fbpx

StjärnbetygRing 08-502 350 61 för personlig rådgivning

Våra kunder säger
När ser vi självkörande bilar på svenska vägar?

När ser vi självkörande bilar på svenska vägar?

självkörande elbil

Racet för att lansera självkörande bilar har redan börjat hos biltillverkarna och en spännande framtid är att väntas. Ännu tycks inte revolutionen av självkörande bilar ha exploderat men det återstår att se vad som kommer härnäst. Något som bara varit en framtidsvision för ett par år sedan lutar nu mot att bli framtidens verklighet. Den stora frågan som många ställer sig är vad för- och nackdelarna är med självkörande bilar. Hur kommer det att fungera och vilka utmaningar finns det för denna utveckling? Och såklart, när ser vi självkörande bilar på svenska vägar?

Hur fungerar självkörande bilar?

sjalvkorande bilar
Bild: Thisisengineering, Unsplash

Ett självkörande fordon är precis som det låter, ett fordon som körs utan en människa eller direkt mänsklig insats. Istället för mänskliga sinnen använder självkörande bilar sensorer, kameror, radar och GPS-system för att kunna navigera och styra sig självt. Kamerorna i självkörande bilar kan läsa av trafikskyltar, trafikljus och även trafikanter som är i närheten av fordonet. 

Sensorerna och radarn på fordonet används för att kunna läsa av och ta in omgivningen runt bilen. Sensorerna skickar upp signaler till fordonets system att agera utefter vad de tagit in. Tekniken ska kunna bedöma och avgöra avstånd till andra fordon och runtliggande objekt och därmed väja eller bromsa in vid behov. GPS-systemet i framtidens bilar är till för att ta den resande från punkt A till B.

De självkörande fordonen, även kända som autonoma fordon, ska vara miljövänligare, säkrare och smartare än en bil med en människa bakom ratten. Med toppmodern teknologi är vi nu inne i en stor förändring för bilindustrin. Det finns delvis autonoma bilar, det vill säga bilar som har exempelvis förarassistans, men i dessa krävs fortfarande att en mänsklig person är närvarande i fordonet. Tekniken måste utvecklas till den grad att en självkörande bil ska hantera både lågt- och högt trafikerade vägar och allt som kan finnas i omgivningen. 

Olika nivåer av automatik

Självkörande bilar finns redan, mer eller mindre, och det finns olika nivåer av vad som anses göra ett fordon självkörande. Alla nivåer av autonomisering förutom den femte kräver fortfarande att en människa finns till hands bakom ratten vid behov. 

  1. Farthållare – bilen kan med hjälp av farthållare bromsa in, accelerera och hålla en hastighet. 
  2. Lätt självkörande – i enkla förhållande kan bilen någorlunda köra på egen hand.
  3. Lätta förhållanden – bilen är självkörande i lätta förhållanden, exempelvis landsvägar men inte stadskörning.
  4. Högt självkörande – bilen är utvecklad för att kunna köra sig själv i alla förhållande, lätta som svåra.
  5. Helt självkörande – det behövs ingen människa bakom ratten, fordonet kör sig självt med hjälp av data och teknik och kan hantera alla olika förhållande och helt själv navigera oberoende omgivning.

När kom första självkörande bilarna?

sjalvkorande bussar
Bild: Daesun Kim, Unsplash

Det görs idag flera tester med självkörande bilar i världen, med utvecklingen har det blivit möjligt att testa olika varianter och att förbättra de som finns. Men självkörande bilar har det experimenterats på redan sedan 1920-talet. Idag finns det redan bussar i storstäder som både Stockholm och Göteborg som är självkörande. Bussen som trafikerar Barkarby är faktiskt världens första reguljära buss i linjetrafik. Det kan göra mycket för kollektivtrafiken om detta etableras i fler städer runt om i Sverige. Fler städer har börjat processen för att få in självkörande bussar i kollektivtrafiken redan och allt fler blir det. 

