Koldioxidutsläpp 2021-2022
Från 2021 till 2022 minskade utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med 5%. För 2022 visar en sammanfattning av Trafikverket att nivån av trafik på vägarna är uppe i nästan samma som före pandemin. Preliminärt ökade mängden trafik från 2021 till 2022 med 3,5%. Trots den tydliga ökningen av personbilar och lätta lastbilar så har det skett en kraftig minskning av koldioxidutsläpp under samma period. Man kan se en minskning från i snitt 88 g/km runt 2020 till 70 g/km runt 2022. Enligt Trafikverket tros minskningen av utsläppen bero på att folk i allt större utsträckning väljer fossilfria alternativ.
Bland nyregistrerade bilar under de senaste åren är det de laddbara alternativen som lockat flest, vilket har bidragit mycket till förändringen. Det eviga frågetecknet som många har om elbil eller dieselbil, så är svaret ur ett miljöperspektiv, elbilen. Inte är det bara personbilar som tagit ett viktigt kliv, utan även en stor del av kollektivtrafiken har blivit elektrifierad. Utsläpp av växthusgaser från trafiken hade en total minskning på ca 720 000 ton under 2021.
Trots elektrifieringens positiva bidrag, så har tillverkningen av eldrivna fordon och batterierna i dem en negativ miljöeffekt. Metaller som litium, mangan, kobolt och nickel samt olika mineraler används för att tillverka delar till elbilarna och det sätter också spår på miljön, framförallt vid tillverkningen av batterierna. Enligt en sammanställning från Naturvårdsverket släpper gruvverksamheten ut växthusgaser och luftföroreningar, utsläpp i vatten. Samt att mängder av avfall genereras från dessa utvinningar. Så även om elektrifieringen har många positiva bidrag för klimatmålen, behöver processen och tillverkningen fortfarande utvecklas för att krypa allt närmre klimatneutral produktion. Produktionen av elbilsbatterierna har också blivit förbättrad med åren och har effektiviserats i takt med ökad produktion.
Minskade utsläpp trots ökad trafik
Det har skett en förändring mellan de senaste åren och det man ser är en minskning av utsläpp trots att det finns en ökning av trafik på vägarna i landet. Förutom elektrifieringen beror minskningen till stor del på att fler använder biodrivmedel. Att folk valt att gå över till biodrivmedel är mycket på grund av reduktionsplikten som har höjts från år till år sedan 2018. Reduktionspliktens höjning är sedan 2023 pausad för att inte bensin- och dieselpriserna ska bli allt för höga.
Utsläppsförändring 2021-2022 | |
---|---|
Trafikökning | +350 000 ton |
Energieffektivare fordonsflotta | -320 000 ton |
Biodrivmedel och el | -750 000 ton |
Total förändring utsläpp | -720 000 ton |
Bild och statistik är hämtad från Trafikverket. Siffrorna kan komma att ändras och den officiella statistiken kommer att publiceras av Energimyndigheten i december 2023.
Försäljningsökning vs utbyggnad av ladduttag
Eftersom att allt fler nyregistrerade bilar är eldrivna har koldioxidutsläppen från personbilar haft en generell minskning. Av alla nyregistrerade personbilar, år 2022, var hela 54% av dessa laddbara bilar. Det är en positiv ökning från året innan då det var ca. 43%. EU:s skärpta krav från 2022 kräver en sänkning på 55% av utsläppen från personbilar och lätta fordon, till 2030. Det finns också en önskan och förhoppning om att nå 0 vid år 2035. Bilden nedan visar statistik från Trafikverket som visualiserar fördelningen av nyregistrerade personbilar 2022 fördelat på drivmedel. Laddinfrastrukturen har ännu inte hunnit ikapp försäljningsökningen och Sverige hamnar i bottenplacering i Europa enligt nya rapporter om utbyggnaden för laddstationer.
WLTP
Tidigare har Europa haft en test-körcykel som kallats NEDC, som beräknar och bestämmer testvärden. Testet utvecklades för att kunna mäta värden som bränsleförbrukning, föroreningar och koldioxidutsläpp i olika regioner i Europa. Testmetoden har med teknikens utveckling känts föråldrad, så en ny körcykel togs fram. Den nya testmetoden för körning WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), som infördes 2018, ger en bättre representation av den verkliga körningen. WLTP beräknar körfaser, stopp, acceleration och bromsfaser.
Mål 2030 och 2045
Ett av de uppsatta klimatmålen för 2030 är att utsläppen av växthusgaser måste minska med minst 63%. Målet för 2045 är att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser alls till atmosfären. Enligt Naturvårdsverket kan målet på 70% minskade utsläpp nås, om man utgår från de politiska beslut som tagits i mars 2022, exempelvis rörande reduktionsplikt, gröna investeringar, energieffektivisering laddinfrastruktur och mer.
En effektivisering av fordon kan hjälpa för att det inte ska vara en lika stor målkonflikt mellan produktionen och elektrifieringen. Om batterierna utvecklas så produktionen kan bli mindre påfrestande för klimatet så har man kommit en lång bit på vägen. Med renare teknik kan man förbättra energilagringen och därmed också minska målkonflikter för framtiden.
Behövs mer
Processen rör sig inte tillräckligt fort trots den positiva minskningen och det krävs en påskyndning av elektrifieringen och flera variabler för att nå klimatmålen. Det kommer krävas mer biodrivmedel för framtiden för att verkligen ha chans att nå 2023-klimatmålen. Elektrifieringen ger en lovande start för att nå målen men ännu finns det många variabler som måste förbättras och påskyndas.
Ladda smart och enkelt
Är du sugen på att kliva in i förarsätet på en elbil? Då kanske någon av dessa 20 nya elbilar är intressanta för dig? När det väl blir din tur att kliva över till eldrift är det nästan en förutsättning att du installerar en laddbox i anslutning till din parkering. Laddboxen låter dig att ladda när bilen står oanvänd. Och om du önskar får kan du även timea in dygnets billigaste timmar med hjälp av smart schemaläggning. På elbilsvaruhuset.se hittar du marknadens bästa laddboxar, komplett med installation och grön teknik bidrag (så du bara betalar halva priset). Vill du lära dig mer om elbilsladdning? Hör av dig redan idag!