fbpx

Billigaste elbilarna 2022

Billigaste elbilarna 2022

Situationen i världen fortsätter påverka marknaden och inflationstakten fortsätter öka, detta smittar givetvis av sig även på elbilsmarknaden. Eftersom priserna på flera modeller skjutit i höjden hjälper vi dig i den här artikeln att hitta några av marknadens billigaste elbilar 2022.

Vissa individuella bilmodeller, som Tesla, har i år sett en viss prisstegring på grund av det rådande omvärldsläget med bristande leverantörskedjor och ökade tillverkningskostnader. Trots det har elbilsmarknaden som helhet vuxit markant och traditionella biltillverkare med lågkostnadsfokus har tagit allt mer mark. Detta har resulterat i att elbilsmarknaden i sin helhet har blivit allt mer tillgänglig för priskänsliga konsumenter som drömmer om att få rulla fram tyst helt på el.

Är målet den mest ekonomiska elbilen är följande modeller starka kandidater, faktiskt de allra starkaste på marknaden just nu. Alla dessa modeller går, precis som de flesta bilar, att anpassa efter just dina behov. Priserna i denna mätning är så avskalade de går att hitta men med det sagt levererar många av de bra valuta för pengarna.

I dagsläget premieras du som investerar i en elbil. Köper du en ny elbil har du rätt till en statlig miljöbonus, som bilköpare har du möjlighet till högst 70 000kr. Bonusen beräknas enligt:

  • 50 000 kronor om bilen är tagen i trafik den 1 januari 2023 eller senare 
  • 70 000 kronor om bilen är tagen i trafik mellan den 1 april 2021 och den 31 december 2022
  • 60 000 kronor om bilen är tagen i trafik före den 1 april 2021.

Hyundai KONA – fr. 339 900kr

Pris före miljöbonus fr. 409 900kr

Foto: Hyundai

Räckvidd                305 km

Förbrukning           1,43 kWh / mil

Motor                        100 kW / 136 hk

0 – 100 km / h         9,9 sek

Maxhastighet        155 km / h

Pris per mil             2,50 kr

Den dyraste av de billigaste är nya Hyundai KONA Electric. Denna nya modell har fått en generös uppgradering av både säkerhets- och uppkopplingsfunktioner. Den snålaste modellen, Essential, bör inte ses som snål utan håller imponerande jämna steg med Advanced-modellerna. Trots att KONA:n är den dyraste av listans elbilar står den sig bra, med högst maxhastighet, längst räckvidd samt näst billigast i drift är Hyundai KONA en imponerande elbil.

Honda e – fr. 312 100kr

Pris före miljöbonus fr. 382 100kr

Honda-e
Foto: Honda

Räckvidd                220 km

Förbrukning           1,72–1,78 kWh / mil

Motor                        100kw / 136 hk

0 – 100 km / h         9,0 sek

Maxhastighet        145 km / h

Pris per mil*           3,01 – 3,12 kr

Nästa elbil på listan, Honda e, nästan 30 000 kr billigare än KONA:n. Modellen är den första renodlade elbilen från Honda och den har inte bara utsidan som talar för. I vår jämförelse av de billigaste elbilarna står Honda e stabilt mot dem andra. Räckvidd på drygt 200 km, en av de snabbare accelerationerna och en förhållandevis hög maxhastighet. Dock är det den näst dyraste bilen i vår listning samtidigt som den är dyrast i drift, den enda som enligt beräkning drar över tre kr milen.

Mini Cooper SE – fr. 308 400kr

Pris före miljöbonus fr. 378 400kr

Mini elbil
Foto: Mini

Räckvidd                225 – 234 km

Förbrukning           1,54 kWh / mil

Motor                        135 kW / 184 hk

0 – 100 km / h         7,3 sek

Maxhastighet        150 km / h

Pris per mil*           2,70 kr

Med Mini Cooper SE tar vi ytterligare ett kliv ner i pris, men endast några få tusenlappar. Cooper SE är Mini:s första elbil, en livlig, energisk modell. Utåt sett påminner den kraftigt om den klassiska Cooper-modellen med tre dörrar, men med några mindre detaljskillnader i designen. Cooper SE är mätningens kraftfullaste elbil med en motor motsvarande 184 hästkrafter och har med det även snabbast acceleration och näst högst topphastighet.