Många vill med på resan 

De stora företagen har gjort tester på olika självkörande bilar och har också redan lyckade resultat. Många kända elbilstillverkare så som Tesla och Volvo har redan börjat tävlingen om vem som lanserar den första riktigt självkörande bilen på marknaden. Redan 2015 var det på tal från Elon Musk att Tesla skulle lansera en självkörande bil. Det fanns en tro och förhoppning om att ha lanserat många självkörande bilar på marknaden runt år 2018. Planerna fick sig dock en törn när det skedde en olycka i Arizona där en av Ubers självkörande Volvo-bilar körde på en fotgängare som sedan omkom. Det är en mycket komplex teknik i en självkörande bil och det krävs att den behärskas och förstås till fullo innan planerna för framtiden kan fortskrida i den hastighet som önskas från många. 

Volkswagen har också framtidstankar på hur en självkörande bil hade kunnat se ut. Volkswagen har presenterat Gen.Travel som skulle kunna bli en självkörande bil som tar passagerare från dörr till dörr. De har funderingar på en fullständigt autonom bil på högsta nivå. Tanken som Volkswagen har med Gen.Travel är att så småningom kunna ersätta kortdistansflyg. Mycket av interiören som de funderar och föreställer sig är allt från konferensbord, möjlighet till att göra sätena till sovplats och även anpassa efter barnfamiljer. Med andra ord ett fordon med mycket olika bekvämlighetsaspekter. Gen.Travel är inget som ska tillverkas eller produceras, utan är mer en tanke för att ge kunder och de själva en inblick i vad som kan komma för framtiden och hur den kan te sig. 

Är självkörande bilar säkrare?

Självkörande bilar kan revolutionera hela framtiden men bromsas av en faktor som är viktig för hela samhället. Nämligen säkerheten. Frågan som är mest diskuterad i ämnet är vem som bär ansvaret. Innan den frågan är löst är utvecklingen för framtidens bilar bromsad. Med en människa bakom ratten är det enklare att ställa någon till svar och hålla en eller flera personer ansvariga. Men vem hålls ansvarig vid en olycka med en självkörande bil?

Trots att det finns många positiva aspekter med självkörande bilar som framtidens bilar, så finns det många håll att se det ifrån och bedöma det på. Det finns många utmaningar som måste tas i beräkning innan alla produktioner startar. Utvecklingen av den nya teknik som används för denna typ av självkörande fordon är mycket kostsam och det blir då en stor investering för samhället. Det är en mycket dyr teknik som ännu inte är helt färdigutvecklad. 

Även varumärkena, alltså biltillverkarna, kan ta skada rent ekonomiskt om deras varumärke får ett dåligt rykte eller anseende vid exempelvis olyckor. När en situation eller olycka inträffar finns det ingen individ att lägga skulden på, utan hela skulden hamnar på tillverkarna av fordonet. Det finns även aspekten där behovet av förare minskar och därmed också arbetstillfällen för folk. Det finns många som är skeptiska till en framtid med självkörande bilar. 

Oavsett om det är en smart innovation så är det inte alla som känner sig bekväma med den. En självkörande bil kan ses som en robot och därmed kännas opålitlig av många. Det finns en risk för systemfel som kan orsaka kaos. Tillverkarna av dessa “robotar” har dock talat lovande om säkerheten i dessa fordon då teknologin i dem är så pass avancerad och utvecklad.  

Fördelar med självkörande bilar

Det jobbas ständigt på att arbeta fram bättre modeller av självkörande bilar på marknaden. Även om det finns de som är skeptiska så finns det många fördelar med ett självkörande fordon. 

  • Kollektivtrafiken: fler kan få tillgång till kollektivtrafiken. 
  • Spara: lönekostnader för en chaufför tas bort
  • Miljö: en bil som är självkörande har en teknik som gör att du kan ställa in körningen så att den blir så miljövänlig och jämn som möjligt.
  • Mänskliga faktorn försvinner: den mänskliga faktorn ligger bakom de flesta trafikolyckor som inträffar. Självkörande bilar är opåverkade av mänskliga beteenden som exempelvis stress, alkoholmissbruk eller trötthet. Över 90% av alla trafikolyckor orsakas av den mänskliga faktorn.
  • Självkörande fordon distraheras inte: en maskin distraheras inte av faktorer som ljus eller ljud vid körandet som en människa kan. Det minskar drastiskt risken för olyckor.

