Hur fungerar elbilar i vinterkyla?
Att köra elbil på vintern kommer med sina utmaningar. Kylan påverkar elbilens batteri, vilket minskar dess räckvidd med upp till 30–40% jämfört med sommartid. Batteriets kapacitet påverkas av temperatur och energiförbrukningen ökar på grund av värmesystemen. Tester i Norrbotten har visat att elbilar startar lika bra som fossildrivna bilar även i extrem kyla, men kräver planering för längre körsträckor.
Kyla påverkar räckvidden – så mycket kan du förlora
Elbilar blir allt vanligare i Sverige, men kallt väder kan ställa till det för batteriernas prestanda. Tester visar att vinterkylan kan minska räckvidden med 14–26%, även för bilar som värmts upp i garage. Om bilen står utomhus över natten blir förlusterna ännu större.
Enligt Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige får köpare sällan information om hur kyla påverkar räckvidden, vilket kan leda till frustration och räckviddsångest. Eftersom WLTP-testvärden baseras på ideala förhållanden, är det viktigt att förstå hur klimatet i Sverige kan förändra elbilens kapacitet.
Vanliga utmaningar med elbil på vintern
När man kör elbil på vintern så går det åt mer ström än den gör på sommaren, det blir därför än viktigare att planera inför resan. När det är kallt går det mer ström till att värma elbilens kupé och själva batteriet vilket i sin tur påverkar elbilens räckvidd. Därför kan det vara klokt att förvärma elbilen med ström från elnätet. Det blir även en större friktion mot snön. När det blir verkligt kallt, runt -20°C, blir luften tjockare, vilket ökar luftmotståndet som påverkar bilens räckvidd.
- Reducerad räckvidd: Uppvärmning och kallt väder kräver mer energi.
- Laddningstid: Kalla batterier laddas långsammare.
- Väglag: Snö och slask ökar rullmotståndet och påverkar strömförbrukningen.
- Däckskifte: Vinterdäck bidrar också till ökat rullmotstånd.
- Sensorproblem: Is och snö kan blockera kameror och sensorer.
Få ut längsta räckvidden när det är kallt
Det är allmänt känt att kyla och snö påverkar elbilsbatteriet och minskar elbilens räckvidd, men det finns en del saker du kan göra för att maximera räckvidden vid kyla för att ändå få ut så mycket som möjligt. Nedan kommer några tips på vad du själv kan göra.
- Ladda innan avfärd – Ett tips är att ladda elbilen precis fram tills det är avfärd, om elbilsbatteriet är varmt är det effektivare än när det är kallt.
- Värm upp bilen innan – Passa även på att använda energin från elnätet och värm därför upp bilen i samband med laddningen.
- Parkera bilen under tak – Det kan hjälpa att parkera bilen i ett garage eller under tak, då håller sig batteriet varmare från början.
- Anpassa körhastighet – En elbil förbrukar mer el vid höga hastigheter och därför kan det gynna räckvidden att köra lite långsammare. Att sänka hastigheten kan öka räckvidden med flera mil.
- Klä dig varmare – Det drar mycket el att värma upp bilen med rattvärmare och kupévärmare. Klär man på sig ordentligt och sänker några grader kan man öka räckvidden med kilometer.
- Kontrollera däcktryck: Med lågt lufttryck i däcken får bilen sämre väggrepp vilket kortar räckvidden.
Fakta från vintertester
I projektet “Lika bra med celler-i” har tester visat att elbilar startar minst lika väl som fossildrivna bilar i temperaturer ner till -35°C. Uppvärmning drar cirka 5–6 kW vid kallt väder, men elbilar klarar att pendla även under de kallaste månaderna med rätt hantering. Att ha elbil på vintern är
Vilka elbilar fungerar bäst i kyla?
Tesla Model S Standard är den bästa elbilen på vintern med längst uppnådd räckvidd på 530 km, enligt världens största räckviddstest för elbilar från Norska NAF och M Motor. I testet kördes 29 olika elbilar i vinterförhållanden tills de stannade. Toyota bZ4x är den sämsta elbilen på vintern med en försämrad räckvidd på 36% mot WLTP. Följande tabell visar de 10 modeller med högst uppnådd räckvidd.
Placering | Modell | WLTP räckvidd | Uppnådd räckvidd | Avvikelse i % |
---|---|---|---|---|
1 | Tesla Model S Standard | 634 km | 530 km | -16,40% |
2 | Tesla Model X Plaid | 543 km | 444 km | -18,23% |
3 | BMW i4 eDrive40 | 565 km | 434 km | -23,19% |
4 | NIO ET7 | 580 km | 434 km | -25,17% |
5 | BMW i7 xDrive60 | 595 km | 424 km | -28,74% |
6 | Mercedes EQE 300 | 614 km | 409 km | -33,39% |
7 | Byd Han | 521 km | 406 km | -22,07% |
8 | Nissan Ariya 2WD | 533 km | 400 km | -24,95% |
9 | Voyah Free | 501 km | 391 km | -21,96% |
10 | Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt | 515 km | 389 km | -24,47% |
Hur ska du tänka i vinter
Att köra elbil på vintern handlar om planering och anpassning. Genom att förvärma bilen, sänka hastigheten och optimera laddningen kan du njuta av elbilens fördelar även i det svenska vinterklimatet. Med rätt förberedelser är elbilar mer än ett hållbart val, de är också praktiska året om.
Det bästa sättet att stå rustad för den vardagliga körningen är med en laddbox hemma, exempelvis en Zaptec Go eller Easee Charge Lite. Med funktioner som schemalagd laddning kan du se till att ladda bilen så nära inpå din planerade avresa som möjligt. Har du en längre resa planerad så kan det vara klokt att ge sig ut förberedd, här kan du läsa vår kompletta guide om snabbladdare. Du har hamnat på ett intressant ämne, vi rekommenderar följande läsning till dig: