
Hur fungerar V2G? – Vehicle to Grid
Ett kanske inte okänt begrepp som kommer att bli allt vanligare i framtiden är V2G. V2G står för Vehicle to
Det finns flera faktorer som är avgörande för att din laddbox ska fungera optimalt och för att din bil ska laddas så effektivt som möjligt. Du behöver bland annat se till att laddboxens effekt går hand i hand med strömförningen i ditt hus, men du måste också se till att du väljer rätt laddkabel. Att välja laddkabel kan låta som en svår uppgift, men sanningen är att det är enklare än man kan tro.
Oavsett om du har en laddbox installerad hemma eller inte kommer du behöva välja en laddkabel. Med en laddkabel kommer det att bli möjligt för dig att ladda bilen på bästa sätt, även när du befinner dig hemifrån och är ute på vägarna. Vi erbjuder kabel till laddbox från kända och populära varumärken, bland annat DEFA eConnect, CTEK och Charge Amps. Läs mer
Laddkablar kommer i många olika former och med olika egenskaper. För att du ska veta vilken laddkabel du behöver måste du först ta reda på vilket ladduttag du har. Det gäller inte bara uttaget i laddboxen, utan även uttaget i din bil. Idag är alla laddboxar utrustade med uttag Typ 2, vilket är ett standarduttag som återfinns på ca 99 % av alla laddboxar som är försedda med löstagbar kabel.
Beroende på årsmodell, elbil eller laddhybrid kan dock uttaget i bilen variera, även om Typ 2 är främst förekommande även här. På äldre bilar är det vanligast med Typ 1.
Kabelns längd
Vilken längd du ska välja på kabeln beror främst på hur långt avstånd det är mellan uttag på bilen och laddboxen. Se till att du mäter upp avståndet för att se vilken längd som passar dig bäst. Observera att längden inte har någon betydelse för laddningstiden, utan är en fråga om ren bekvämlighet. I Sverige är det vanligast med 5-7,5 meter och kabel Typ 2 20 A.
Amperestyrka
Utöver längd behöver du också fundera på amperestyrka. När du väljer kabel utifrån detta är det främst för att säkerställa att laddboxens laddstyrka kan levereras till bilen på bästa sätt. Enkelt förklarat kan man säga att en laddbox på 16A inte heller kommer kunna leverera mer än 16A till din bil och då räcker en kabel med samma amperestyrka. Det går att välja en kabel med högre amperestyrka än laddboxen, men kom ihåg att en “större” kabel också innebär en större vikt. Tunga kablar kan lätt bli otympliga.
Laddkabeln är enkel för dig att ta med dig, så att du kan ladda bilen på laddstationer eller när du befinner dig hemifrån och inte har tillgång till din fasta laddbox. Dessa kablar kräver ingen installation, mer än att du kopplar in dem till bilen. Ska du däremot montera en laddbox hemma behöver din Installation utföras av en behörig och certifierad elinstallatör.
Orsaken till detta är helt enkelt för att en ny elledning kommer att dras mellan laddboxen och säkringsskåpet i ditt hem. Att försöka installera en laddbox på egen hand är ingenting du bör ge dig in på. Ett litet misstag kan få förödande konsekvenser, t.ex. om säkringen blir överhettad och orsakar brand. Ta hjälp av en certifierad elinstallatör så kan du känna dig trygg med din laddbox.
För din laddkabel kan det vara viktigt att hålla koll på de olika kontakterna som finns på marknaden.
Till att börja med finns det Typ 1 eller Typ 2 som används för normalladdning (AC), vilket är det du kommer ha för din hemmaladdning. Typ 1 används för 1-fas växelström och kan ladda upp till 7,4 kW (230V/32A). Typ 2 är mer flexibel, med den kan du ladda både växel- och likström såväl som 1-fas eller 3-fas.
Om du laddar din bil på bensinmack kan du stöta på kontakt-typ CCS eller CHAdeMO då de brukar användas för snabbladdning (DC). Dessa är ofta väldigt dyra men fördelen är att du kan korta ner laddtiden från 6 timmar till ca 20 minuter. CCS står för Combined Charging System och är två extra kontaktpunkter som sitter under Typ 2-uttaget. När dessa två används går laddningen enkelt över till snabbladdning som klarar av 125A med en laddningseffekt på 50kW. CHAdeMO har samma effekt och klarar samma ampere, men uttaget sitter istället bredvid ett Typ 1- eller 2-uttag.
Den europeiska standarden är Typ 2 och CCS, är din elbil köpt och tillverkade i Europa så är det en sådan kabel du har fått med.
Den europeiska standarden är Typ 2 och CCS och förmodligen är det just dessa som din elbil är kompatibla med. Vissa bilar har Typ 1 kabel och då kan du behöva ha en kabel som har Typ 1 i ena änden, och Typ 2 i andra änden, så att den passar både din bil och laddboxen.
När det kommer till snabbladdare är det CCS som i de flesta fall kommer passa din bil. CHAdeMO är den japanska standarden och förekommer främst bland asiatiska bilar.
Håll dig uppdaterad på allt vad elbil heter. ”Vilka är egentligen årets bästa elbilar?” ”Vad spelar det för roll vilken laddkabel jag väljer?” eller ”Hur drar jag ned på kostnaderna när jag laddar min elbil?” dessa och många andra frågor hittar du svaren på i våra artiklar. Här nedan hittar du våra senaste artiklar.
Ett kanske inte okänt begrepp som kommer att bli allt vanligare i framtiden är V2G. V2G står för Vehicle to
Bli en del av miljörevolutionen med den smidiga Bower-appen. Bower belönar helt enkelt dig som återvinner dina förpackningar. I det
Att bo i en bostadsrättsförening ska inte vara ett hinder för att kunna ladda sin elbil i anslutning till bostaden.