Framtidens transport

Det kommer troligtvis dröja flera år innan autonoma bilar har blivit en del av vardagen, men utvecklingen är på väg. Beslut och vems som ska stå för ansvaret behöver tas och tekniken i dessa bilar måste vara helt färdigutvecklad för att konsumenter och samhället ska kunna lite på att detta är ett säkert alternativ för framtiden. Utvecklingen är redan så långt framskriden att självkörande bilar har blivit en verklighet istället för en fantasi eller vision. Elbilarna blir smartare för varje dag som går, 2023 kommer en rad nya spännande elbilar. Elbilar som behöver laddas. Vi på elbilsvaruhuset.se vågar påstå att vi är experter på området elbilsladdning, hela vägen från val av elbilsladdare och tillbehör till installation på din parkering. Vi sitter inte längre än ett samtal eller meddelande bort varje vardag, året runt!

lisa copywriter
Lisa Persson Copywriter
Kom igång och ladda din bil idag!
Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!
Senaste artiklar
Marknadens mest prisvärda elbilsladdare

Sveriges mest prisvärda elbilsladdare installerad och klar när det passar dig!

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Nav bar

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Få offert – Form Test

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Få offert – Publik Laddare

Prata med en expert

Gratis rådgiving / Om Oss
greenely-kampanj

Tillsammans med Greenely kan vi på elbilsvaruhuset erbjuda marknadens bästa pris på installerad Zaptec Go. För att ta del av erbjudandet krävs det att man är eller blir en aktiv kund hos Greenely och kopplar upp laddboxen i Greenely-appen inom 30 dagar från installation.

Greenelys timprisavtal baseras på de faktiska priserna på elmarknaden, vilket innebär att du får du en laddningsplan som visar hur mycket du sparar, när ditt fordon kommer att laddas och när den kommer att vara pausad. Det vill säga vi optimera din energianvändning för att spara pengar

Genom att ansluta din elbil med Greenelys smarta elbilsladdning kan du spara upp till 50 % på dina laddningskostnader.

Ta del av dagens och morgondagens spotpriser och se din estimerade faktura direkt i appen.

Vi säger upp ditt gamla elavtal och fixar ett smidigt byte till Greenely

Villkor för kampanjen:

För att ta del av erbjudandet krävs det att man är eller blir en aktiv kund hos Greenely och kopplar upp laddboxen i Greenely-appen inom 30 dagar från installation.

I vår checkout fyller du i om du är ny eller befintlig Greenely-kund.

  • Vill du registrera dig som ny Greenely-kund kan du enkelt registrera dig till Greenely i kassan när du beställer laddbox.
  • För befintliga Greenely-kunder anger man sitt kundnummer i kassan.

Efter installation är genomförd kopplar du upp laddboxen mot Greenelys app och kan börja ladda smart. I samband med installation kommer du få instruktioner om hur du kopplar upp laddboxen. I samband med att du väljer att byta till Greenely säger Greenely upp ditt gamla elavtal och fixar ett smidigt byte till Greenely.

Kampanjpriset innebär en rabatt på 3 000 kr innan avdrag, (1 500 kr efter avdrag). Om din laddbox inte har blivit uppkopplad mot Greenelys app 30 dagar efter installationen anses rabatten ogiltig och du blir fakturerad mellanskillnaden till vårt ordinarie pris för Zaptec Go med installation. Detta skulle innebära att den totala kostnaden blir 3 000 kr mer. För att anses vara kvalificerad för rabatten krävs att den installerade laddboxen ska ha blivit uppkopplad mot Greenely-appen någon gång inom 30 dagar från installationsdatumet.

Erbjudandet på Zaptec Go gäller endast med installation.

anslutning till nyhetsbrev elbilsvaruhuset

Koppla upp dig mot vårt nyhetsbrev

Skriv upp dig på nyhetsbrevet och ta del av alla nyheter och få personliga erbjudenden.

