Ett kanske inte okänt begrepp som kommer att bli allt vanligare i framtiden är V2G. V2G står för Vehicle to grid och är ett koncept som kommer att bli mycket intressant i snar framtid. Med V2G kan du lösa strömförbrukningen under de tuffaste månaderna. Tekniken möjliggör för elbilar att inte bara ta emot energi från elnätet, utan att också kunna lagra och skicka tillbaka energin. Detta innebär flera fördelar för både elbilsägare och elnätsoperatörer och är ett stort steg i riktningen mot framtida hållbara hushåll.
Hur fungerar det?

Vehicle to Grid är en teknologi som möjliggör för elbilar att ladda upp och lagra energi från elnätet, och sedan använda denna energi för att driva hemmet eller sälja den tillbaka till elnätet när efterfrågan är hög. Denna teknologi har skapat potential för att minska beroendet av de fossila bränslena och hålla nere utsläppen av växthusgaser.
Förenklat innebär V2G-tekniken att den lagrade energin i bilbatteriet kan användas till andra ändamål. Genom att koppla upp bilen mot hemmet går det att nyttja batteriets lagrade energi för att driva hushållet. Eftersom elpriserna är lägre under natten går det att ladda upp batteriet under dem timmarna. När efterfrågan är hög och elpriserna är högre kan elbilen sedan användas som en källa till energi för att driva hemmet eller sälja tillbaka till elnätet.
Vad innebär dubbelriktad laddning?
Dubbelriktad laddning innebär att laddningen kan ske i två riktningar. För en elbil kan detta innebära att det går att ladda sitt elbilsbatteri från elnätet och att det sedan även går att ge tillbaks elen vid behov. Du kan alltså använda bostaden för att ge el till din bil och sedan även låta bilen ge el till bostaden.
Möjligheter för V2G
Det finns många fördelar med Vehicle to Grid, speciellt om man jämför med traditionella energisystem. Med den ökade användningen av förnybar energi blir beroendet av fossila bränslen allt mindre. V2G-teknologin öppnar möjligheten att balansera, samt att avlasta elnätet hemma. Det gör det också möjligt för elbilar att laddas med hjälp med solpaneler och från vindkraftverk. På grund av detta så kan luftkvaliteten förbättras och de många växthusgas utsläppen minska.
Med teknologin kan även kostnaderna för el hållas nere. Den ekonomiska nyttan är en stor drivkraft och faktor för Vehicle to Grid teknologin. Elpriserna stiger snabbt i pris när efterfrågan ökar. Teknologin erbjuder en möjlighet att använda sin elbil som en källa till energi när efterfrågan är mycket hög. En laddbar bil som är ansluten till sin laddningsenhet kan då i teorin tjäna pengar genom att sälja energin som lagras till elnätet. Eftersom det finns en potentiell vinning blir V2G allt mer intressant om man är ägare till både elbil och villa. Teknologin med V2G öppnar en dörr för smarta elnät, ger flexibilitet till ett mer balanserat elnät med färre effekttoppar och kan bidra med fler olika stödtjänster till elnätverket.
Transportera el enkelt

Elen som finns i elbilen blir ett enkelt och smidigt sätt att transportera runt el på. Då elen rör sig på hjul så undkommer de kostnader som exempelvis skatter och avgifter för överföring. Vem som helst som har en elbil och använder V2G-teknologin kan alltså tjäna pengar på det, genom att sälja vidare överskottselen. Det kan även användas för att avlasta elnätet hemma hos de som bor i en villa.
Ser man till den lokala nivån så kan teknologin även hjälpa mot flaskhalsar i det lokala elnätverket genom att leverera lagrad el när det finns ett större behov. Även om en elbil inte kan bidra med den fulla batterikapaciteten, så kan exempelvis en miljon fordon som upplåter minst 10 kWh från sitt batteri ge omkring 30 GW till nätet på bara 20 minuter enligt en beräkning från Powercircle. För elbilsägaren motsvarar 10 kWh cirka 15% av batteriets kapacitet, beroende på bilmodell.
Tekniska utmaningar
V2G är en ny teknik och därför inte helt färdigutvecklad. En av utmaningarna med V2G är att det kräver att ISO 151118 är implementerat i din laddbox och i din bil. Teknologin kräver en uppdatering i både bilens och laddarens hårdvara för att fungera som önskat. Det är i det nuvarande läget väldigt få bilar och framförallt få laddare som har stöd för teknologin. Det finns en stor potential i V2G-teknologin men det kräver att fordonen och laddboxarna uppdateras så att de blir bidirektionella, det vill säga att bilen även kan försörja hemmet med energi utöver sin vanliga laddning.
För att nyttja de möjligheter som finns med V2G krävs en utveckling av styrsignaler och digitaliseringen av lokala nätverk. Det finns idag inga styrsignaler utöver säkring/anslutningsgräns, energipris och eventuella frekvensavvikelser. Ingen av dem beskriver driftsituationen för det lokala nätverket, vilket behövs för att V2G ska vara meningsfullt.
Vilka laddboxar fungerar med V2G?
Allt fler välkända bilmärkesföretag, så som Nissan, Volvo, Volkswagen och Kia, med fler, har börjat processen att implementera V2G-teknologin i sina nya fordon. Några väljer att uppdatera sina klassiska modeller och andra väljer att sätta in tekniken i nya modeller. Japanska Chademo har tagit täten i denna utvecklingskurva och ligger steget förre den europeiska marknaden.
Väldigt få laddboxar har ännu förberetts för V2G tekniken och det krävs en påskyndning av utvecklingen för att teknologin ska kunna nyttjas och ta fart. Vissa laddboxar har förberetts för teknologin och en av dessa är den välkända Charge Amps Aura. Dock kräver laddbox att den ombordsladdare som finns på elbilen ska hantera dubbelriktad laddning, vilket är viktigt att ha koll på innan ett försök att nyttja teknologin görs. En annan laddbox som förbereds att lanseras i Sverige med V2G teknologin är Wallbox Quasar.
Dyrt med V2G?
Tekniken i sig kostar inget speciellt, men laddfordon och laddboxar utrustade med funktionen kommer troligtvis ha ett högre utgångspris än de utan den. Med Grön Teknik bidraget kan kostnaderna bli betydligt lägre och detta går att nyttja vid köp av laddbox och installation.
När kommer V2G tekniken att vara igång?
Det är svårt att säga när teknologin med V2G kommer att vara helt implementerad på marknaden. Många företag har börjat använda den och rullar ut uppdaterade fordon. Laddboxar börjar också tillverkas så att de kan användas med teknologin men i nuläget finns det inte många alternativ att välja mellan. Teknologin V2G kräver ett mer komplext utbyte av information från elbil till laddare och därför måste mjukvaran vara helt uppdaterad för detta.