Nissan Leaf – fr. 301 100kr

Pris före miljöbonus fr. 371 100kr

Nissan Leaf elbil
Foto: Nissan

Räckvidd                270 – 285 km

Förbrukning           1,66 – 1,71 kWh / mil

Motor                        110 kW / 147 hk

0 – 100 km / h         7,9 sek

Maxhastighet        144 km / h

Pris per mil*           2,91 – 2,99 kr

Nissan Leaf är en elegant, fullt eldriven, tekniskt avancerad familjebil. Inte nog där, Leaf är den näst billigaste elbilen på marknaden och erbjuder mycket i förhållande till sitt pris. Med näst starkast motor, näst snabbast acceleration samt näst längst räckvidd får du bra valuta per krona. Av de fem billigaste bilarna är Leaf den näst dyraste i drift med upp mot tre kronor milen.

Fiat 500 – 259 900kr

Pris före miljöbonus fr. 329 900kr

Fiat 500 elbil
Foto: Fiat

Räckvidd                190 km

Förbrukning           1,3 kWh / mil

Motor                        70 kW / 95 hk

0 – 100 km / h         9,5 sek

Maxhastighet        135 km / h

Pris per mil*           2,28 kr

Fiat 500, en av de minsta bilarna i vår listning men också den i särklass billigaste elbilen med ett gap på drygt 40 000 kronor till Nissan Leaf. Fiaten är ett mycket bra alternativ för kortare resor, välanpassad för stadsmiljö. Modellen har kortast räckvidd, svagast motor, lägst maxhastighet och näst långsammast acceleration men samtidigt den billigaste modellen i drift. I skrivande stund är Fiat 500 den billigaste elbilen 2022.

Dessa är de billigaste elbilarna i juli 2022 men tiden har sin gång och priserna justeras kontinuerligt. De listade priserna är justerade inklusive full miljöbonus på 70 000kr, bonus som endast är tillgänglig till 31 december 2022. Äger du redan en elbil eller är i köptankar är en laddbox en nödvändighet, du hittar flera av marknadens bästa laddboxar hos Elbilsvaruhuset.se där vi hjälper dig med allt från val av laddbox och tillbehör till installation för marknadens bästa priser och ser till att du får full valuta av Grön Teknik bidraget. Behöver du guidning för att hitta den optimala laddboxen för just din elbil uppmuntrar vi dig att kontakta oss. 

* Beräkningarna utgår från den genomsnittliga elkostnaden 2021, 175 öre / kWh. Vi reserverar oss för möjligheten att någon data kan vara missvisande, samt att modellerna kontinuerligt prisjusteras.

Hugo Flygare Marketing
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Kom igång och ladda din bil idag!
Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!
Senaste artiklar
Marknadens mest prisvärda elbilsladdare

Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!

Easee lastbalanserare Enegic

Lastbalanserare Enegic

Easee lastbalanserare Equalizer

Lastbalanserare Equalizer

Så kollar du om du har RJ12 eller RJ45-port

1. Kontakta din elleverantör

Ring din elleverantör och fråga om du har porten HAN RJ12 eller RJ45. Och om du har, bekräfta att den är/blir aktiverad. Detta brukar ta 2-3 dagar att få utfört.

2. Titta på din elmätare

Du kan själv kolla i ditt fasadskåp om du har någon av dessa två portar. Ofta finns de bakom en liten gummiflärp som skyddar dem. Porten ser ut som en vanlig nätverkskabel (sådan som du har till din router till ditt WI-FI hemma). Ofta sitter den dock bakom ett litet gummilock.

HAN port RJ12 RJ45

Exempel på elmätare och dess HAN-port placering :

En lastbalanserare är en liten enhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att laddboxen den  känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset. 

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedna går in i huset och sätter igång tvättmaskinen och diskmaskinen, så sänker laddboxen laddeffekten. Utan en lastbalansering finns risk att huvudsäkringar löser ut pga överbelastning. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till när det passar dig och ditt hus andra energibehov.

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar alltid att installera en lastbalanserare av säkerhetsskäl.
Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

Dessutom behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som du ser till att du laddar din bil så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.