Zaptecpaket

Mälarvillans Enkla Elbilspaket
Kvinna laddar elbil hemma med Zaptec Go laddbox
Zaptec Go är en av de mest sålda laddboxarna på marknaden och passar alla typer av elbilar och hus. Detta paket passar för dig som vill ha en prisvärd och snygg laddbox som passar till din laddningsbara bil.
Tillägg
  • Förläng till 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 10M kabel: +500 SEK
  • Färgalternativ: svart, vit, mossgrön, mörkblå, brun

Wallboxpaket

Wallbox paket
Wallbox Pulsar Max
Wallbox Pulsar Max är den laddbox som passar bäst för hus med solceller med hjälp av Eco-Smart Solar EV Charging. Vi har då tagit fram ett paket för om du har både laddningsbar bil och solceller.
Tillägg
  • 7M fast kabel: +500 SEK
  • Endast färgen vit finns i lager

Charge Ampspaket

Rebels dubbla paketet
Charge Amps Aura

Om du har fler än en elbil är det självklart att ni vill kunna ladda båda elbilarna samtidigt. I produkten finns en inbyggd dynamisk lastbalanserare som gör att den reglerar effekten två uttagen laddar på beroende på om det är en eller två bilar som laddar. Därför har vi tagit fram ett standardpaket för om ni har två elbilar:

Tillägg

  • Förläng till 1x 7M kabel: +150 SEK
  • Förläng till 1x 10M kabel: +500 SEK
  • Förläng till 2x 7M kabel: +300 SEK
  • Förläng till 2x 10M kabel: +1000 SEK

Regeringen eller Skatteverket har ännu inte informerat om hur framtiden för det gröna skatteavdraget kommer se ut. Vi har således ingen information om det kommer fortsätta under 2023 eller inte. Det finns en risk att avdraget tas bort, vilket skulle innebär att avdraget inte är berättigat och fulla priset behöver betalas.
 
Det nya gröna skatteavdraget trädde i kraft den 1 januari 2021 och gäller för alla installationer som slutförts mellan den 1 januari 2021 och den 31 januari 2023. För att kunna ta del av bidraget gäller det att din installation är betald innan den 31 december 2022.

För våra kunder ska känna sig trygga garanterar vi att om en order inkommer till oss senast 12:00 den 9 december 2022, kan vi säkerställa att vi hinner installera din laddbox innan sista ansökningsdag.

Det är viktigt att notera att nuvarande bestämmelser visar att privatpersoner bär ansvaret för betalningen och behöver själva se till att betalningen sker innan tidsfristen om det förmånliga skatteavdraget vill utnyttjas.
 
Branschen utgår idag från att regeringen kommer behålla skatteavdraget precis som det är utformat idag. Görs det inte kan det innebära att ditt köp blir dyrare då skatteavdraget inte längre kommer kunna nyttjas ifall installationen sker efter den 31 januari 2023.

Priset för vår standardinstallation inkluderad i priset. Denna kostnad täcker över 90% av alla våra installationer.

Alla delar av standardinstallation ovan ingår även i uppgraderingen till 22kW.

Du har möjlighet att uppgradera och framtidssäkra din laddbox till 22 kW (32 A trefas). Vid en uppgradering behövs det en grövre kabel som kostar mer än den som ingår i vår standardinstallation.

Det är alltså inte ett måste att ha 35 A huvudsäkring för att öka din effekt över 11kW. 35A är nödvändigt för att få ut 22 kW laddningseffekt men även med en huvudsäkring på 25 A kommer du att märka en skillnad med detta paket.

Du väljer till denna uppgradering i samband med ditt köp av laddbox.

När du väljer att även köpa till installation så får du möjlighet att ta del av ett statligt bidrag för grön teknik. Bidraget motsvarar 50% av det totala beloppet och appliceras automatiskt på din beställning.

Då vi vet att många av våra kunder har tidspress och kan få oväntad leverans av sin elbil tidigare än beräknat har vi nu valt att kunna erbjuda en express leverans och installation för de som önskar få sin box installerad snarast möjligt.

