fbpx

Laddkablar

Det finns flera faktorer som är avgörande för att din laddbox ska fungera optimalt och för att din bil ska laddas så effektivt som möjligt. Du behöver bland annat se till att laddboxens effekt går hand i hand med strömförningen i ditt hus, men du måste också se till att du väljer rätt laddkabel. Att välja laddkabel kan låta som en svår uppgift, men sanningen är att det är enklare än man kan tro.

Oavsett om du har en laddbox installerad hemma eller inte kommer du behöva välja en laddkabel. Med en laddkabel kommer det att bli möjligt för dig att ladda bilen på bästa sätt, även när du befinner dig hemifrån och är ute på vägarna. Vi erbjuder kabel till laddbox från kända och populära varumärken, bland annat DEFA eConnect, CTEK och Charge Amps. Läs mer

Alternativ

Filters
DEFA eConnect laddkabel

Ladduttag och kablar

Laddkablar kommer i många olika former och med olika egenskaper. För att du ska veta vilken laddkabel du behöver måste du först ta reda på vilket ladduttag du har. Det gäller inte bara uttaget i laddboxen, utan även uttaget i din bil. Idag är alla laddboxar utrustade med uttag Typ 2, vilket är ett standarduttag som återfinns på ca 99 % av alla laddboxar som är försedda med löstagbar kabel.

Beroende på årsmodell, elbil eller laddhybrid kan dock uttaget i bilen variera, även om Typ 2 är främst förekommande även här. På äldre bilar är det vanligast med Typ 1.

eConnect laddkabel

Kabelns längd 

Vilken längd du ska välja på kabeln beror främst på hur långt avstånd det är mellan uttag på bilen och laddboxen. Se till att du mäter upp avståndet för att se vilken längd som passar dig bäst. Observera att längden inte har någon betydelse för laddningstiden, utan är en fråga om ren bekvämlighet. I Sverige är det vanligast med 5-7,5 meter och kabel Typ 2 20 A.

Amperestyrka

Utöver längd behöver du också fundera på amperestyrka. När du väljer kabel utifrån detta är det främst för att säkerställa att laddboxens laddstyrka kan levereras till bilen på bästa sätt. Enkelt förklarat kan man säga att en laddbox på 16A inte heller kommer kunna leverera mer än 16A till din bil och då räcker en kabel med samma amperestyrka. Det går att välja en kabel med högre amperestyrka än laddboxen, men kom ihåg att en “större” kabel också innebär en större vikt. Tunga kablar kan lätt bli otympliga.

Installation
Laddbox installation

Installation

Laddkabeln är enkel för dig att ta med dig, så att du kan ladda bilen på laddstationer eller när du befinner dig hemifrån och inte har tillgång till din fasta laddbox. Dessa kablar kräver ingen installation, mer än att du kopplar in dem till bilen. Ska du däremot montera en laddbox hemma behöver din Installation utföras av en behörig och certifierad elinstallatör.

Orsaken till detta är helt enkelt för att en ny elledning kommer att dras mellan laddboxen och säkringsskåpet i ditt hem. Att försöka installera en laddbox på egen hand är ingenting du bör ge dig in på. Ett litet misstag kan få förödande konsekvenser, t.ex. om säkringen blir överhettad och orsakar brand. Ta hjälp av en certifierad elinstallatör så kan du känna dig trygg med din laddbox.

Vanligaste frågor

För din laddkabel kan det vara viktigt att hålla koll på de olika kontakterna som finns på marknaden.

Till att börja med finns det Typ 1 eller Typ 2 som används för normalladdning (AC), vilket är det du kommer ha för din hemmaladdning. Typ 1 används för 1-fas växelström och kan ladda upp till 7,4 kW (230V/32A). Typ 2 är mer flexibel, med den kan du ladda både växel- och likström såväl som 1-fas eller 3-fas.

Om du laddar din bil på bensinmack kan du stöta på kontakt-typ CCS eller CHAdeMO då de brukar användas för snabbladdning (DC). Dessa är ofta väldigt dyra men fördelen är att du kan korta ner laddtiden från 6 timmar till ca 20 minuter. CCS står för Combined Charging System och är två extra kontaktpunkter som sitter under Typ 2-uttaget. När dessa två används går laddningen enkelt över till snabbladdning som klarar av 125A med en laddningseffekt på 50kW. CHAdeMO har samma effekt och klarar samma ampere, men uttaget sitter istället bredvid ett Typ 1- eller 2-uttag.

Den europeiska standarden är Typ 2 och CCS, är din elbil köpt och tillverkade i Europa så är det en sådan kabel du har fått med.

Den europeiska standarden är Typ 2 och CCS och förmodligen är det just dessa som din elbil är kompatibla med. Vissa bilar har Typ 1 kabel och då kan du behöva ha en kabel som har Typ 1 i ena änden, och Typ 2 i andra änden, så att den passar både din bil och laddboxen.

När det kommer till snabbladdare är det CCS som i de flesta fall kommer passa din bil. CHAdeMO är den japanska standarden och förekommer främst bland asiatiska bilar.

En lastbalanserare är en liten säkerhetsenhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att den känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset.

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedan går in i huset och startar tvätt- och diskmaskin, så sänker laddboxen laddeffekten. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till dina övriga energibehov.

Utan en lastbalanserare hade laddboxen fortsatt att ladda på samma effekt vilket hade riskerat ett överbelastat elsystem, oftast är det då ”proppen går”, men i värsta fall kan det leda till brand. Med en lastbalanserare behöver du inte tänka på att sätta i eller dra ut laddsladden när du gör olika hushållsaktiviteter, utan det räcker med att sätta in den direkt när du kommer hem.

Läs mer om lastbalanserare här

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar det alltid av säkerhetsskäl.

Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

De flesta hem i Sverige är säkrade mellan 16 – 25 Ampere. Med lastbalansering behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som din bil laddar så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.

Elförbrukning utan lastbalansering

Graf över total elförbrukning utan lastbalansering

Elförbrukning med lastbalansering

Graf över total elförbrukning med lastbalansering
Easee lastbalanserare Enegic

Lastbalanserare Enegic

Easee lastbalanserare Equalizer

Lastbalanserare Equalizer

Så kollar du om du har RJ12 eller RJ45-port

1. Kontakta din elleverantör

Ring din elleverantör och fråga om du har porten HAN RJ12 eller RJ45. Och om du har, bekräfta att den är/blir aktiverad. Detta brukar ta 2-3 dagar att få utfört.

2. Titta på din elmätare

Du kan själv kolla i ditt fasadskåp om du har någon av dessa två portar. Ofta finns de bakom en liten gummiflärp som skyddar dem. Porten ser ut som en vanlig nätverkskabel (sådan som du har till din router till ditt WI-FI hemma). Ofta sitter den dock bakom ett litet gummilock.

HAN port RJ12 RJ45

Exempel på elmätare och dess HAN-port placering :

En lastbalanserare är en liten enhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att laddboxen den  känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset. 

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedna går in i huset och sätter igång tvättmaskinen och diskmaskinen, så sänker laddboxen laddeffekten. Utan en lastbalansering finns risk att huvudsäkringar löser ut pga överbelastning. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till när det passar dig och ditt hus andra energibehov.

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar alltid att installera en lastbalanserare av säkerhetsskäl.
Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

Dessutom behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som du ser till att du laddar din bil så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.