeMO har samma effekt och klarar samma ampere, men uttaget sitter istället bredvid ett Typ 1- eller 2-uttag.
Den europeiska standarden är Typ 2 och CCS, är din elbil köpt och tillverkade i Europa så är det en sådan kabel du har fått med.