Express leverans innebär att våra installatörer måste lägga om sitt veckoschema och prioritera denna installation före andra. Därav den extra kostnaden för att snabbt få den installerad. Express innefattar i nuläget enbart Stockholm, Göteborg och Malmö regionen och innebär att du har en box installerad inom 5 arbetsdagar från det att ordern är lagt (innan 07:00 samma dag)

En lastbalanserare är en liten säkerhetsenhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att den känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset.

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedan går in i huset och startar tvätt- och diskmaskin, så sänker laddboxen laddeffekten. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till dina övriga energibehov.

Utan en lastbalanserare hade laddboxen fortsatt att ladda på samma effekt vilket hade riskerat ett överbelastat elsystem, oftast är det då ”proppen går”, men i värsta fall kan det leda till brand. Med en lastbalanserare behöver du inte tänka på att sätta i eller dra ut laddsladden när du gör olika hushållsaktiviteter, utan det räcker med att sätta in den direkt när du kommer hem.

Läs mer om lastbalanserare här

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar det alltid av säkerhetsskäl.

Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

De flesta hem i Sverige är säkrade mellan 16 – 25 Ampere. Med lastbalansering behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som din bil laddar så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.

Elförbrukning utan lastbalansering

Graf över total elförbrukning utan lastbalansering

Elförbrukning med lastbalansering

Graf över total elförbrukning med lastbalansering
Easee lastbalanserare Enegic

Lastbalanserare Enegic

Easee lastbalanserare Equalizer

Lastbalanserare Equalizer

Viktigt att känna till kring Kamstrup Elmätare

Har du en elmätare som har märket Kamstrup så fungerar lastbalanserare Equalizer om man lägger till en Kamstrup-Modul. Observera att det måste stå ”omnipower” på din Kamstrup-Elmätare för att det ska fungera. Se bild.

Kamstrup omnipower

Har du en Kamstrup-Elmätare där ”omnipower” INTE står med så kommer du att behöva välja en lastbalanserare Enegic.

Så kollar du om du har RJ12 eller RJ45-port

1. Kontakta din elleverantör

Ring din elleverantör och fråga om du har porten HAN RJ12 eller RJ45. Och om du har, bekräfta att den är/blir aktiverad. Detta brukar ta 2-3 dagar att få utfört.

2. Titta på din elmätare

Du kan själv kolla i ditt fasadskåp om du har någon av dessa två portar. Ofta finns de bakom en liten gummiflärp som skyddar dem. Porten ser ut som en vanlig nätverkskabel (sådan som du har till din router till ditt WI-FI hemma). Ofta sitter den dock bakom ett litet gummilock.

HAN port RJ12 RJ45

Exempel på elmätare och dess HAN-port placering :

En lastbalanserare är en liten enhet som installeras vid din elcentral alternativt din elmätare. I korthet innebär det att laddboxen den  känner av elförbrukningen i realtid och fördelar effekten till laddboxen så att du inte överstiger vad du har tillgängligt i huset. 

Detta innebär att om du exempelvis startar elbilsladdningen och sedna går in i huset och sätter igång tvättmaskinen och diskmaskinen, så sänker laddboxen laddeffekten. Utan en lastbalansering finns risk att huvudsäkringar löser ut pga överbelastning. Det gör också att du lättare kan styra laddningen till när det passar dig och ditt hus andra energibehov.

Det är inget krav med lastbalaserare. Men vi rekommenderar alltid att installera en lastbalanserare av säkerhetsskäl.
Elbilsladdning är väldigt kraftfullt och det är av den anledningen det krävs en certifierad elektriker för installationen. Av samma anledning rekommenderar vi att du installerar en lastbalanserare och säkerställer att din huvudsäkring inte går medan du laddar bilen.

Dessutom behöver du inte höja din huvudsäkring och betala ett onödigt dyrt elabonnemang varje år samtidigt som du ser till att du laddar din bil så snabbt som möjligt vid varje givet tillfälle.