Copyright © 2023 Elbilsvaruhuset.se i Sverige AB.
Cookie | Varaktighet | Beskrivning |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Om du har fler än en elbil är det självklart att ni vill kunna ladda båda elbilarna samtidigt. I produkten finns en inbyggd dynamisk lastbalanserare som gör att den reglerar effekten två uttagen laddar på beroende på om det är en eller två bilar som laddar. Därför har vi tagit fram ett standardpaket för om ni har två elbilar:
Tillägg
Regeringen eller Skatteverket har ännu inte informerat om hur framtiden för det gröna skatteavdraget kommer se ut. Vi har således ingen information om det kommer fortsätta under 2023 eller inte. Det finns en risk att avdraget tas bort, vilket skulle innebär att avdraget inte är berättigat och fulla priset behöver betalas.
Det nya gröna skatteavdraget trädde i kraft den 1 januari 2021 och gäller för alla installationer som slutförts mellan den 1 januari 2021 och den 31 januari 2023. För att kunna ta del av bidraget gäller det att din installation är betald innan den 31 december 2022.
För våra kunder ska känna sig trygga garanterar vi att om en order inkommer till oss senast 12:00 den 9 december 2022, kan vi säkerställa att vi hinner installera din laddbox innan sista ansökningsdag.
Det är viktigt att notera att nuvarande bestämmelser visar att privatpersoner bär ansvaret för betalningen och behöver själva se till att betalningen sker innan tidsfristen om det förmånliga skatteavdraget vill utnyttjas.
Branschen utgår idag från att regeringen kommer behålla skatteavdraget precis som det är utformat idag. Görs det inte kan det innebära att ditt köp blir dyrare då skatteavdraget inte längre kommer kunna nyttjas ifall installationen sker efter den 31 januari 2023.
Priset för vår standardinstallation inkluderad i priset. Denna kostnad täcker över 90% av alla våra installationer.
Alla delar av standardinstallation ovan ingår även i uppgraderingen till 22kW.
Du har möjlighet att uppgradera och framtidssäkra din laddbox till 22 kW (32 A trefas). Vid en uppgradering behövs det en grövre kabel som kostar mer än den som ingår i vår standardinstallation.
Det är alltså inte ett måste att ha 35 A huvudsäkring för att öka din effekt över 11kW. 35A är nödvändigt för att få ut 22 kW laddningseffekt men även med en huvudsäkring på 25 A kommer du att märka en skillnad med detta paket.
Du väljer till denna uppgradering i samband med ditt köp av laddbox.
När du väljer att även köpa till installation så får du möjlighet att ta del av ett statligt bidrag för grön teknik. Bidraget motsvarar 50% av det totala beloppet och appliceras automatiskt på din beställning.
Då vi vet att många av våra kunder har tidspress och kan få oväntad leverans av sin elbil tidigare än beräknat har vi nu valt att kunna erbjuda en express leverans och installation för de som önskar få sin box installerad snarast möjligt.
Express leverans innebär att våra installatörer måste lägga om sitt veckoschema och prioritera denna installation före andra. Därav den extra kostnaden för att snabbt få den installerad. Express innefattar i nuläget enbart Stockholm, Göteborg och Malmö regionen och innebär att du har en box installerad inom 5 arbetsdagar från det att ordern är lagt (innan 07:00 samma dag)
Du beställer en elbilsladdare med installation på vår hemsida.
Du får en orderbekräftelse på din mail med installationsformulär.
Du blir kontaktad av en installatör och bestämmer tid för installation.
En lastbalanserare är en liten säkerhetsenhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att den känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset.
Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedan går in i huset och startar tvätt- och diskmaskin, så sänker laddboxen laddeffekten. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till dina övriga energibehov.
Utan en lastbalanserare hade laddboxen fortsatt att ladda på samma effekt vilket hade riskerat ett överbelastat elsystem, oftast är det då ”proppen går”, men i värsta fall kan det leda till brand. Med en lastbalanserare behöver du inte tänka på att sätta i eller dra ut laddsladden när du gör olika hushållsaktiviteter, utan det räcker med att sätta in den direkt när du kommer hem.
Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar det alltid av säkerhetsskäl.
Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.
De flesta hem i Sverige är säkrade mellan 16 – 25 Ampere. Med lastbalansering behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som din bil laddar så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.
Har du en elmätare som har märket Kamstrup så fungerar lastbalanserare Equalizer om man lägger till en Kamstrup-Modul. Observera att det måste stå ”omnipower” på din Kamstrup-Elmätare för att det ska fungera. Se bild.
Har du en Kamstrup-Elmätare där ”omnipower” INTE står med så kommer du att behöva välja en lastbalanserare Enegic.
Ring din elleverantör och fråga om du har porten HAN RJ12 eller RJ45. Och om du har, bekräfta att den är/blir aktiverad. Detta brukar ta 2-3 dagar att få utfört.
Du kan själv kolla i ditt fasadskåp om du har någon av dessa två portar. Ofta finns de bakom en liten gummiflärp som skyddar dem. Porten ser ut som en vanlig nätverkskabel (sådan som du har till din router till ditt WI-FI hemma). Ofta sitter den dock bakom ett litet gummilock.
Exempel på elmätare och dess HAN-port placering :
En lastbalanserare är en liten enhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att laddboxen den känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset.
Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedna går in i huset och sätter igång tvättmaskinen och diskmaskinen, så sänker laddboxen laddeffekten. Utan en lastbalansering finns risk att huvudsäkringar löser ut pga överbelastning. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till när det passar dig och ditt hus andra energibehov.
Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar alltid att installera en lastbalanserare av säkerhetsskäl.
Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.
Dessutom behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som du ser till att du laddar din bil så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.